Skip to main content

Heyy allemaal, 

Ten eerste, ik voel me nu net een brugklasser die voor het eerst naar de middelbare school gaat haha. Ik ga volgende week starten op de Vavo (zie Vavo (volwassen onderwijs) | In je bol Community) en heb eind deze week een introductiedag. Nieuwe opleiding, nieuwe school, ik ken er geen mensen, etc. etc. Nou vind ik het vrij spannend, ook omdat ik vrijwel geen informatie heb over wat je op die dag kan verwachten, behalve de tijdstippen. Ik ben graag altijd een beetje voorbereid haha. Ook zit ik weer alleen in een klas met allemaal nieuwe mensen en ik ben niet super sociaal ofzo. Nou weet ik dat het uiteindelijk allemaal goed komt, ook met vrienden maken, aangezien er waarschijnlijk veel mensen zijn die niemand kennen in die klas, maar toch. Heeft iemand tips voor de introductiedag, en hoe was jouw introductiedag op de nieuwe opleiding? 

xx Eenmeisje004

Hoi ​@Eenmeisje004 

oh, ik ben wel een beetje te laat voor de introductie dag van…..gisteren 🙄

Ik hoop dat de introductiedag sws wel leuk en zinvol was.

Dat je alvast wat mensen hebt leren kennen en misschien ook al wel gedacht heb van 'die en die’ lijken me wel aardig en misschien heb je zelfs al wat contactgegevens uitgewisseld.

Ik kan je wel iets vertellen over mijn introductie op de universiteit.

Waarschijnlijk waren er wel meer studenten die aan het nieuwe jaar begonnen dan bij jou, maar op zich is kennismaken in de basis wel hetzelfde, denk ik.

Bij mij was het een hele introductieweek of igg meerdere dagen

We werden in kleinere groepjes ingedeeld en iedereen kreeg een ouderejaars student toegewezen.

Sommige dingen gebeurden in de collegezaal met alle nieuwe eerstejaars van mijn studie. Andere dingen die we deden gebeurden met het 'kleine’ groepje en 's avonds maakten we samen met een andere ouderejaars student en haar groepje bij één van die ouderejaars avondeten.

Natuurlijk kregen we een rondleiding door de universiteit en de verschillende plekken waar colleges en praktica gegeven werden. Ook waar het restaurant was en hoe dat dan werkte enzo. Waar de administratie zat en hoe dat werkte. Kortom waar alles waar wij als studenten terecht konden met onze vragen qua studie.

Ook was de stad voor (bijna iedereen)  nieuw en werden we daar wegwijs gemaakt. Sommigen hadden nog nooit een metro of tram gezien of erin gezeten. Ik was wel bekend met de stad, want een oudere broer en zus studeerden daar. Mijn zus zelfs dezelfde studie als mij.

Waar de boekhandels voor studieboeken zaten etc.

Verder werd er voldoende tijd aan leuke dingen besteed. Horeca en bios etc.

Als groepje kreeg je ook voldoende tijd om zelf, zonder begeleiding je gang te gaan. Zo leerde je elkaar beter en sneller kennen.

Ik moet zeggen dat dat wel handig was, in het begin zeker, omdat je verder nog niemand kent.

Al snel, toen de studie begon, werden we vaak alfabetisch in groepen ingedeeld en leerde je snel weet andere studenten kennen en ook tijdens het eten en buiten de uni leerde je weer anderen kennen.

Ik moet zeggen dat ik na ruim 3 jaar nog weinig contact heb met die studenten uit dat eerste introductiegroepje hahaha.  De meesten zaten alfabetisch niet meer bij mij en diegene die wel in mijn ‘alfabetgroepje’ zat, daar had ik niet echt een klik mee en omgekeerd 😁😂

Dus, introductiegroepje wel handig in de praktijk die eerste weken, maar staar je er niet blind op. Je gaat echt wel andere mensen tegen komen en leren kennen.

Er zijn ook sportgelegenheden speciaal voor studenten en natuurlijk studentenverenigingen en studentenhuisvesting waar je anderen tegenkomt en leert kennen.

Er is van alles te vertellen, maar als je nog specifieke(re)  vragen hebt, dan lees ik het wel.

Groetjes,

M&M's

@M en Ms 

Reageer