Hey Eenmeisje004,
Wat naar dat het zo slecht gaat met je de oma van je vriendin. Verlies van een dierbare brengt altijd veel veranderingen in je leven en is vaak lastig.
Het beste wat je kan doen om haar te ondersteunen, is gewoon om er voor haar te zijn, als goede vriendin. Laat zien dat jij er bent voor haar! Jouw ervaringen delen met haar lijkt me ook een goede optie, zo weet ze dat ze niet alleen is in deze situatie.
Veel sterkte!
Groetjes van Charlotte
Hoi Eenmeisje004
Wat vervelend voor je vriendin en heel erg mooi dat je er voor haar wilt zijn. Ik sluit me aan bij de tips van @Charlotte Een luisterend oor bieden is vaak al genoeg. Heel veel meer kun je natuurlijk ook niet doen. Het is misschien ook fijn voor haar om wat afleiding te hebben. Ga bijv. iets leuks doen. De stad in of zo (als ze daar zin in heeft natuurlijk).
Heel veel sterkte.
Even een update: haar oma is gisteren overleden. :(
@Charlotte, @Timmy dank jullie wel voor de tips!!
xx Eenmeisje004
@Eenmeisje004 Ach, wat sneu. Heel veel sterkte voor je vriendin.
@Eenmeisje004 wat erg
Rust in vrede
Ik wens jouw vriendin veel sterkte
Hoi @Eenmeisje004
sorry voor de late reactie.
Gecondoleerd en sterkte gewenst, aan jullie allebei.
Hoe gaat het nu met jullie?
Iedereen hierboven heeft al mooie woorden gesproken en zinvolle tips gegeven.
Eigenlijk is alles wat ik opnoem hieronder (misschien in iets andere woorden) al gezegd, maar ik hoop dat je / jullie er toch iets aan hebben:
- je kunt je vriendin helpen door aanwezig te zijn en te luisteren
- praktische hulp aan te bieden (helpen met schoolwerk of klusjes ofzo)
- afleiding en sociale contacten te bieden
- laat je vriendin weten dat het normaal is om verschillende emoties te ervaren en dat ze de tijd nodig heeft om te rouwen
- probeer contact met haar te houden, ook nu na het afscheid
- stuur af en toe even een berichtje of een bel om te vragen hoe het gaat en om (nogmaals) aan te bieden dat je haar wilt helpen wanneer ze dat nodig heeft. Ze 'durft’ er zelf misschien niet altijd om te vragen, om jou niet te belasten, maar als ze (nogmaals) weet dat jij er voor haar bent, dan zal ze daar vast heel blij mee zijn
- zorg ook goed voor jezelf en neem voldoende rust
- vraag haar wat ze nodig heeft, dat is beter dan te zeggen wat je denkt dat ze nodig heeft
- sommige goed bedoelde dingen kun je beter niet zeggen. Ze zal het je vast niet echt kwalijk nemen als jullie een goede band hebben, maar zoiets als 'je moet sterk zijn' kan verkeerd overkomen. Rouwen heeft tijd en ruimte nodig
Meer info over rouwen lees je in
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rouwverwerking
Groetjes,
M&M's
@M en Ms