Skip to main content

Hallo ik ben nieuw hier en ik moet gwn ff iets kwijt. Ik zit nu al een tijdje thuis en het lukt me gewoon niet om een baan te vinden. Ik heb zelf mbo 4 gestudeerd en op een of andere manier willen mensen alleen nog maar hbo'ers tegenwoordig. Echt super vervelend, want dat leid dus naar het feit dat ik geen baan kan vinden in de richting dat ik graag wil doen. Herkennen meer zich hier in?

Hoi ​@Wolf  

ik ben niet echt op de hoogte van banen voor MBO- en HBO-ers.

Zijn er weinig banen voor MBO-ers of worden deze 'afgepakt’ door HBO-ers die daar op solliciteren?

In alle gevallen zou ik als jou (als werkzoekende) er alles aan doen om te zorgen dat jouw sollicitatie opvalt tussen al die anderen, die ook solliciteren, op diezelfde baan. Dat kan door een goede sollicitatiebrief, maar ook door andere kwaliteiten die jij als toekomstige medewerker hebt.

Maak extra goed duidelijk waarom ze jou aan moeten nemen.

Benadruk wat je er allemaal (behalve jouw opleiding) aan doet om bij te blijven met de laatste ontwikkelingen. Dat je ondanks dat je nog niet jouw ultieme droombaan hebt, wel klaar staat om eraan te beginnen. Dat je bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doet of een hobby hebt die raakvlakken heeft met jouw studie. Dat je hierdoor ook ervaring opdoet en je 'bij’ blijft. Dat je dus behalve solliciteren op jouw droombaan niet alleen maar in je bed ligt. Voor de duidelijkheid: ‘ik denk niet dat je een hele dag verder niks doet, hoor’. Dat moet jouw toekomstige werkgever ook denken en liefst ook kunnen opmaken uit jouw brief.

Heb je toevallig al zoiets als vrijwilliger of hobby of is er misschien (tijdelijk) iets wat je kunt doen, zolang je je droombaan nog niet hebt?

Eigenlijk komt het erop neer dat je je onderscheidt van alle anderen die ook op jouw baantje (waar je op solliciteert) uit zijn.

Vergroot je kansen en doe dit door een brief, die degene die jouw sollicitatie beoordeelt, hem of haar ‘bij’ blijft. Dat je niet langer ‘gewoon iemand bent die solliciteert’, maar ‘iemand die ze opvalt’ als ze een keus moeten maken wie er naar de volgende ronde ‘door is’. Iemand waar ze nieuwsgierig naar zijn en dus meer van willen weten.

Het gaat niet alleen om jouw opleiding en zo, het kan zitten in heel veel dingen, die je voor een deel kunt ‘sturen’. Daar geloof ik wel in.

De kunst is om dat talent ook te ontwikkelen.

Een eerste indruk kan daar bij helpen. Wees anders dan al die ‘grijze muizen’ uit die stapel sollicitatiebrieven waar ze uit kunnen kiezen.

Zo kun je, ik geef maar een voorbeeld, bijvoorbeeld iets opvallends dragen. Iets dat wel passend is, iets dat anderen niet hebben en jij wel….. bijvoorbeeld een bloem in je haar.

Je gaat nu gelijk denken “wat moet ik nou met een bloem in mijn haar?’

Die gedachte geeft al een beetje aan dat het dragen van een bloem kennelijk extra aandacht geeft en jij daardoor eerder herinnerd wordt.

Natuurlijk moeten jouw werk gerelateerde capaciteiten (dus of je op zich geschikt bent) voldoende zijn. En natuurlijk hoeft het geen bloem in je haar te zijn, het kan ook een andere eerste indruk zijn. Misschien is het een openingszin of ‘iets’ anders en het is aan jou om ‘dat iets’ te vinden.

Waarschijnlijk is dit niet echt een antwoord waar je aan gedacht of op gehoopt had, maar ja, dat laat ik dan graag over aan anderen die meer specifiek op jouw vraag kunnen antwoorden.

Ik wens je veel succes en hopelijk levert ‘dit verhaal’ een bijdrage in jouw slagingskans…Ik heb het iig met veel plezier geschreven.

Groetjes,

M&M’s

@M en Ms 

Ik deel deze struggle,  ik ben zelf momenteel ook werkzoekende, heb dan alleen nog me Diploma niveau 2 gehaald, wilde ook graag doorstuderen. Maar lang verhaal kort,  ik had eerst me passie gevonden, opleiding die bij me pasde, maar door ervaringen etc, moest ik ermee stoppen. Sindsdien weet ik gewoon niet meer wat bij me past en watvoor werk ik nu moet gaan doen.

Daarom de knoop doorgehakt, besloten dat ik fulltime wil werken, liefst servicedesk achtig of iets op achtergrond. Maar net wat jij zegt, als ik kijk op uitzendbureaus, eisen vele werkgevers minimaal scholings niveau van Hbo of Mbo4. Erg jammer… dus ik herken wel wat je zegt.  Ben zelf nu dus ook beetje aan zoeken wat ik wil gaan doen en wil ook graag doorgroeien. Maar tis echt waanzig moeilijk, ookal is er overal werk te vinden.  

Enige wat ik kan zeggen is, je bent niet enige en keep going en blijf voorruit kijken. Ik heb altijd wel vertrouwen erin of maak mezelf dat maar wijs, dat alles wel goed komt, zolang je je best blijft doen. 

Ik heb zelf nog niet echt veel ervaring met het zoeken naar een baan (alleen bijbaantjes eigenlijk. Heb ook nog geen studie afgerond) maar mijn ervaring is dat er altijd wel werk te vinden is. Ik weet natuurlijk niet wat jouw richting is maar als ik op vacaturebanken kijk zijn er, in mijn omgeving tenminste, genoeg mbo vacatures te vinden. Geef iig niet op.

Reageer