Skip to main content

Dit is vrij algemeen over “het denken”. Maar ik heb dit toch wel, vooral met de onderwerpen die ik probeer te regelen, én waar ik dus (bijna) ELKE DAG mee bezig ben.

Nu gaat dit bij mij, op dit moment, vooral over sporten & kcal. Want ik doe aan krachtsport/fitness.

Maar goed, wie heeft dit zelf ook (héél erg)?

Heyy ​@DenkendeMachine

Iedereen heeft wel passies waar ze erg gepassioneerd over zijn. Ik ben zelf zeer geïnteresseerd in sommige boeken en kan je een hele uitleg geven over hoe en wat als je een van mijn lievelingsboeken noemt. Bij jou is het zoals je aangaf sporten en kcal. Wel is het misschien verstandig dat je er op let dat het niet je hele leven overneemt en dat het enige is waar je aan denkt. Dat het een soort hyperfixatie wordt. Daar meer over op deze site: 

hyperfocus (is wel in het Engels, dus ik hoop dat je dat een beetje kan) 

Hoop dat je hier iets aan hebt. :) 

xx Eenmeisje004

Hoi ​@DenkendeMachine

ten eerste: welkom op het forum 🙂

en nu even jouw vraag behandelen….

Over dingen nadenken is alleen maar aan te bevelen, maar er te veel mee bezig zijn kan ook in je nadeel gaan werken.

Zelf sport ik ook redelijk veel. Ik zou soms wel meer willen maar mijn studie laat dat niet altijd toe, maar ok.

Ik stel meestal mijn doelen op een iets langere termijn en niet ultra kort, zeg maar.

Kijk, mensen die bijvoorbeeld af willen vallen en 3 x op een dag op de weegschaal gaan staan zijn zichzelf alleen maar gek aan het maken.

Ik denk dus dat teveel bezig zijn met kcal en misschien ook nadenken over aanpassingen aan het trainingsprogramma ook niet in jouw voordeel gaan werken.

Conclusie: nadenken is goed, maar stel je doelen op een iets langere termijn.

Btw, doe je ook wedstrijden of is het alleen maar voor de fun 😄

Groetjes,

M&M's

@M en Ms 

Hoi ​@DenkendeMachine ,

Wat een interessant topic!

Ik sluit me helemaal aan bij wat ​@Eenmeisje004 heeft verteld. Ik denk dat veel mensen wel een passie hebben voor een bepaald onderwerp, en sommige mensen een heel stuk meer dan anderen! Hyperfocus of hyperfixatie is de juiste term wanneer je interesses je dagelijks leven overneemt, waardoor je vaak vergeet om noodzakelijke dingen te doen.

Ook is speciale interesse / special interest een soortgelijke term, maar dan voor mensen die een vorm van autisme hebben.

Zelf heb ik wel een paar onderwerpen waarmee ik vaak bezig ben, kan er wel veel over vertellen, maar het is niet zo dat het mijn leven beïnvloedt zoals een hyperfixatie.

Zolang het geen ongezonde obsessie wordt is het geen probleem om veel met één bepaald onderwerp bezig te zijn. Zoals anderen hier ook al zeggen, let erop dat het je leven niet overneemt. Vooral met sporten is dit van belang. Overmatig sporten is verre van gezond.

In het algemeen is over dingen nadenken natuurlijk prima en iets dat heel veel mensen wel eens wat meer mogen doen. 😉

Reageer