Skip to main content
Vraag

Mezelf mooi vinden zonder make-up

• December 2, 2025
  • 2 reacties
  • 46 Bekeken

Hoi!

Twee maanden geleden ben ik gestopt met make-up dragen (behalve naar feestjes of op date met mn vriend) omdat ik merkte dat ik mezelf alleen nog maar mooi vond terwijl ik make-up draag.

Ik merk dat ik nu twee maanden later wel wat meer gewend ben aan mijn gezicht zonder make-up maar toch vind ik mezelf nog steeds minder mooi. Want dan merk ik dat ik best donkere wallen heb, lijkt het alsof ik geen wimpers heb en zie je beter de oneffenheden in mijn huid. En waarschijnlijk merkt niemand anders het behalve ik, maar toch

Is er iemand hier die ook is gestopt met make-up dragen om deze reden? Want hoe lang denk je dat het duurt voor ik me weer goed voel zonder make-up?

En voor mensen die niet gestopt zijn of nooit make-up dragen: heb je andere tips of iets om te zeggen?

2 reacties

• December 2, 2025

Hey Louise

Ik vind het echt knap dat je de stap hebt gezet om structureel geen make up te dragen. Ik snap wat je zegt over je niet mooi voelen zonder make up. Ik draag persoonlijk al sinds mijn 12/13 jaar make up en ben ook steeds meer gaan dragen. Zonder make up de deur uit gaat voor mij haast niet. De keren dat ik dat dan wel doe, krijg ik vaak opmerkingen als “ben je ziek?” Of “gaat het wel” en dat er dan oprecht niets aan de hand is. Dit maakt gewoon heel onzeker. Daarom heb ik wel respect voor wat je doet en mag je daar best trots op zijn!

Hoe snel je je weer goed voelt zonder make up durf ik niet te zeggen. Maar het delen met een ander ( op dit forum) is denk ik een goede stap. Je hoort en leest het waarschijnlijk vaak maar je bent gewoon mooi zoals je bent. Dat is iets wat ik ook nog moet zien te voelen ;). 
misschien kun je eens kijken naar bijvoorbeeld meditaties of podcasts over zelf liefde/waardering. Klinkt misschien zweverig maar voor veel mensen werkt het. Daarnaast is het misschien ook een kwestie van tijd en gewenning(?)

Je bent in ieder geval er mee bezig en dat is echt vet goed! :) Ik kan er een voorbeeld aan nemen !

— Isa

• Auteur
  • December 2, 2025

@Isa bedankt voor je lieve reactie! Ik denk dat wij allebei rond dezelfde leeftijd zijn begonnen met make-up dragen, en idd je gaat toch steeds meer dragen. 

Make-up doen is ook gewoon leuk om te doen vind ik. En nu ik wat ouder ben kan ik ook betere kwaliteit make-up halen, wat wel ook vaak meer dekking heeft waardoor je er minder als “jezelf” uit ziet (bijv. een betere concealer waardoor je nóg minder donkere wallen ziet)

Ik denk inderdaad ook dat het een kwestie van gewenning is, maar dan hoop ik wel dat dat sneller gaat dan het wennen aan mezelf mét. Want anders ben ik nog wel jaren aan het wennen haha