Skip to main content

18 / Volwassen worden

• October 10, 2025
  • 0 reacties
  • 55 Bekeken

Hi,

Dit topic schrijf ik voor iedereen die binnenkort 18 wordt of net 18 is geworden.

Natuurlijk veranderen er best wel wat dingen als je 18 wordt. Maar uiteindelijk is het vooral dat er wettelijk iets veranderd. Het is niet dat je je opeens volwassen voelt.

Allereerst zal ik mee beginnen dat je op de website van de rijksoverheid een paar vragen kan invullen en kan zien wat er allemaal veranderd en je misschien moet doen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/achttien-jaar-worden/vraag-en-antwoord/checklist-bij-18-jaar-worden

Ik zal hier zelf wat tips geven en dingen uitleggen. Met als belangrijkste in de volgorde: DigiD, zorgverzekering, zorgtoeslag, studiefinanciering. Iets minder belangrijk, maar toch ook van belang zijn donorregister en stemrecht.

De allereerste stap is ervoor zorgen dat je zelf toegang hebt tot je DigiD. Dus misschien moet je hem nog aanmaken of hebben je ouders dat al gedaan, maar zorg er gewoon voor dat je de DigiD app op je telefoon hebt en kan gebruiken. Je zal die namelijk veel nodig hebben.

Dan nu iets wat je MOET doen. Een eigen zorgverzekering afsluiten. Voor je 18de zit je standaard bij de zorgverzekering van je ouders. Na je 18de moet je dus zelf iets afsluiten. Met Independer (een website) kan je zorgverzekeringen vergelijken. In principe zal de verplichte basisverzekering genoeg zijn voor de meeste mensen. De basisverzekering is alles wat een zorgverzekeraar verplicht moet vergoeden. Denk aan bijvoorbeeld de huisarts. Verder wat belangrijk is zeker voor mensen op dit forum is dat je je eigen risico hoger kan maken en dan maandelijks minder hoeft te betalen. Echter als je bijvoorbeeld zoals ik gebruik maakte van de GGZ (toevallig deze week het traject afgerond) dan weet je al dat je door al je eigen risico gaat. Je moet dus maandelijks betalen en daar komt eigen risico bij als je zorg gebruikt. Dat eigen risico gaat in een jaar tot een max daarna hoef je geen eigen risico meer te betalen. Dat was alles over je zorgverzekering, ik weet dat het veel is, maar het is ook wel een beetje ingewikkeld, maar vooral belangrijk.

Dan ga we nu naar hoe je deze zorgverzekering kan betalen. Want je kan namelijk zorgtoeslag aanvragen bij Dienst Toeslagen. Doe dit dan ook zeker. Eigenlijk elke 18-jarige heeft hier recht op, omdat je nog lang niet genoeg verdient om er geen recht op te hebben.

Dan hebben we nog meer financiering vanuit de overheid als je studeert. Ook als je nog op de middelbare school zit!! Veel mensen weten dit niet, maar dan heb je recht op toekoming scholieren. Aan te vragen via DUO. Zit je niet op de middelbare  school dan kan je de basisbeurs, aanvullende beurs en gratis OV aanvragen. Ook allemaal via DUO. Zonde als je dit geld misloopt wat er is om je te helpen.

Dit waren de belangrijkste dingen en eigenlijk gewoon noodzakelijk dingen die je moet regelen.

Maar iets anders waar je een keuze in krijgt is over orgaandonatie. Dit gaat over of je als je overlijdt je organen wil doneren of niet. Hiervoor is het donorregister. Als je niks doorgeeft zal je standaard op wel donoren staan. Echter is het wel belangrijk om alsnog aan te geven dat je dit zou willen mocht dat zo zijn, omdat dan ook echt is vastgelegd dat het jouw keuze is anders kunnen nabestaanden hier nog hun twijfels over hebben en zelfs donatie tegenhouden. Het kost je heel weinig tijd zorg er gewoon voor dat je je keuze doorgeeft.

En dan een heel actueel onderwerp stemmen. Niet meteen stoppen met lezen. Ook al geef je niks om politiek ga alsjeblieft stemmen. Doe gewoon even kort de stemwijzer als je niet weet waar je op moet stemmen. Zorg ervoor dat de stem van ons jongeren ook goed vertegenwoordigd wordt. Dus ga 29 oktober stemmmen!

Zo dit is een heel lange post, maar ik hoop dat ik je heb kunnen helpen en wat dingen heb kunnen verduidelijken. En stel vooral hieronder of ergens anders op het forum je vragen als je die nog hebt. 18 worden is misschien spannend en je moet wat dingen regelen, maar verder stelt het echt niet zoveel voor.

Succes!

Groetjes,
NV