Skip to main content
Vraag

Autisme

• June 6, 2026
  • 3 reacties
  • 56 Bekeken

Hoi allemaal, ik heb laatst te horen gekregen dat ik Autisme heb.

Ik heb geen idee hoe ik hiermee om moet gaan, het is voor iedereen natuurlijk anders hoe je ergens mee om gaat maar ik hoop dat sommige me kunnen helpen en die misschien tips hebben. 

Ik heb namelijk niet meteen het idee dat ik een ander mens ben, ik merk dat ik moeite heb met veel mensen, feestjes en sommige sociale contacten. 

3 reacties

• June 7, 2026

Hoi Maddie, 

Ik denk dat een diagnose je niet een ander mens maakt dan daarvoor. Je bent nog steeds jezelf of je nu wel of geen diagnose hebt. 
Misschien is het ook fijn om een diagnose te hebben zodat je jezelf misschien ook wat beter kunt begrijpen. Je hersenen werken wat anders maar dat betekent niet dat je je zo ook moet voelen. 
Ik lees dat je moeite hebt met grotere groepen mensen. Misschien dat je je dan een beetje kunt afzonderen met een aantal andere mensen die daar op dat moment ook behoefte aan hebben? Mocht je dat niet fijn vinden kan dit je misschien helpen; 

1. Kijk naar wat voor bijeenkomst je gaat. Verjaardag ofzo, misschien kan je dan een paar algemene vragen bedenken waar je het over kunt hebben. 

2. Heb je het idee dat je snel moet reageren op vragen? Gun jezelf wat bedenk tijd, dat is helemaal niet erg! 

3. Weet je niet hoe jezelf moet gedragen in een bepaalde situatie? Kijk af bij hoe andere mensen het doen. Welke vragen stellen zij? Hoe beginnen zij een gesprek? 

Loutje
  • June 9, 2026

Hoi Maddie

Ik heb zelf ook autisme, heb de diagnose 2 jaar geleden gekregen toen ik 21 was. Wat zit je dwars aan de diagnose? Zelf vond ik het heel erg fijn om een soort verklaring te hebben voor dingen die me al heel lang in de weg zaten, dat ik eindelijk wist waar het door kwam. Door te weten waarom ik bepaalde dingen voel of doe lukte het me om meer zelfcompassie te hebben. Maar het liet me ook meer gericht zoeken naar oplossingen.

Bijvoorbeeld op reddit hielp r/autisminwomen heel erg, omdat ik veel dingen lees die ik relatable vind en ook hoor van anderen hoe zij met dingen om gaan.

De autisme (en ADHD) diagnose zorgen er voor dat ik meer compassie had voor mezelf en effectievere oplossingen kon vinden voor dingen die mij dwars zaten. Ik heb nog steeds problemen die hieraan gerelateerd zijn maar ik kan er wel beter mee om gaan

(met autisme ben je niet per se een ander mens, maar je verwerkt dingen op een andere manier bijvoorbeeld)

• June 11, 2026

Ik heb ook autisme, en dat zorgt ervoor dat ik het moeilijk vind om vrienden te maken.
Ik probeer daarom veel alternatieven om jongeren te zoeken.
Dit forum is wel nice om op te chatten over je ervaren!