Skip to main content
Vraag

Andere roepnaam op werk/studie?

• September 30, 2025
  • 2 reacties
  • 140 Bekeken

Charlotte

Hoi allemaal,

Ik zit nu ik mijn tussenjaar en heb ik besloten over een paar maanden te beginnen met werken, totdat het volgende schooljaar begint en ik verderga met mijn studie.

Online lees ik dat ik mijn officiële naam moet gebruiken op mijn CV of het aanmeldingsformulier voor de universiteit. Maar ik wil graag een nieuwe roepnaam voor mijzelf, omdat mijn "oude" naam me doet denken aan een moeilijke periode uit het verleden die ik graag zou willen achterlaten. Sinds ik kind was heb ik al een andere naam gewild, ook omdat die best lang is en daardoor moeilijk te spellen en uit te spreken is. Ik ervaar ook vaak ongemak als ik mijn naam moet zeggen wanneer ik mezelf introduceer. Om deze redenen zal mijn nieuwe roepnaam ook volledig anders zijn dan mijn wettelijke voornaam. 

Ik twijfel hier nog over, want ik ben bang dat het awkward zou worden als ik iemand tegenkom die me kent bij mijn oude naam en me daarmee aanspreekt. Of dat iemand doorvraagt waarom mij roepnaam zo anders is, terwijl ik het er liever niet over wil hebben.

Is het mogelijk om een totaal andere roepnaam te gebruiken op het werk of studie? En wordt dit door anderen geaccepteerd?

(Andere gerelateerde opmerkingen zijn ook welkom)

2 reacties

• October 2, 2025

Hi! Ik kan me voorstellen dat het spannend is, zeker in jouw situatie. Op mijn universiteit zitten heel wat mensen met een roepnaam voor verschillende redenen, waaronder ook vergelijkbaar met die van jou, en dit wordt door iedereen gerespecteerd (zowel studenten als docenten). Ik kan natuurlijk niet voor alle universiteiten en voor iedereen spreken, maar ik zie ook in mijn privé leven veel mensen met een roepnaam (waaronder mijn eigen vader) en dit wordt vaak als normaal ervaren in mijn beleving. Ik kan me voorstellen dat het misschien met officiële documenten voor school lastig kan zijn om te beoordelen waar je je roepnaam kan invullen, maar hier kan een studieadviseur je zeker bij helpen! Wat betreft je werk is het denk ik verstandig om het wel in je cv of motivatiebrief te vernoemen, dit wordt ook aangemoedigd. Het is helemaal prima als je een roepnaam kiest die niet lijkt op de naam op je paspoort, het is een stukje van je identiteit en daarbij is het belangrijk dat jij je daar comfortabel en speciaal bij voelt! Hopelijk heb je hier iets aan en heel veel succes <3. 

M en Ms
  • October 2, 2025

Hoi ​@Charlotte 

ik ben het eens met ​@Jennifer. Je kunt een andere dan jouw officiële naam gebruiken. Zelfs in een CV. Gebruik de naam wel consequent, wissel dus niet jouw roepnaam (de 'nieuwe’ naam die je wil gaan gebruiken) af met je echte naam. Dat is verwarrend. In een later stadium kan de werkgever wel vragen naar jouw echte naam.

Ik heb een linkje waar je meer info kunt vinden:

https://nl.wikihow.com/Je-roepnaam-vermelden-op-je-cv

Hier staan ook redenen waarom je (liever) een andere dan je officiële naam kunt gebruiken.

Om zeker te weten dat de info uit wikihow ook voor Nederland geldt, heb ik google gecheckt en diezelfde info op Nederlandse sites gevonden. Omdat dat commerciële sites zijn heb ik die hier niet vermeld. Als je zelf zoekt in Google of een andere zoekmachine op 'mag je je roepnaam op je CV gebruiken’ dan kun je dergelijke sites gemakkelijk vinden en de info nalezen.

