Hoi @Timmy
ik zie net jouw topic en het lijkt me idd niet fijn, de manier waarop hij reageert.
Ik ga er eens even goed over nadenken, maar ik wilde alvast even iets laten weten voor de check sluit.
Ik heb een oudere broer en zus die ook gingen studeren toen ik nog op de middelbare zat en ik heb nog een jonger broertje van 16, terwijl ik nu ook al studeer.
De rest volgt morgen ofzo. Dat ligt aan mijn inspiratie en tijdschema.
Groetjes,
M&M's
@M en Ms
Hoi @Timmy
ik weet dat als je gaat studeren in een andere stad en daar dan ook gaat wonen dat er heel veel nieuwe dingen op je af komen.
De omgeving is (vaak) nieuw/onbekend. Je kent er vaak nog helemaal niemand.
Er wordt van alles georganiseerd door de universiteit en ook door studentenverenigingen.
Je wilt als nieuwe student 'niks’ missen. Je wilt nieuwe vrienden maken, de stad verkennen en 'last but not least’: je wilt ook niet achter gaan lopen met de studie die je net gestart bent.
Er zijn dus veel keuzes te maken en er zit maar 24 uur in een dag.
Dat merkte ik ook toen mijn zus als eerste ging studeren. Ik zag ze ineens niet meer elke week. Een jaar later gebeurde hetzelfde met mijn oudere broer toen die ging studeren.
Als ze (zus en broer) dan een keertje ‘bij ons thuis’ waren dan waren ze de helft van de tijd niet thuis, omdat ze afspraken met hun ‘oude’ vrienden.
Ik moest daar ook wel aan wennen, maar aan de andere kant gingen wij (twin en ik) ook met onze vrienden om en hadden niet altijd tijd als onze zus of broer dan een keertje thuis waren.
Ik weet niet in hoeverre wij rekening hielden met onze zus en broer. Misschien viel het ze 'tegen’ dat wij niet de hele tijd thuis waren als zij er waren.
Het kan best dat er onbedoeld toch een beetje meer afstand tussen ons kwam. Wij snapten niet precies wat ze een hele dag deden tijdens hun studie en we kenden hun nieuwe vrienden ook niet.
Hoe vaak komt jouw broer bij jou thuis. Ik bedoel om de hoeveel weekenden of in vakanties?
Hoe lang is de reistijd van studieplek naar jullie huis (thuis). Is hij lid van een studentenvereniging, want die vragen vaak veel tijd van je.
Woont hij in een studentenflat met veel 'kamergenoten’ of zelfstandig alleen ergens?
Een heleboel vragen en mogelijke redenen waarom het leven voor iedereen ‘anders’ kan zijn geworden.
Wat het voor mij (en mijn twin) misschien allemaal makkelijker maakte, was dat mijn zus en broer in het huis wonen, waar papa tijdens zijn studie ook heeft gewoond. Opa had dat huis gekocht toen papa ging studeren en na zijn studie aan andere studenten verhuurd. Hij zag het als investering en had het niet alleen aangehouden voor als 'wij’ kleinkinderen later ook zouden gaan studeren. In zijn achterhoofd heeft hij er natuurlijk wel aan gedacht.
Papa (en ook mama natuurlijk) gaan dus geregeld naar dat huis, bijvoorbeeld omdat er wel eens iets kapot gaat en papa dat dan gaat repareren en hij is sws nieuwsgierig naar hoe het met onze zus en broer gaat.. Wij gingen dan ook wel eens mee en sliepen daar ook wel eens, omdat niet alle kamers verhuurd waren.
Jouw broer heeft waarschijnlijk alleen ruimte voor zichzelf en is logeren niet mogelijk. Een dagje langskomen en dan afspreken om elkaar even te ontmoeten zou in min ogen wel mogelijk moeten zijn. Eigenlijk wat jij al noemde en voorgesteld had aan hem.
Jammer dat het nog niet gelukt is om dat met hem af te spreken.
Zijn jouw ouders of vrienden/vriendinnen (van waar jij nog woont) van hem wel al eens bij hem langs geweest?
Aan de ene kant 'snap’ ik wel dat je broer het 'lastig’ vindt om af te spreken, dus een dag te plannen, omdat je als beginnende student ‘altijd’ tijd wilt hebben voor onverwachte dingen die je vrienden/medestudenten allemaal ad hoc gaan doen. Je wilt niks missen. Verder is het ook wel lekker om als niemand anders tijd van je vraagt, om even tijd voor jezelf te hebben. Om even uit te rusten of tijd te besteden aan je studie.
