Skip to main content

Hoe is het om in een vriendengroep te zijn?

• September 11, 2025
  • 5 reacties
  • 315 Bekeken

Charlotte

Ik heb ik mijn hele leven alleen maar "losse" vrienden gehad. Niks mis mee natuurlijk, maar ik vraag me af hoe het is om in een (grote) vriendengroep te zitten.

In school had ik wel een paar keer in een soort van mini-vriendengroep gezeten van 3 mensen, maar dat eindigde iedere keer weer in "losse" vriendschappen, omdat er telkens één van hun wegging. 

Wat zijn jullie ervaringen met vriendengroepen? Vinden jullie het leuker om losse vrienden te hebben of in een vriendengroep te zitten?

Ik ben heel benieuwd!

5 reacties

Timmy
  • September 12, 2025

Hey ​@Charlotte 

Ik heb een paar jaar geleden, rond m’n 15de/16de, een tijdje in een grotere vriendengroep gezeten (iets van 10 mensen) en ik moet zeggen dat ik ‘losse’ vriendschappen toch fijner vind. Die zijn makkelijker te onderhouden dan 1 grote vriendengroep. Uiteindelijk valt zo’n groep toch weer uit elkaar is mijn ervaring. De vrienden die ik nu heb ken ik ook al veel langer. 

M en Ms
  • September 22, 2025

Hoi ​@Charlotte 

ik ken wel veel mensen en zie die voor een deel wel regelmatig, maar dat is vooral in verschillende soorten groepen zal ik maar zeggen. Zo heb ik 'sportvrienden’, “vrienden” waar ik bijvoorbeeld mee naar een dorpsfeest of kermis ga, maar ook familievrienden en school- en studievrienden om het zo maar te zeggen.

Dat zijn (natuurlijk) niet allemaal hele close vrienden, maar wel is er een goed contact tussen ons. Sommige zie ik bijna dagelijks, andere wekelijks of maandelijks. Dat is heel verschillend.

Van al die contacten zijn er een kleiner aantal echte vrienden. Sommige jongens ken(nen) ik (en mijn twinbroer) al bijna sinds onze geboorte en anderen sinds de middelbare school of huidige studie. Er zijn er ook die  in het buitenland wonen en die ik (we) vooral tijdens de vakantie of feestdagen zie(n).

Echte vrienden heb ik een handjevol, daar kan ik ‘alles’ mee delen. Daarvoor hoeven we niet altijd  bij elkaar te zijn, maar we weten dat we er voor elkaar zijn.

Echt in grote groepen samen dingen doen, doen we dus wel soms, maar eigenlijk is dat ook meer in de vorm van kleinere groepjes die samen met elkaar optrekken. Het zijn eigenlijk kleinere groepjes van goede/betere of echte vrienden die met anderen, die we wel aardig vinden, ‘optrekken'.

En ik heb natuurlijk altijd iemand waar ik op terug kan vallen en die mij door en door kent en dat is mijn (geweldige) twinbroer. Verder heb ik ook nog een jonger broertje en daar heb ik een hele speciale band mee. Biologisch is hij niet echt mijn broertje, maar ondertussen is hij dat eigenlijk wel sinds een paar jaar.

Oh ja, ik heb ook nog andere broers en een zus, die behalve familie ook vrienden zijn…… en last but not least mag ik mijn vriendje niet vergeten te noemen 💕

Conclusie: ik heb wel een soort van vriendengroep, maar die samenstelling kan heel verschillend zijn. Met hen deel ik vooral interesses en niet ‘alles’, om het zo maar te zeggen. Voor dat laatste heb ik een klein groepje echte vrienden. Voor het grootste deel heb ik dezelfde vrienden als mijn twinbroer, maar we hebben ook wel allebei een verschillende (extra) echte vriend. Daar zijn we allebei heel blij mee.

Als ik moet kiezen dan zou ik liever één echte goede vriend hebben, dus iemand met wie je echt ‘alles’ kan delen, boven een grote vriendengroep hebben. Veel 'vrienden’ hebben klinkt leuk natuurlijk, maar één hele goede vriend is uiteindelijk wel waardevoller, denk ik.

Eigenlijk lees ik, als ik het goed heb, dat dat ook geldt voor jullie ​@Charlotte  en ​@Timmy . Contact met een hele groep onderhouden is gewoon lastiger...

Groetjes,

M&M's

@M en Ms 

Charlotte
  • Auteur
  • September 30, 2025

Bedankt voor jullie interessante reacties, ​@Timmy en ​@M en Ms!

Interessant om te lezen dat jullie ook de voorkeur hebben op losse vrienden en kleine vriendengroepen.

Een groep van 10 lijkt me erg groot en gezellig, maar ik kan me ook goed voorstellen dat het wat moeilijker te onderhouden in voor een lange tijd, zeker als niet iedereen op dezelfde dagen tijd heeft.

Zelf vind ik dat ik niet superveel vrienden heb, maar ik kan me ook herkennen in dat ik met vrienden uit verschillende "categorieën" steeds andere interesses deel. Met een paar familieleden heb ik ook dat ik echt "alles" kan delen.

Hoi Charlotte,

Ik heb zelf ook losse vrienden maar had wel graag een groep gewild..
De laatste jaren heb ik mijn best gedaan om te werken aan mijn sociale kring, en het is wel iets beter geworden maar nog niet hoe ik het zou willen helaas. 

Ik heb wel een tip voor je? Neem een kijkje op vriendinnenonline.nl je kan daar evt groepen vinden of individuele dames die op zoek zijn naar vriendschappen. Het platform is alleen voor vrouwen.. Mannen hebben er niks aan helaas.

Groetjes Lotgenoot.

• October 8, 2025

Hoi! 

Ik had eerder ook altijd alleen maar een beetje losse vrienden. Nu heb ik deze vrienden nog steeds, maar sinds 2 jaar heb ik ook een grote vriendinnengroep! Ik ben bij deze meiden terecht gekomen toen ik ging studeren. 

Zelf ervaar ik niet heel veel verschillen. Beiden vind ik erg leuk :) Bij mijn ‘losse’ vrienden heb ik wel vaker meer serieuze, diepgaande gesprekken. Met mijn grote vriendinnengroep doen we meer grotere activiteiten, maar dat komt doordat dat allemaal studenten zijn en een beetje hetzelfde leven hebben als ik. Mijn losse vrienden hebben juist allemaal hele andere dingen die ze meemaken. 

Conclusie, beiden vind ik erg leuk en gezellig haha. 

Liefs!!