Skip to main content

Dringend hulp nodig! Depressieve klachten en lange wachttijd GGZ, tips?

• December 15, 2025
  • 3 reacties
  • 124 Bekeken

Hoi allemaal,

ik heb al een tijd last van mentale problemen, depressie, nutteloos voelen etc etc. Het lukt ook al een hele poos niet met een baantje zoeken wat het dus erger maakt, om het feit dat het niet lukt en het feit dat ik elke dag niks te doen heb. Ik wil ook graag praten met iemand maar ik kan pas in 2026 behandeld worden door de psycholoog, weet iemand een tijdelijke oplossing tot dan?

groetjesss

3 reacties

Fem
  • moderator In je bol
  • December 16, 2025

Hoi ​@Brenda 

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met In je bol elke dag van 14:00 tot 22.00 uur bellen (0800-0450) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met In je bol wil kijken hoe je die tijd kunt overbruggen. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Liefs,

Fem, In je bol 

Hoi ​@Brenda,

Ik snap dat je je niet zo goed voelt. De zoektocht naar een baan is vreselijk in deze arbeidsmarkt. Ik snap ook je struggle met de wachtlijsten. Die zijn enorm lang. Misschien kun je kijken naar online therapie als (tijdelijke) oplossing?

Online therapie heeft vaker kortere wachtlijsten, en wordt soms ook gedekt door je basisverzekering. Dit hangt af van het soort therapie dat je krijgt. Basis-GGZ wordt dan wel vergoed, maar alternatieve therapie vaak niet. Je kunt dan iets van "online therapie verzekerd" googelen, dan krijg je vaak wel resultaten. Kijk dan goed op websites van online psychologen wat de voorwaarden zijn (of je verwijzing van je huisarts nodig hebt, met welke verzekeraars ze een contract hebben, en wat er precies vergoed wordt). Mogelijk ben je dan sneller aan de beurt en helpt dat.

Naast de beldienst van in je bol is er ook MIND: https://mindhulplijn.nl/ die je doordeweeks kunt bellen. Ik weet niet of het zo erg is, maar ik wil toch ook 113 (zelfmoordpreventie) noemen als optie, als je even geen uitweg meer ziet: https://www.113.nl/.

Ik hoop dat je hiermee de hulp en steun kan vinden die je zoekt op de kortere termijn. 

Groetjes, langspeelplaatje (J.)

Loutje
  • December 28, 2025

Hoi Brenda, de wachttijden in de GGZ zijn echt om van te huilen… heeft jouw huisarts toevallig een praktijkondersteuner (POH GGZ)? Dat wordt door de basisverzekering vergoed en kan goed als overbrugging werken tot je door de wachtlijsten heen bent

En ook wat ​@langspeelplaatje zegt kan online therapie een optie voor je zijn. 

Hopelijk voel je je snel wat beter <3