Volgens mij begrijp je dat ook wel, maar waarom lukt het dan niet om iets af te spreken met elkaar.
Het kan zijn omdat jouw broer niet echt in de gaten heeft hoe belangrijk het voor jou is en verder omdat 'time flies when you're having fun’ en hij dus niet echt in de gaten heeft hoeveel tijd er ondertussen voorbij is gegaan dat jullie samen iets leuks hebben gedaan.
Oh, het begint nu wel een heel lang verhaal te worden 
Misschien moet ik dit eerst maar posten en dan kijken we daarna wel verder. Er zijn vast ook andere forumleden met tips.
Groetjes,
M&M's
@M en Ms
Hey @M en Ms
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Je maakt veel goede punten. Ik begrijp ook echt wel dat hij nu een heel ander leven heeft en dat hij gewoon minder tijd heeft voor mij. Maar in bijna 9 maanden kun je toch wel 1 keer afspreken zou je denken? Logeren kan idd niet want van wat ik op foto’s heb gezien is zijn kamer echt klein. Maar dat hoeft ook niet. Gewoon een dagje is prima. Even wat drinken en zo, verder niks bijzonders.
Hoe vaak komt jouw broer bij jou thuis. Ik bedoel om de hoeveel weekenden of in vakanties?
Nou, hij sinds september 1 keer een paar dagen thuis geweest. Dat was rond de feestdagen.
Hoe lang is de reistijd van studieplek naar jullie huis (thuis). Is hij lid van een studentenvereniging, want die vragen vaak veel tijd van je.
Het is iets meer dan 2 uur reizen met de trein. Niet even om de hoek dus maar ook weer niet zo ontzettend ver. iig voor mij prima om voor een dag op en neer te gaan. Hij is idd ook lid van een studentenvereniging, en ja, ik snap dat dat veel tijd vraagt.
Ik heb het er ook wel eens voorzichtig met m’n ouders over gehad. Meer op de manier van “goh, jammer dat … (kan ff geen nepnaam verzinnen
) zo weinig tijd heeft om wat leuks te doen”. Zij zeggen zo’n beetje hetzelfde als wat jij hebt geschreven. Hij heeft nu een ander leven. Hij moet ook tijd besteden aan z’n vriendin, studie, vrienden etc. Ik snap het allemaal en toch denk ik dan, kun je in 9 maanden niet een paar uurtjes vrij maken voor je broertje? En ook al heb je het druk, je kan toch ook een keer een afspraak verzetten of zo?
Het kan zijn omdat jouw broer niet echt in de gaten heeft hoe belangrijk het voor jou is en verder omdat 'time flies when you're having fun’ en hij dus niet echt in de gaten heeft hoeveel tijd er ondertussen voorbij is gegaan dat jullie samen iets leuks hebben gedaan.
Tuurlijk, dat kan. Maar aan de andere kant heb ik nu al een paar keer een voorstel gedaan dus dan zou hij toch door moeten hebben dat ik graag een keer wil afspreken? Ik ben er ook maar mee gestopt want steeds afgewezen worden is ook niet bepaald leuk. Vooral na z’n antwoord op m’n laatste voorstel (“we zien wel”) was ik er ff klaar mee.
Voor de duidelijkheid, hij is 2 jaar ouder zoals ik al zei dus we zijn praktisch samen opgegroeid. Ondanks dat we best verschillende karakters en interesses hebben konden we het altijd goed met elkaar vinden. Bijna nooit echt ruzie en we deden ook vaak genoeg leuke dingen samen. Ik had me dit nieuwe hoofdstuk gewoon iets anders voorgesteld.
Ik moet het hem toch maar een keer uitleggen denk ik. Zoals jij al zei is hij zich misschien van geen kwaad bewust. Ga het er ook maar eens met m’n vriendje over hebben. Hij zei laatst dat hij kon zien dat me iets dwarszat.
Ok, dit antwoord is weer lang genoeg. Dit is trouwens niet bedoeld als pity party voor mezelf hoor. 
Nogmaals bedankt voor het meedenken
Hoi @Timmy
ik had vanavond al een nieuwe reactie voorbereid. Ik heb jouw nieuwe reactie net gelezen, maar die heb ik nog niet verwerkt in wat ik nu post. Die reactie volgt, maar dan kan ik je alvast mijn update sturen voordat de check dicht gaat.
Het is idd wel even geleden dat ie 'thuis’ is geweest…..alleen ff met de feestdagen….
