Skip to main content

Hallo ik ben nieuw hier en ik moet gwn ff iets kwijt. Ik zit nu al een tijdje thuis en het lukt me gewoon niet om een baan te vinden. Ik heb zelf mbo 4 gestudeerd en op een of andere manier willen mensen alleen nog maar hbo'ers tegenwoordig. Echt super vervelend, want dat leid dus naar het feit dat ik geen baan kan vinden in de richting dat ik graag wil doen. Herkennen meer zich hier in?

Hoi ​@Wolf  

ik ben niet echt op de hoogte van banen voor MBO- en HBO-ers.

Zijn er weinig banen voor MBO-ers of worden deze 'afgepakt’ door HBO-ers die daar op solliciteren?

In alle gevallen zou ik als jou (als werkzoekende) er alles aan doen om te zorgen dat jouw sollicitatie opvalt tussen al die anderen, die ook solliciteren, op diezelfde baan. Dat kan door een goede sollicitatiebrief, maar ook door andere kwaliteiten die jij als toekomstige medewerker hebt.

Maak extra goed duidelijk waarom ze jou aan moeten nemen.

Benadruk wat je er allemaal (behalve jouw opleiding) aan doet om bij te blijven met de laatste ontwikkelingen. Dat je ondanks dat je nog niet jouw ultieme droombaan hebt, wel klaar staat om eraan te beginnen. Dat je bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doet of een hobby hebt die raakvlakken heeft met jouw studie. Dat je hierdoor ook ervaring opdoet en je 'bij’ blijft. Dat je dus behalve solliciteren op jouw droombaan niet alleen maar in je bed ligt. Voor de duidelijkheid: ‘ik denk niet dat je een hele dag verder niks doet, hoor’. Dat moet jouw toekomstige werkgever ook denken en liefst ook kunnen opmaken uit jouw brief.

Heb je toevallig al zoiets als vrijwilliger of hobby of is er misschien (tijdelijk) iets wat je kunt doen, zolang je je droombaan nog niet hebt?

Eigenlijk komt het erop neer dat je je onderscheidt van alle anderen die ook op jouw baantje (waar je op solliciteert) uit zijn.