Skip to main content
Vraag

gecompliceerde thuissituatie

• October 16, 2025
  • 1 reactie
  • 63 Bekeken

Het begint hiermee,
5 jaar geleden is mijn moeder overleden, na wat veranderingen ging alles wel weer de rit op, taken werden verdeeld en alles liep op die manier.
echter de laatste tijd begint mijn vader futloos te worden, hij zit de hele dag thuis met “pijn in zijn buik” waardoor hij ook in de ziektewet is gaan lopen. Het is niet leuk maar ondertussen wordt het huis en zichzelf verwaarloost, een hond die tegen de tijd aanloopt en soms incontinent schijnt te worden, en wel wat andere zaken wat vooral betreft het schoonhouden van het huis.

mijn moeder zei altijd tegen mij, het moet schoon zijn anders schaam ik me dood, en toen was het ja ma. Ja ik snap nu precies wat ze bedoeld want als er visite komt sta ik altijd te boenen zodat alles schoon wordt en degelijk om naar te kijken. Want de andere 2 thuis doen het niet

Maar ook telkens als ik met een probleem of een puntje kom dan wordt er niks mee gedaan en krijg ik te horen: maar ik zie het niet zo
en wordt het weer weggeschoven. ‘R wordt ook niet meer naar mij geluisterd thuis en weet ook niet wat ik eigenlijk hier nog aan kan doen. Het enige wat ik wel weet is dat het me flink begint te frustreren 

zijn hier nog tips voor?

1 reactie

M en Ms
  • October 21, 2025

Hoi ​@CRAXY,

als eerste wil ik je nog sterkte wensen bij het overlijden van jouw moeder. 

Ik lees dat jullie als gezin in het begin jullie best hebben gedaan om met die nieuwe situatie om te gaan. Zo op het eerste gezicht lijkt dat wel gelukt, alhoewel het gemis natuurlijk groot is en het niet altijd meevalt om al die dingen die jouw moeder jarenlang heeft gedaan nu met zijn drietjes te doen.

Kennelijk lukt dat de laatste tijd (steeds) minder goed. Jouw vader is 'futloos’ geworden en is in die ziektewet gekomen en kennelijk is jouw broer of zus (want als ik het goed begrijp is dat) die derde en andere persoon in het huis en ben jij eigenlijk zo'n beetje de enige die het huishouden draaiende probeert te houden.

Dat lijkt me zwaar. Ergens voelt dat voor jou (zeker in het begin) vanzelfsprekend om te doen als anderen om verschillende redenen dat niet lukt. Het is daarbij wel fijn als je wat positieve feedback krijgt. Gewoon af en toe een 'dankjewel', een schouderklopje ofzo, maar het lijkt er meer op dat er eerder wat kritiek/tegenstand komt op de beste bedoelingen die jij hebt en op hoe dat jij vindt dat alles aangepakt 'moet’ worden.

Als niemand anders het kan of wil doen, dan zou het wel fijn zijn als iedereen achter jou staat en je zo goed als mogelijk toch helpt. Ook al kunnen ze niet altijd praktische hulp geven, dan kunnen ze wel met je meedenken en ‘supporten’.

Het zou het beste zijn als er hulp komt. Hulp voor iedereen, want alles alleen op proberen te knappen als je niet de beste medewerking krijgt, dat is eigenlijk niet te doen. Zeker niet op langere termijn.

Ik vraag me af of er ‘anderen’ in de familie of ‘kennissenkring‘ zijn die daar bij zouden kunnen helpen?

Misschien is het ook wel handig als er iemand met iets meer afstand van het gezin kan helpen. Soms is het makkelijker als bijvoorbeeld de huisarts of een hulp voor de huishoudelijke taken een deel op zich kan nemen. Zij hebben hun eigen expertise en met name de huisarts kent jullie situatie wat beter en kan ook beter inschatten of jouw vader bijvoorbeeld wat extra ondersteuning kan gebruiken bij de verwerking van het verlies van jouw moeder. Voor een deel kan dat misschien een rol spelen en dat jouw vader dan wat meer perspectief ziet. Natuurlijk geldt dat ook voor alle gezinsleden dat elke steun kan helpen.

Voor de huishoudelijke taken is het ook goed dat die niet allemaal alleen op jou terecht komen. Ik denk dat vooral jij wat ontlast wordt als er elke week iemand tenminste de basisdingen doet, zoals schoonmaken, stofzuigen en dat soort dingen. Daarnaast is het dan mogelijk dat er iets van een takenverdeling komt dat iedereen zijn eigen taken krijgt. Dat het dus soort van gemakkelijker wordt om als gezin weer een aandeel krijgt in jullie eigen huishouden. Op die manier is al het werk verdeeld en komt er waarschijnlijk meer regelmaat en meer medewerking van degenen die nu niks doen.

Ik zeg niet dat ze expres niks doen, want het kan natuurlijk zo zijn dat er dingen een rol spelen die ervoor zorgen dat het niet lukt, zoals bijvoorbeeld niet lekker in je vel zitten of lichamelijk andere klachten hebben waar de huisarts bij kan helpen.

Kortom, ik denk dat er op één of andere manier hulp zou moeten komen die helpt om structuur te brengen.

Heb jij daar zelf een idee over wie dat het beste zou kunnen zijn en denk je dat je het lukt om daarin een stap te zetten?

Groetjes,

M&M's

@M en Ms