Nou ja, nu eerst mijn update:
Ik lees net mijn eerste post terug en het lijkt wel of ik jouw broer heel erg verdedig en minder voor jou opkom. Dat is niet mijn bedoeling, dus hier nog wat extra uitleg en tips.
Ik zou niet vragen of ie geen tijd voor je hebt, want misschien komt ‘we zien wel’ een beetje ongeïnteresseerd over, maar misschien bedoelt jouw broer het meer als ‘lijkt me leuk, als je een datum hebt, dan kan ik kijken of we dan iets af kunnen spreken’. Ik weet dat je eerder schreef dat je dat al eens geprobeerd hebt, maar de aanhouder wint...
Op de man af vragen of zeggen dat je de indruk krijgt dat hij ‘nooit’ tijd heeft, lijkt me dus niet verstandig.
Zoals uitgelegd kan er gewoon miscommunicatie over ‘we zien wel’ zijn en dat kun je misschien oplossen door met een concreet voorstel te komen. Pin het niet op één dag, maar noem een week of weekend en zeg dat het ook een week later kan als dat voor hem beter uitkomt.
Wel even goed afspreken met je vriendje over wanneer jullie kunnen en over wat je leuk lijkt om die dag te doen. Het kan natuurlijk dat jouw broer niet de hele dag tijd heeft, maar noem wat dingen als voorbeeld voor jouw broer waarvan jullie het bijvoorbeeld leuk zouden vinden als hij daarbij is.
Bijvoorbeeld of hij plekjes weet die je echt gezien moet hebben als je daar bent, of hij een leuk restaurantje weet, waar jullie dan het liefst met z’n allen die dag kunnen gaan eten of 'thuis bezorgd’ en bij hem thuis eten…. kun je gelijk zien hoe hij woont.
Bedenk of jullie (vriendje en jij) hem dan willen trakteren, maar dat ligt natuurlijk ook aan hoeveel geld jullie hebben te besteden. Je kunt ook zeggen ‘dan betalen wij het eten, als bedankje voor jouw rondleiding door de stad en dan trakteer jij op een terrasje of een biertje bij jou thuis’. Op die manier geef je aan dat je ook benieuwd bent, naar waar en hoe hij woont.
Ik denk, dat wanneer jij en je broer eenmaal wat meer contact hebben, dat dingen als vanzelf zullen gaan. Daar heb ik alle vertrouwen in.
Je kunt bv ook zeggen dat jouw vriendje benieuwd is naar de stad waar hij (jouw broer bedoel ik) woont. Je kunt er een soort grapje over maken en natuurlijk kun je daar aan toevoegen dat het jou ook leuk lijkt. Biedt een opening voor jouw broer. Ik denk dat de kans van slagen dan het grootst is.
Ik weet niet of jij zelf regelmatig een berichtje aan je broer stuurt. Misschien deed je dat eerst wel, maar ben je daar ondertussen mee gestopt, omdat je voelt dat je weinig respons krijgt. Dat zou ik zeker snappen.
Je kunt proberen de draad weer op te pakken. We weten (denk ik) allebei niet 100% waarom hij en jij op het ogenblik niet heel veel contact hebben.
Misschien zouden jullie het allebei wel anders willen dan dat het nu gaat, maar weten jullie dat niet van elkaar en ook niet hoe jullie dat weer ‘goed’ kunnen krijgen.
Je kunt hem een appje sturen over iets wat jij meegemaakt hebt en dan te vragen hoe hij daar tegenaan kijkt. Bijv. je zegt dat je nu veel meer uren werkt om geld te sparen, maar dat je wel merkt dat je daardoor minder tijd hebt voor anderen dingen en of hij dat herkent. Of hij veel uren kwijt is aan studeren of aan andere dingen. Gewoon belangstelling tonen naar hem, zonder hem uit te horen en op die manier proberen om weer een beetje intensiever contact opbouwen.
Je kunt ook over iets simpels als het weer beginnen. Zelf zag ik vanmiddag op de buienradar dat er in de buurt waar mijn ouders wonen een flinke regenbui langs kwam en bij mij is het nog droog. Ik geef als voorbeeld dat ik dan aan mijn broertje thuis zou kunnen sturen: ‘heeft het bij jullie net al geregend? Ik zag net een dikke wolk op buienradar voorbij komen. Staan de plantjes van mama nog overeind, want het zou zonde zijn als die allemaal plat liggen. Jij en ik hadden er best veel tijd ingestoken om die samen te planten.
Dat was zomaar een voorbeeld. Eigenlijk laat je weten dat je aan ze (mama en broertje) denkt en tegelijkertijd haal je een herinnering op aan wat jullie samen gedaan hebben.
