Hoi allemaal,
Ik zit nu ik mijn tussenjaar en heb ik besloten over een paar maanden te beginnen met werken, totdat het volgende schooljaar begint en ik verderga met mijn studie.
Online lees ik dat ik mijn officiële naam moet gebruiken op mijn CV of het aanmeldingsformulier voor de universiteit. Maar ik wil graag een nieuwe roepnaam voor mijzelf, omdat mijn "oude" naam me doet denken aan een moeilijke periode uit het verleden die ik graag zou willen achterlaten. Sinds ik kind was heb ik al een andere naam gewild, ook omdat die best lang is en daardoor moeilijk te spellen en uit te spreken is. Ik ervaar ook vaak ongemak als ik mijn naam moet zeggen wanneer ik mezelf introduceer. Om deze redenen zal mijn nieuwe roepnaam ook volledig anders zijn dan mijn wettelijke voornaam.
Ik twijfel hier nog over, want ik ben bang dat het awkward zou worden als ik iemand tegenkom die me kent bij mijn oude naam en me daarmee aanspreekt. Of dat iemand doorvraagt waarom mij roepnaam zo anders is, terwijl ik het er liever niet over wil hebben.
Is het mogelijk om een totaal andere roepnaam te gebruiken op het werk of studie? En wordt dit door anderen geaccepteerd?
(Andere gerelateerde opmerkingen zijn ook welkom)