Skip to main content
Vraag

samenwonen na lange afstands relatie

• October 16, 2025
  • 1 reactie
  • 71 Bekeken

Mijn huidige situatie is dat ik zo’n 3 maanden een hele fijne relatie heb met mijn vriend. Wij wonen 1,5 uur van elkaar vandaan wonen dus wij rijden regelmatig naar elkaar toe. Dit bevalt goed maar we hebben het steeds vaker over samenwonen. Hij woont al op zichzelf. De kans is zeer groot dat ik naar hem toe ga verhuizen. Alleen voor mij is dit best een grote stap omdat ik naar een compleet andere omgeving ga en er komt best veel bij kijken. Hij begrijpt dit wel en we kunnen er fijn over praten.

Ik heb het momenteel ook niet zo fijn meer op mijn werk maar ik vind het lastig om opzoek te gaan naar een nieuwe baan omdat ik niet weet in wat voor tijdsbestek wij zullen gaan samenwonen.

De vraag die ik mezelf steeds stel is: moet ik in de buurt van waar ik nu woon een baan gaan zoeken of al in de buurt van mijn vriend? Aan beide opties zit een ‘maar’. Bij optie 1 is de kans groot dat ik al na een korte tijd ontslag zal gaan nemen als ik daadwerkelijk op korte termijn naar mijn vriend zou verhuizen. Bij optie 2 is het zo dat als ik snel een nieuwe baan vind in de buurt van mijn vriend dat ik snel zal moeten verhuizen. 

Wat mij vooral tegenhoud is: is na 3 maanden samenwonen al te snel ook al voelt het erg goed? Ik zou het zeker zien zitten want de omgeving waar hij woont is echt mijn ding maar het gaat allemaal best snel en ik merk ook dat meningen van mensen buitenaf mij best wel beïnvloeden. Ik heb namelijk al een paar keer gehoord dat het echt te snel is als we binnen nu en een korte tijd al zouden gaan samen wonen.

Ik zou graag van mensen horen wat zij hebben gedaan in misschien wel een gelijkwaardige situatie.

Alvast bedankt en groetjes!

1 reactie

M en Ms
  • October 20, 2025

Hoi ​@Moareltje,

je hebt idd wel iets om goed over na te denken.

Ik kan me zo voorstellen dat aan samenwonen voordelen zitten, maar dat er ook dingen bij kunnen komen die je doen twijfelen.

Het is fijn dat jij en jouw vriend het goed met elkaar kunnen vinden en jullie samen willen (en kunnen) gaan wonen in zijn huis.

Dat zijn eigenlijk 2 grote beslissingen die jullie moeten nemen, waarbij jij jouw vertrouwde 'huisje’ misschien wel op zal zeggen…. en wat dan als het na een tijdje samenwonen toch niet allemaal 'goed’ gaat? Of dat je af en toe toch wat meer tijd voor jezelf (en huidige vriendinnen en of familie) wilt hebben. Kun je dan nog weer terug naar jouw huidige huis?

Ik weet natuurlijk niet of je nu een eigen huis hebt (koop of huur) of dat je nog thuis woont of bijvoorbeeld met iemand anders (bijvoorbeeld een studiegenoot of familie of vriend(in)) samenwoont.

Op zich hoor ik wel vaker dat 'mensen’ soms al samen gaan wonen binnen een paar weken, nadat ze elkaar ontmoet hebben. Als het goed voelt, dan werkt dat voor sommigen wel, maar ja, mij lijkt het een hele stap.

Aan de andere kant wil je natuurlijk graag bij elkaar zijn. Zeker als de afstand tussen jullie anderhalf uur per auto is…

Het lijkt mij wel fijn als je bij jouw vriend kan zijn, maar ik zou er toch wel goed over nadenken om er mijn huidige woning voor op te zeggen…

Is er een tussenoplossing dat je nu wel vaker bij je vriend bent, maar ook nog de mogelijkheid hebt om nog naar je huidige huis te gaan als je dat om één andere reden zou willen?

Jouw huidige baan aanhouden is misschien wel soort van 'veilig', maar elke dag anderhalf uur heen en terug rijden is niet echt lang vol te houden.

Een andere baan zoeken dichter bij jouw vriend kan de reistijd naar zijn huis (en misschien ook wel jouw huis) beperken.

Is er een mogelijkheid om bijvoorbeeld een nieuwe baan te zoeken op een plek halverwege jullie huidige woningen? Dan is de reistijd vanaf het huis van jouw vriend iig beter te doen. Als fulltime samenwonen dan om één of andere reden niet bevalt en je zou er toch weer voor kiezen om vaker in je huidige huis te willen zijn, dan zou dat nog steeds kunnen….

Zou een nieuwe baan zoeken halverwege, jou (jullie) helpen? En zou zoiets dus ook op de lange termijn helpen als jullie besluiten om dan te blijven samenwonen?

Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe makkelijk je je huidige huis aan kunt houden of daar in de omgeving weer een huis kunt vinden...

Wat niet vol te houden is, lijkt mij, om samen te gaan wonen in zijn huis en elke dag op en neer rijden naar jouw huidige baan. Misschien werkt het wel voor een tijdje en kun je als het goed voelt na een tijdje een nieuwe baan in de buurt van waar hij woont zoeken.

Nu al een nieuwe baan op de plek waar jou vriend woont is wel fijn qua reistijd, maar wat als je (nog of toch) niet kan wennen aan het fulltime samenwonen?

Ik denk dat het sws wel goed is om alle voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden op een rijtje te zetten en pas daarna een beslissing te nemen.

Ik wens je sterkte bij het nemen van die beslissing.

Mijn vriendje woont in België en toen we elkaar leerden kennen waren we 15, dus dat was een hele andere situatie. Gelukkig hadden we meer vrije tijd en konden elkaar in de weekenden en soms eens door de week zien. Nu studeer ik al een aantal jaren op grotere afstand van hem, want hij studeert in België in de buurt van waar hij altijd al woonde. We hebben minder vrije tijd, maar het lukt ons toch om elkaar regelmatig te zien, maar niet echt zo vaak als we zouden willen. Het enige dat ons helpt is dat we, ondanks dat we in kilometers verder van elkaar af wonen nu, de reistijd minder groot is. Dat heeft vooral te maken met betere reisverbindingen met het ov en dat we soms ook zelf kunnen rijden. Aan de ene kant misschien niet ideaal, maar we zijn ook weer niet echt anders gewend…. voor ons werkt het. 

Het is voor ons ook wel goed om ons eigen dingen te (kunnen) doen 😉.

Ik wilde dit toch vertellen, want zo is het voor iedereen ‘anders’ en is er niet één 'goed of fout’ 🙂

Groetjes,

M&M's

@M en Ms