Probeer zelf een stap te zetten door af en toe iets over jezelf of over wat thuis gebeurt, te delen. Verwacht niet te veel en geef hem ook de tijd om te reageren. Het kan zijn dat ie het echt heel druk heeft. Als hij over 2 dagen pas reageert, wees dan niet teleurgesteld, maar blij dat ie reageert.
Ik hoop dat dat werkt en iets goeds oplevert.
Btw, ik weet hoe het is als 2 broers geen contact meer met elkaar hebben. Mijn broertje van 16 heeft al anderhalf jaar geen contact meer met zijn broer.
Even een korte uitleg: toen mijn broertje werd geboren was hij nog niet ‘mijn broertje’. Sinds ongeveer 5 jaar woont hij bij ons, wegens familieomstandigheden en 3 jaar geleden is er nog iets gebeurd, waardoor hij niet echt meer een thuis had en sinds die tijd is hij eigenlijk ‘gewoon’ mijn broertje.
Het enige contact wat ze (hij en zijn oudere broer) met elkaar hebben is dat ze elkaar een verjaardagkaartje hebben gestuurd. Mijn broertje stuurde hem eentje en kreeg er eentje terug toen hij zelf jarig was. Ik hoop dat het bij jou niet zover komt en ook dat het voor mijn broer en zijn broer een keertje ‘opgelost’ wordt. Btw, zijn oudere broer studeert en woont in het buitenland, dus dat helpt ook niet echt..
Nou ja, ik hoop sws dat je iets aan mijn verhaal hebt en ik reageer nog op jouw post in een nieuwe reactie.
Maak er nog een leuke avond van...misschien met je vriendje en dan wens ik je (jullie) alvast een 'slaap lekker'. Ik spreek je later wel weer.
Groetjes,
M&M’s
@M en Ms
Hoi @M en Ms
Weer bedankt voor je reactie.
Ik lees net mijn eerste post terug en het lijkt wel of ik jouw broer heel erg verdedig en minder voor jou opkom. Dat is niet mijn bedoeling, dus hier nog wat extra uitleg en tips.
Zo vatte ik het niet op hoor. Het is goed dat je het ook vanuit zijn standpunt probeerde te bekijken.
Hem direct erop aanspreken lijkt me ook geen goed idee. Dat kan beschuldigend overkomen en dat wil ik ook niet.
Wat hij met die “we zien wel” bedoelde? Tja, ik weet het niet. Het is nu alweer dik 2 weken sinds dat appje en verder heb ik niks meer van hem gehoord. Nou heb ik ook niks meer van me laten horen omdat, zoals ik al zei, ik het steeds afgewezen worden een beetje zat was. Op mij kwam het iig heel ongeïnteresseerd over.
Ik ben het met je eens dat ik de volgende stap moet zetten en dat ik hem gewoon weer een berichtje moet sturen. En misschien moet ik hem idd een datum laten kiezen. Ik heb over een tijdje een week vrij dus dat is dan wel een goed moment. Dan pin ik het niet op 1 of 2 dagen maar kan hij uit een hele week kiezen. Het ding waar ik dus bang voor ben is dat hij weer afwijzend of kortaf reageert. Dus ja, eerst maar eens over wat simpels beginnen. Ik wil gewoon dat het contact weer beter wordt en dat we niet eindigen met elkaar alleen een verjaardagskaart sturen.
Ik heb het er gisteren ook met m’n vriendje over gehad trouwens en dat luchtte wel wat op (waren ook wel een paar zakdoekjes nodig
). Ik zat er toch meer mee dan ik dacht.
Heb zeker wat gehad aan het verhaal over je broertje. Dat is ook waar ik bang voor ben. Dat we het contact helemaal verliezen.
Hoi @Timmy
dankjewel voor alles wat je met ons wil delen.
Misschien even een recap en alles tot nu toe op een rijtje zetten:
we proberen te bedenken wat er allemaal een rol heeft kunnen spelen om te komen waar we nu zijn. Van jouw kant is het wel duidelijk dat je met de situatie 'zit'.
Ik ben wel blij voor jou dat jouw vriendje een grote steun is.
Ik heb het er gisteren ook met m’n vriendje over gehad trouwens en dat luchtte wel wat op (waren ook wel een paar zakdoekjes nodig
). Ik zat er toch meer mee dan ik dacht.
Het is altijd goed om er met iemand over te praten en laat die emotie dan ook maar komen. Niks om je voor te schamen. Alleen maar fijn, zou ik eerder zeggen. Ik vind jullie een goed 'team’.