Zo kun je ook een voorbeeld van AI (kunstmatige intelligentie) vinden die het volgende schrijft:

AI-overzicht

Ja, het is volkomen acceptabel en gebruikelijk om een andere roepnaam te gebruiken dan je officiële naam, zowel op het werk als bij de universiteit. Je kunt dit introduceren door te laten weten welke naam je gebruikt, bijvoorbeeld door het direct te melden of je nieuwe naam op je CV te zetten. Hoewel er een kleine kans is op ongemak of vragen, kunnen mensen zich hieraan aanpassen, en door je nieuwe naam te omarmen, creëer je een nieuwe identiteit los van je verleden, wat vaak als zeer positief wordt ervaren. 

Hoe ga je om met je naamverandering?

1. Kies je nieuwe naam: Beslis welke roepnaam je wilt gebruiken en oefen deze. 
  2. Introduceer je nieuwe naam:
    • Op het werk: Geef bij je sollicitatie of het eerste gesprek aan dat je graag met de nieuwe roepnaam aangesproken wilt worden. 
    • Bij de studie: Tijdens je aanmelding of bij de introductie van het nieuwe schooljaar, kun je je nieuwe naam gebruiken op je formulieren of in je communicatie. 
  3. Bereid je voor op vragen: Als iemand vraagt waarom je een andere roepnaam hebt, kun je kort aangeven dat je deze naam prettiger vindt of beter vindt passen, zonder in details te treden. 

Wat als je iemand tegenkomt die je kent bij je oude naam?

1. Herhaal je nieuwe naam: Zeg rustig dat je nu met je nieuwe naam aangesproken wilt worden. 
  2. Wees bereid voor verwarring: Verwacht dat mensen soms een beetje verward zijn. Dit is normaal. Wees geduldig. 
  3. Creëer afstand van je verleden: Door je nieuwe roepnaam te gebruiken, creëer je een scheiding tussen je verleden en je toekomst. 

Juridische stappen zijn niet nodig: 

• Je hebt geen officiële naamswijziging nodig om een andere roepnaam te gebruiken.

Ondersteuning: 

• Praat erover met vrienden, familie, of een studieadviseur.

Het is normaal dat je je ongemakkelijk voelt, maar het is goed om te weten dat veel mensen hier open voor staan, zeker als je het op een positieve manier aanpakt. 

AI-reacties kunnen fouten bevatten. Meer informatie

een ander voorbeeld (alleen over het vermelden in je CV):

AI-overzicht

Ja, je mag je roepnaam op je cv gebruiken, zolang deze gepast en professioneel is. Het is aan jou om te bepalen welke naam je gebruikt, of het nu je roepnaam, bijnaam of officiële voornaam is, maar zorg ervoor dat je de gekozen naam consequent gebruikt in je sollicitatie. 

Wat je moet doen:

• Kies een professionele naam: Zorg ervoor dat je roepnaam niet ongepast is voor een zakelijke context. 
  • Gebruik de naam consequent: Pas je gekozen naam toe in je cv, motivatiebrief en in alle verdere correspondentie. 
  • Zorg voor duidelijkheid: Als je een bijnaam gebruikt die afwijkt van je officiële naam, kun je dit duidelijk maken, bijvoorbeeld door het zo te formuleren: "Elizabeth 'Liz' Johnson". 

Waarom het kan helpen: 

• Personal branding: Het kan een manier zijn om je persoonlijkheid te laten zien.
  • Betere eerste indruk: Een roepnaam kan bijdragen aan een meer herkenbare en toegankelijke uitstraling, wat kan helpen bij de eerste contacten met recruiters.

Belangrijke aandachtspunten:

• Consistentie: 

Zorg ervoor dat de naam op je cv overeenkomt met de naam die je gebruikt bij het solliciteren. 

• Werkgevers kunnen om je officiële naam vragen: 

Later in het sollicitatieproces kan een werkgever vragen naar je echte naam, dus wees daarop voorbereid. 

AI-reacties kunnen fouten bevatten. Meer informatie

Tot zover de AI voorbeelden.

