Hoi @Pandabeertje
Ben zelf nog geen twintiger (ik ben in oktober 18 geworden) en ik voel mezelf nog totaal niet volwassen op veel momenten. Het besef dat je voor veel dingen nu zelf verantwoordelijk bent voelt nog steeds raar. Aan de andere kant woon ik nog bij m’n ouders dus dat ‘vangnet’ heb ik gelukkig nog wel.
Wat je schrijf over studie is herkenbaar voor mij. Ik ben dit jaar gestopt met m’n studie en heb besloten een tussenjaar te nemen. Ik weet dat dat nu de beste beslissing voor mij is maar toch voelt het een beetje als stilstand en daar voel ik me soms ook schuldig over. Leeftijdsgenoten om me heen zijn allemaal druk bezig met studeren en dat geeft me soms het gevoel dat die meer bezig zijn met ‘volwassen worden’ dan ik.
Volwassen worden is gewoon moeilijk en soms zou ik willen dat ik weer 15/16 was.
Hoi @Pandabeertje
goh, ik heb daar nog nooit echt bij stilgestaan…. ik en mijn twinbroer zullen wel nooit volwassen worden 
Voor een deel heb ik wel geluk dat er altijd wel van alles voor mij geregeld was.
Ik heb me nooit echt vergeleken met anderen.
Iedereen doet dingen op zijn eigen manier.
Na ons VWO hebben mijn twinbroer en ik een tussenjaar genomen. Corona was nog niet helemaal voor bij en we hebben naast veel werken ook echt leuke dingen voor onszelf gedaan.
Verder hebben we altijd wel een soort plan gehad. We wilden samen gaan studeren. Dat wel. Toen het zover was, ging het toch wat anders dan we van tevoren bedacht hadden. We hebben ons aangepast aan die situatie. We wonen wel samen, maar studeren op verschillende plekken en universiteiten. Gelukkig wel dicht bij elkaar. We hadden wel rekening gehouden met dat dingen anders kunnen lopen.
Verder nemen we dingen zoals ze zijn en passen ons aan. Natuurlijk krijg je steeds meer verantwoordelijkheden en leer je daar ook mee om gaan. We hebben ons er nooit echt druk om gemaakt.
Dat soort dingen kun je ook overleggen met vrienden of familie of een 'deskundige’ vragen.
Ik denk dat het wel handig is als hoofdzaken van bijzaken kunt scheiden. Verder, dat je je wel aan de 'regels’ houdt om niet in de problemen te komen.
Het is belangrijk om bijvoorbeeld een studie te kiezen die bij je past en daarna je ook in te zetten om die te halen of je komt er achter dat het niet helemaal je ding is en dan is het misschien wel verstandig om er mee te stoppen en iets anders te gaan doen.
Je kunt niet altijd alles van tevoren weten.
Dan pas je je situatie aan, aan de nieuwe werkelijkheid. Nadenken wat je dan als studie wil gaan doen of er even tussenuit of voorlopig werken om in je onderhoud te voorzien of alvast een buffertje op te bouwen.
Als je dat met anderen vergelijkt dan kunnen er zeker verschillen zijn. Het één is dan misschien wel anders dan het andere, maar niet gezegd is dat het ook slechter of beter is.
Iedereen kan het op zijn eigen manier invullen. Er zijn meer wegen naar .. uh Rome, geloof ik. Nou ja, er zijn meer wegen naar alles….
Voor de één past het ene beter en voor de ander, het andere. Er is dus (in mijn ogen) niet echt een goed of fout.
Oh, even kijken wat je vraag eigenlijk ook al weer was…..
Volgens mij ben er wel zo ongeveer overal langs gekomen, maar vanzelfsprekend ben ik niet volledig.
Als je iets mist of nog wil vragen, dan kan dat altijd en lees ik het wel.
Groetjes,
M&M's
@M en Ms