Skip to main content
Vraag

vriendin met mentale problemen

• February 16, 2026
  • 1 reactie
  • 70 Bekeken

Hai iedereen 

Een vriendin van mij heeft meerdere mentale problemen, en ik ben de enige persoon waarmee ze daarover kan praten, probleem is: ik hou het mentaal niet vol om de hele tijd 'therapeut' te zijn. Sommige dingen waar ze het over heeft zijn ook triggers van mij uit eerdere trauma's. Ik krijg er vaker en ergere paniekaanvallen door. Alleen, ik kan dat niet tegen haar zeggen want fan heeft ze helemaal niemand meer om over haar problemen mee te praten, want ze wil het er niet over hebben met andere vrienden want die vertrouwt ze minder, ze heeft slecht contact met haar ouders en ze weigert therapie of andere hulp in het algemeen te zoeken (heeft ze voor ik haar kende geprobeerd, maar werkt volgens haar toch niet). Het voelt alsof haar mentale gezondheid mijn verantwoordelijkheid is en ik kan dat niet aan

1 reactie

Loutje
  • February 18, 2026

Heyy wat een lastige situatie, ik snap wel dat je je zo een beetje verantwoordelijk voelt voor haar welzijn. Maar dat is niet jouw verantwoordelijkheid ❤ Jouw nummer 1 verantwoordelijkheid is jouw eigen welzijn!!

Ik denk dat je dit beter met haar kunt bespreken, ook al is dat erg lastig. Misschien als je in dat gesprek ook nogmaals aandringt op externe hulp (bijv. praktijkondersteuner van de huisarts of misschien een vertrouwenspersoon op school als ze nog op school zit), dat ze dan eerder dat zal aannemen?

Erg vervelend maar wel een belangrijke grens om te trekken naar mijn mening
Hopelijk is het snel opgelost, succes!!