In mijn eigen omgeving ken ik anderen die ook een roepnaam gebruiken die anders is als hun officiële naam. Het komt dus vaker voor.

Oh, mijn broer maakt mij even duidelijk dat ik ook zo iemand ben….officieel heet ik ook anders dan mijn roepnaam hahaha, ik denk daar eigenlijk helemaal niet over na….. ik gebruik de naam die in mijn paspoort staat alleen voor officiële documenten, dus rijbewijs en vliegtickets en vooral bij vliegtickets moet je naam hetzelfde zijn als in je paspoort, anders mag je het vliegtuig niet in.

Ik ben voor zover ik weet nooit door familie aangesproken op mijn 'paspoortnaam’. Toen ik klein was werd ik anders genoemd als nu...weliswaar was die naam 'gebaseerd’ op mijn officiële naam, maar wel anders… anderen gebruiken mijn bijnaam en ook zijn er die weer een andere bijnaam noemen…...dus als jij een andere naam wilt gebruiken, dan zal ik de laatste zijn, die zal zeggen dat je dat niet mag doen.

In mijn geval is mijn (gebruikelijke) roepnaam voor een gedeelte hetzelfde als mijn officiële naam en heeft dezelfde voorletter. Dat laatste kan helpen om minder verwarring te veroorzaken, maar natuurlijk is iedereen vrij om een roepnaam te kiezen die ie wil.

Je kunt je in nieuwe contacten gewoon voorstellen met die naam. Ook zonder enige verdere uitleg.

Misschien zijn er mensen die je tot nu toe alleen maar kennen met jouw officiële naam en zich afvragen waarom je nu anders heet… om er niet al te veel woorden aan te besteden kun je zoiets zeggen als: 'sinds enige tijd gebruik ik deze roepnaam en kennen mensen mij’. Dan hou je het lekker vaag hoe lang dat is en waarom, maar maak je wel duidelijk dat deze naam gewoon jouw naam is nu. In principe hebben ze dat gewoon maar te accepteren.

Een meisje waar ik mee op de basisschool heb gezeten had ik daarna jarenlang niet gezien en kwam haar een paar jaar geleden weer tegen. Ik begroette haar met haar officiële naam (ik wist niet beter) en toen antwoordde ze met een lach ‘ik ben ***, zo kent iedereen mij al jaren’. Ik zei toen zoiets als ‘oh, hoi ***, lang geleden dat we elkaar gezien hebben, hoe gaat het met je, woon je nog in de buurt of heb je hier nog familie of wat?

Voor mijzelf had ik geen vragen over waarom iemand kennelijk al jaren een andere naam gebruikt. Ik nam het gewoon aan als een gegeven, maar ik kan me wel voorstellen dat het ongemakkelijk kan zijn als iemand erover doorvraagt.

Ik denk dat ik dan gewoon zou herhalen wat dat meisje tegen mij zei en dat is vriendelijk zeggen dat anderen haar al jaren kennen als ***. Daarna zou ik gewoon verder gaan met het gesprek en het ergens anders over hebben. Zoals echte interesse tonen over hoe het nu met haar gaat 😉

Als iemand toch nog steeds nieuwsgierig is naar meer uitleg dan kun je nog eens herhalen dat je al jaren zo bekend staat voor iedereen…. eventueel zou je dan nog kunnen toevoegen dat die naam jou beter past en je er zo gewend aan bent dat je bijna niet anders meer weet.

Als de boodschap dan nog niet duidelijk is dan is dat vast ook niet iemand die al die jaren 'gemist’ hebt en ook nog wel een tijdje zonder kan haha.

Als het echt iemand is die 'betrokken’ is met jou dan kun je iets meer uitleg geven, maar nog steeds ben je dat niet verplicht.

Ik zou lekker een naam die jou past kiezen en gebruiken.

Mocht je ooit officieel je naam willen veranderen dan kun je daar meer info over vinden op:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/voornaam-of-achternaam-veranderen

Ik hoop dat je hier iets aan hebt 🙂

Wees jezelf.

Groetjes,

M&M's

@M en Ms