Ok, hoe nu verder?
Ik ga even uit van het (in mijn ogen) meest waarschijnlijke scenario:
- niemand van jullie (jouw oudere broer en jij)) doet bewust dingen om niet te komen tot een afspraak om elkaar weer eens te zien en het leuk met elkaar te hebben
Of er onbewust dingen spelen die voorkomen daar kunnen we het later misschien nog wel even over hebben.
Dus, wat kun je doen als jullie het allebei weer goed willen hebben.
Ik zit aan 3 scenario's te denken. Laat je gedachten er maar eens over gaan en weeg de 'pro's’ en ‘contra's’ even af.
- jij neemt zelf het initiatief
- je vraagt hulp aan je ouders om samen te proberen een afspraak te maken
- je probeert via de vriendin van je broer iets af te spreken’
Je kunt ook meerdere scenario's gebruiken, bijvoorbeeld als eentje niet echt tot succes heeft geleid en een andere dan een volgende stap zou kunnen zijn.
Hoe zou zo'n scenario er dan uit kunnen zien?
Nou, jij zou zoals je eerder al noemde eerst gewoon iets simpel sturen om überhaupt weer wat meer contact te krijgen en vanuit daar uiteindelijk tot een ontmoeting te komen. Hem de gelegenheid geven om een dag en tijd te kiezen. Natuurlijk wel binnen het redelijke, want het moet voor jou (en met wie je samen wilt afspreken) wel te doen zijn.
Als jullie een dag hebben geprikt kan het natuurlijk wel zijn dat jouw broer niet een hele dag/middag of avond tijd heeft, maar dan kun jij met je vriendje wel een hele dag/middag/avond leuke dingen gaan doen in de stad waar jouw broer nu studeert/woont. Jullie kunnen dan afspreken wat jullie met z'n allen samen gaan doen. Bijvoorbeeld gezellig kletsen en eten en een terrasje pakken.
Verder zat ik te denken aan jullie ouders. Ik weet niet in hoeverre die jouw broer nu spreken. Ouders zijn vaak begripvol, maar kunnen natuurlijk toch ook wel hun eigen verlangens hebben. Ze gunnen hun kinderen de 'wereld’ en willen zich ook niet 'teveel bemoeien’ met hoe hun kinderen hun leven leiden, maar af en toe samen iets leuks met ze doen, staat vast wel op hun prioriteitenlijstje.
Als afspreken met jouw broer 'lastig’ is, niet in de zin van dat hij het helemaal niet wil, maar dat hij het zo druk heeft dat hij niet echt een mogelijkheid ziet om af te spreken, is het misschien een idee om via zijn vriendin iets te regelen. Wat een zin haha, ik weet niet of ie grammaticaal wel helemaal toppie is. Ik hoop wel dat je ‘m begrijpt.
Ik geef jou gelijk als je zegt:
…..Ik snap het allemaal en toch denk ik dan, kun je in 9 maanden niet een paar uurtjes vrij maken voor je broertje? En ook al heb je het druk, je kan toch ook een keer een afspraak verzetten of zo?
En weer verder met iets regelen via zijn vriendin. Btw, woont zij ook in de stad waar jouw broer studeert of hoe hebben zij dan contact?
Natuurlijk wil je niet iets achter zijn rug om doen, maar als je een leuke verrassing zou verzinnen om hem te ontmoeten, dan kan hij dat toch niet ‘erg’ gaan vinden, lijkt mij 
Als bijvoorbeeld geef ik: hij is jarig en jullie verrassen hem met een bezoekje/etentje of iets anders. Het kan ook zijn dat één van jullie ouders jarig is of trouwdag heeft of dat de hond jarig is. Ik weet niet eens of jullie een hond hebben, maar ok
…. Jij kunt natuurlijk zelf je eigen keus maken en hebt vast ook wel een beter idee dan ik heb….
In zo'n geval doe je wel iets achter de rug van jouw broer om, maar de intenties zijn zo goed dat hij daar alleen maar blij mee kan zijn, lijkt mij dan…
Soms moet je iets ‘een beetje forceren’ om de 'neuzen allemaal weer de goede kant op’ te krijgen. Niet echt forceren natuurlijk, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel. De omstandigheden een beetje naar je hand zetten, zeg maar.
