Skip to main content
Vraag

Identiteit crisis

• September 25, 2025
  • 2 reacties
  • 161 Bekeken

Ik heb gevoel dat ik een identiteit crisis heb, wie herkent zich in het gevoel alles willen doen en echt keuze stress. Wat is de goed keuze of het juiste pad

Doe ik het wel goed, ik heb stress van sociale media alles volgen 

2 reacties

M en Ms
  • September 26, 2025

Hoi ​@amber20 

jouw identiteit ontwikkelt zich het hele leven. Eerst, als je jong bent, is dat vooral door jouw omgeving, ouders/opvoeders, maar meer en meer ga je zelf op zoek naar wie je bent, wat je sterke en zwakke punten zijn, wat je blij maakt etc.

Het is dus een normale ontwikkeling dat je daar mee bezig bent.

Er teveel mee bezig zijn, bijvoorbeeld omdat je bijvoorbeeld bang bent om iets te missen (FOMO = fear of missing out), kan er aan bij dragen dat je 'teveel’ verschillende meningen hoort en je op een gegeven niet de keus kan maken wat nou echt bij jou past. Aan de andere kant kan het ook kan het zijn dat je teveel eenzijdige informatie krijgt. Informatie die je een kant op stuurt die niet echt bij jou past. Het is dus goed als je een vrije keuze kunt maken ook het aanbod van meningen.

Ook kunnen gezondheidsproblemen, stress en sociale steun invloed hebben op het al dan niet ontwikkelen van een identiteitscrisis.

Meer informatie kun je vinden via:

https://www.nji.nl/ontwikkeling/identiteitsontwikkeling

https://www.nji.nl/mediaopvoeding/sociale-media-en-identiteitsontwikkeling

https://www.gezondheid.be/artikel/persoonlijkheidsstoornissen/wat-is-een-identiteitscrisis-en-hoe-ga-je-ermee-om-33930

Ook het overzichtje, gemaakt door AI (kunstmatige intelligentie) kan helpen:

AI-overzicht

Een identiteitscrisis bij jongvolwassenen is een periode van onzekerheid over wie je bent, wat je belangrijk vindt en waar je plaats in de wereld is, vaak tijdens de overgangsfase van puberteit naar volwassenheid. Deze crisis kan leiden tot gevoelens van verwarring, depressieve stemmingen en sociale conflicten, maar is een normale fase van ontwikkeling die kan helpen bij het opbouwen van een sterke, authentieke identiteit. 

Wat is een identiteitscrisis?

Een identiteitscrisis is een fase waarin je twijfelt aan je eigen gevoelens, overtuigingen en kwaliteiten. Het kan voelen alsof je "ik" zoek en je de bodem onder je voeten voelt wegzakken. 

Kenmerken bij jongvolwassenen

• Zelfreflectie: 

Jongvolwassenen beginnen zich bewust af te vragen wie ze zijn en waarom ze er zijn. 

• Carrière en relaties: 

Vragen over de juiste keuzes voor werk, studie en relaties komen vaak naar boven. 

• Sociale druk: 

De druk van de maatschappij om succes te definieert aan de hand van carrière en status kan overweldigend zijn. 

• Veranderende relaties: 

De relatie met ouders verandert van sturend naar meer adviserend, en er ontstaat een grotere focus op vriendengroepen. 

• Nieuwe omgevingen: 

Bijbanen, het starten van een relatie of verhuizen kunnen nieuwe situaties creëren waarin jongvolwassenen zichzelf op een andere manier leren kennen. 

Wat helpt bij het overwinnen van een identiteitscrisis?

• Zelfreflectie: 

Keer naar binnen om je authentieke kwaliteiten en valkuilen te onderzoeken, wat leidt tot betere keuzes en minder stress. 

• Omgaan met emoties: 

Sta jezelf toe om de verwarrende, soms enge emoties te voelen in plaats van ze op te kroppen. 

• Sociale contacten: 

Zoek steun en uitwisseling binnen vriendengroepen en bij de familie. 

• Nieuwe ervaringen: 

Doe ervaring op in nieuwe, soms internationale omgevingen om je identiteit verder te ontwikkelen. 

• Professionele hulp: 

Als de crisis gepaard gaat met depressieve gevoelens, verwardheid of het niet kunnen maken van belangrijke levenskeuzes, kan professionele hulp nuttig zijn.

Belang van deze fase

Hoewel het een onzekere en soms pijnlijke periode kan zijn, is de ontwikkeling van een sterke identiteit een belangrijke bron van psychologische veerkracht. Het helpt jongvolwassenen om met uitdagingen om te gaan en zich te ontwikkelen tot goed functionerende volwassenen. 

AI-reacties kunnen fouten bevatten. Meer informatie

Tot zover de AI informatie.

Ik heb gevoel dat ik een identiteit crisis heb, wie herkent zich in het gevoel alles willen doen en echt keuze stress.

ik herken wel de zoektocht naar mijn eigen identiteit, maar heb geen identiteitscrisis

Wat is de goed keuze of het juiste pad

een soort 'handleiding/stappenplan’ is te lezen via de linkjes, maar wat er uiteindelijk het beste bij jou past is heel persoonlijk. Iedereen mag zijn/haar eigen keus maken

Doe ik het wel goed, ik heb stress van sociale media alles volgen 

over de invloed van sociale media is meer informatie te vinden in de linkjes. Sociale media heeft zo zijn voordelen, maar ze kunnen tegelijk ook nadelen hebben. Voor meer info check de linkjes.

Ik hoop dat je iets verder komt met deze informatie.

Groetjes,

M&M's

@M en Ms 

• October 8, 2025

Hey, ik herken dit wel. Heb hier de laatste tijd ook veel last van. Ik heb laatst een podcast geluisterd van Mel Robbins. Deze kan ik je erg aanraden. Simpelweg zegt ze dat je rond je 20e vaak in zo’n crisis terecht komt en dat er door Social media oneindig veel keuzes zijn met wat je met je leven wil doen.