Skip to main content

zelfbeschadiging wordt langzaam gevaarlijk

• May 26, 2026
  • 1 reactie
  • 35 Bekeken

Hey, ik ben 18 (hij/hem) en struggle nogal met zelfbeschadiging in de vorm van snijden. Het begon iets van 3, 4 jaar geleden en het is een rare verslaving.

TW voor het uitleggen van verwondingen- Het probleem is dat het steeds erger word en dat ik eigenlijk altijd naar het ziekenhuis zou moeten voor hechtingen (vorige paar keren heb ik m'n spier geraakt, en elke keer dat ik snijd raak ik vet en aders) maar dit telkens niet doe omdat ik er simpelweg niet tegen kan dat de wonden dan kleiner gemaakt worden met hechtingen. Voor mij zijn de littekens heel belangrijk, ik wil zien wat ik mezelf heb aangedaan en vond het dus vreselijk als ze kleiner worden.

Ik weet gewoon niet echt wat ik moet doen. Ik had een psycholoog die gekapt is met me omdat ze niet wist wat ze kon doen om mij te helpen. Het voelt steeds te klein en alsof het niet 'telt' waardoor ik elke keer weer ergere wonden maak en ik weet gewoon echt niet hoe ik ervoor kan zorgen dat ik niet ooit in het ziekenhuis beland (niet alleen voor hechtingen). Ik ben niet suïcidaal ofzo, het is gewoon een kutverslaving. 

Ik weet niet hoe ik mezelf ervan kan overtuigen dat kleinere wonden genoeg zijn, en dat ze niet zo diep hoeven. Ik vind het prima om te automutileren- het geeft me rust en ik heb er niks tegen, het zorgt er juist voor dat ik me goed voel. Ik weet gewoon dat het nu langzaam gevaarlijk wordt. 

1 reactie

Loutje
  • May 26, 2026

Hoi ​@AnoniemeGhoul, jeetje wat heftig. Dat jouw psycholoog gekapt is omdat ze niet weet wat ze er mee moet doen is oke, maar dan had er wel een doorverwijzing moeten zijn
Zelf kun je dit echt niet oplossen, ik heb het zelf ook gedaan een aantal jaren geleden. Veel minder heftig dan hoe jij het beschrijft, maar ik heb daar ook psychologische hulp bij nodig gehad. 

Ik weet niet zo goed wat voor advies ik heb behalve dat je niet moet opgeven en naar een andere (meer gespecializeerde?) psycholoog moet. En verder gewoon heel erg veel sterkte