Als iedereen van goede wil is, maar het ‘onmogelijk lijkt’ om een tijdstip te vinden waarop iedereen kan, kun je met de hulp van iemand ervoor zorgen dat het toch lukt. Jouw vriendin zou aan de ene kant met jou, jouw vriendje, jouw ouders, kortom iedereen die er bij wil zijn, afspraken kunnen maken en dan tegen jouw broer daar nog niks over zeggen, maar alleen een date (uit eten/terrasje/weet ik veel wat) met jouw broer afspreken. Dan plant zijn vriendin een gezellig een avondje /middag weg voor jouw broer en zichzelf en als het zover is dan staan jullie daar met zijn allen.
Niet alles wat ik bedenk, lukt altijd, maar ik hoop dat alles (zin en onzin) dat ik hier schrijf , kan helpen om jou op een idee te brengen, dat jij en jouw broer en de rest weer eens ouderwets een gezellige dag/middag/avond hebben.
Dat jullie een nieuw vertrekpunt hebben om verder op te bouwen, wat meer contact met elkaar te hebben. Dat de drempel wat lager komt te liggen om onderling contact te hebben en af en toe af te spreken om samen leuke dingen te doen.
Wat een verhaal weer 
In het begin, toen ik jouw topic voor het eerst las, dacht ik dat het simpel op te lossen zou zijn, maar nu ik weet dat jouw broer zo weinig 'thuis’ is geweest sinds hij is gaan studeren lag dat een beetje anders.
Ik begrijp nu beter hoe het voor jou allemaal voelt en is.
Het loopt niet zoals je hoopt dat het zou lopen en wat kun je er aan doen.
Jij hebt volgens mij echt wel je best gedaan en op een gegeven moment weet je ook niet meer precies wat je het beste kunt doen.
Erover praten kan dan vaak wel helpen. Een eerste stap zijn. Mijn advies zou zijn om proberen opnieuw wat meer contact te krijgen met jouw broer, met als doel een basis te leggen voor een uitgebreider contact.
Wat mij soms helpt (maar dat kan natuurlijk voor jou heel anders zijn, ik weet bijvoorbeeld niet of je veel met muziek hebt), is mijn gevoelens met een liedje te 'zeggen'.
Ik geef een voorbeeld van een liedje dat heel belangrijk is voor mij en mijn twin:
Fritz & Paul Kalkbrenner - Sky and Sand ( Lyrics)
dit is wel een (hele) lange uitvoering, maar dat geeft ons (twin en mij) ook weer meer tijd om weg te dromen in onze gedachtes….
Ik vind de hele tekst mooi, maar onderstaand stukje het meest speciaal:
And we build up castles
In the sky and in the sand
Design our own world
Ain't nobody understand
I found myself alive
In the palm of your hand
Het geeft onze band (tussen twin en mij) het beste weer….
Ik koppel al sinds het begin van mijn puberteit liedjes aan gebeurtenissen. Ik geef ze een eigen betekenis. Misschien zijn ze met een andere reden geschreven, maar je kunt er je eigen draai aan geven, net zoals je een eigen 'draai’ aan je leven kunt geven…..lekker vaag dit haha 
Even terug naar jou:
Je kunt in een berichtje ook een mooie herinnering aan jullie samen delen.
Bijvoorbeeld: nu met het warme(re) weer en af een toe een zwoele avond, zou je hem kunnen schrijven dat je dat doet denken aan zomer vorig jaar dat jullie, na een bbq met z'n allen, samen nog tot laat op het terras mooie gesprekken met elkaar hadden en je kunt daar ook nog bij zeggen dat je dergelijke gesprekken nog lang hoopt te hebben met elkaar. Woordkeus kan daarbij wel van belang zijn, want je wilt geen verwijt aan de ander maken dat die gesprekken er nu niet meer zijn.
Jij bent slim genoeg om dat te begrijpen volgens mij en alles wat ik schrijft is allemaal maar om jouw op een idee te brengen, iets dat voor jou en jouw broer werkt.
Ik wens je een hele fijne dag en nog vele dagen hierna, met iedereen die je lief is.
Ik ben blij voor je dat je veel steun hebt aan je vriendje. Hij is vast heel speciaal. Hebben jullie al lang met elkaar?
Oh, soms stel ik vragen waarop het antwoord mij niks aangaat, dus voel je zeker niet verplicht om hier dingen te vertellen waar je liever niet op antwoordt.
Tot slot nog even een punt dat ik eerder ‘aangestipt’ heb, namelijk of er ‘onbewust’ misschien dingen een rol spelen. Vind je dat jouw broer, sinds hij studeert’ veranderd is. Doet ie anders. Laat ie zich makkelijk 'meeslepen’ door anderen en doet hij daardoor 'dingen’ waardoor hij minder contact heeft met jou en andere familieleden.
Ik heb er geen bewijs voor, maar soms heeft een nieuwe omgeving (bijvoorbeeld wonen in een verenigingshuis, dus met alleen maar studenten van dezelfde studentenvereniging) zoveel invloed op je leven dat je (bewust, maar dat kan ook zeker onbewust) meer naar mensen in die nieuwe omgeving luistert en minder naar jezelf.
Ik wilde dit even benoemen, maar het kan best zijn dat dat helemaal geen rol speelt en dan kun je dit ook weer snel vergeten.
Wat een lang verhaal weer ….. nu even tijd voor wat anders 
Groetjes,
M&M's
@M en Ms
Hey @M en Ms
dankjewel voor alles wat je met ons wil delen.
Geen probleem. Het is fijn om ook eens te horen wat een ander er van vindt.
Om met z’n vriendin te beginnen, dat is niet echt een optie. Hij heeft haar leren kennen toen hij ging studeren dus ik ken haar helemaal niet. Ze was er ook niet bij toen hij met de feestdagen thuis was dus ik heb haar nog nooit gezien of gesproken. Komt nog bij dat de relaties van m’n broer nooit zo heel lang duren (dit is ‘serieuze’ vriendin nr. 3 inmiddels) dus ik ga haar niet betrekken. En ook al zou ik het willen, ik heb geen nummer of socials van haar dus ik zou haar niet eens kunnen bereiken. 
Mijn ouders vinden de situatie zoals die nu is wel prima denk ik. Zoals ik al zei heb ik het er wel eens met ze over gehad en zij vinden het de normaalste zaak van de wereld dat hij geen tijd heeft. Zij zijn ook nog niet bij hem op bezoek geweest trouwens. Ik heb zo het idee dat ze daar geen behoefte aan hebben. Misschien lijkt m’n broer in dat opzicht gewoon veel op onze ouders.
Bijvoorbeeld: nu met het warme(re) weer en af een toe een zwoele avond, zou je hem kunnen schrijven dat je dat doet denken aan zomer vorig jaar dat jullie, na een bbq met z'n allen, samen nog tot laat op het terras mooie gesprekken met elkaar hadden en je kunt daar ook nog bij zeggen dat je dergelijke gesprekken nog lang hoopt te hebben met elkaar. Woordkeus kan daarbij wel van belang zijn, want je wilt geen verwijt aan de ander maken dat die gesprekken er nu niet meer zijn.
Wel mooi dat je dit voorbeeld gebruikt want dat is iets wat we vaak deden op zomeravonden. Tot laat in de tuin zitten met een biertje. Ik mis dat gewoon. Vooral nu het weer lekker weer is. Ik heb natuurlijk m’n vriendje wel maar dat is toch niet hetzelfde.
Ik moet hem dat gewoon maar eens zeggen denk ik. Niet op een verwijtende manier idd. Zelf het initiatief nemen lijkt me nu de beste manier. Als ik het niet doe laat hij ook niks van zich horen denk ik en dat schiet ook niet op.
Ik ben blij voor je dat je veel steun hebt aan je vriendje. Hij is vast heel speciaal. Hebben jullie al lang met elkaar?
Ik ben ook heel erg blij met hem. We zijn sinds februari 2023 samen en hij is heel erg speciaal en lief.
En stel zoveel vragen als je wilt hoor. Ik heb niet zoveel te verbergen. 
Ik ga hem maar eens een berichtje sturen en dan zien we wel hoe hij reageert.
Mooi nummer trouwens wat je deelde.
Heel erg bedankt voor het meedenken en de steun. Ik wens je een hele fijne avond.
Ok. Ik zit dus te denken om dit berichtje te sturen. Simpel en to the point. Is dit wat?
Hey … (naam van mn broer)
Alles ok? We hebben al een tijdje niet geappt en ik was benieuwd hoe het met je gaat. Gaat de studie lekker? Het zal met dit weer wel niet te doen zijn op je kamer dus je zult wel lekker vaak een terrasje doen
Over terrasjes gesproken…. Van … tot … (ik laat details ff weg ivm anonimiteit) ben ik vrij dus misschien is het een idee dat ik 1 van die dagen een keer langs kom? Dan kunnen we weer eens een biertje doen en wat bijpraten. Laat maar weten wanneer het jou het beste uitkomt.
Hoi @Timmy
oh, die vriendin is niet echt een optie aangezien je die niet kent.
Jouw ouders vinden het nu geen reden. dus blijf jij (en jouw vriendje) over Dat maakt de keus idd wel makkelijker 
Mijn papa komt regelmatig langs met mijn broertje, dus ik kan me niet echt voorstellen dat ie niet langs zou komen. Gelukkig is niet iedereen hetzelfde.
Ik gokte maar een beetje over die bbq en dat drinken haha. Toevallig dat jij en jouw broer dat af en toe ook deden……
Nice dat jullie al 2-2,5 jaar hebben. Dat is best al een hele tijd.
Ik vind liedjes soms echt zo ergens bij passen.
Ow, ik moet snel zijn en geen typfouten maken.
Goeie app….doen….hoop dat ik nog op tijd ben.
Groetjes
M&M's
@M en Ms
@Timmy
gisteravond is dus niet gelukt 
Ik maakte een paar typfouten en kreeg ook nog een foutmelding, dus ja, opnieuw opstarten en toen was ‘t al 23.04 ofzo….
Er is altijd een kans dat hij die (voorgestelde) week niet kan. Houdt daar rekening mee en plan alvast voor jezelf (en je vriendje) een alternatief in die week ervoor en die week erna. Dan valt het niet zo rauw op je dak. Misschien kan hij dan wel.
Verlies het grotere doel, namelijk weer goed contact met jouw broer, niet uit het oog.
Wees de verstandigste en doe zo nodig nog wat water bij de wijn. Als hij alleen tijd voor eten en een drankje heeft of dat ie per se zijn vriendin mee wil nemen of zo.
Maak er in alle gevallen voor jou (en je vriendje) een leuke dag van.
Je kunt ook leuke dingen doen zonder je broer, als hij maar beperkt tijd heeft…..
Eenmaal dat er weer een beginnetje is zal het hopelijk makkelijker zijn om een volgende keer af te spreken,
Ik ben benieuwd hoe hij gaat reageren.
Groetjes,
M&M's
@M en Ms
@M en Ms
Natuurlijk besef ik dat hij die week ook niet zou kunnen. Ik heb ook nog wel wat andere dagen achter de hand dus dat is het probleem niet. Ik laat de keuze voor een datum nu aan hem. Mijn idee is ook een beetje dat het nu wat moeilijker is voor hem om nee te zeggen. 1 datum afwijzen is makkelijk, maar een hele week… (misschien een beetje manipulatief? idk). Ik weet dat hij ook dingen doet met z’n vrienden en vriendin dus 1 dag tijd voor mij zou toch moeten kunnen? Of is dat egoïstisch?
Het is zo dat het hogere doel is om weer goed contact te krijgen. Dat gaat wel het beste door elkaar weer eens irl te zien denk ik. De feestdagen zijn immers ook alweer een half jaar geleden (de tijd gaat snel).
Maar goed, ik ga hem nu dat appje sturen en dan zien we wel. Ik laat wel weten hoe hij reageert.
Nice dat jullie al 2-2,5 jaar hebben. Dat is best al een hele tijd.
Dat is het zeker en hij is echt een grote steun voor me. Hij is ook heel eerlijk tegen me en dat is fijn. Ik heb het er vandaag nog weer met hem over gehad en hij zei ongeveer hetzelfde als jij. Dat ik me ook moet voorbereiden op een teleurstelling en zo.
Hoi @Timmy
de kans dat hij toevallig net die week toetsen heeft of al iets afgesproken heeft is idd aanwezig, maar je hebt voldoende uitwijkmogelijkheden.
Ik vind het niet manipulatief, eerder slim van jou om hem de keus te geven.
Egoïstisch zou ik het zeker niet niet willen noemen. Het is jouw broer en het is niet gek om een keertje te vragen om af te spreken.
Het is daarbij ook al een tijdje geleden dat je hem gezien hebt.
Ik zou zeggen: het is alleen maar leuk van jou om eens af te spreken. Goed plan en ik wens je alle succes.
Ik mag jouw vriendje wel, lijkt me wel een aardige jongen. ook al ken ik hem niet echt natuurlijk.
Genieten jullie samen maar.
Groetjes,
M&M's
@M en Ms
Nou, ik kreeg best snel een antwoord terug. Hij gaat nog ff checken welke datum het beste uitkomt maar hij wil in die week wel afspreken! Ik ben echt blij en opgelucht nu.
Vriendje vindt trouwens dat ik beter eerst alleen kan gaan. Dan kunnen we rustig bijpraten en zo. Daar heeft hij op zich wel gelijk in. Hij is idd een hele aardige, lieve en bijzondere jongen.
@Timmy
nice, wel goed dat je al snel antwoord hebt en ook wel verstandig om eerst alleen te gaan.
Hij is wel bijzonder….leuk haha
Groetjes,
M&M's
@M en Ms