Skip to main content

Studie druk en (waarschijnlijke) depressie

• June 9, 2026
  • 2 reacties
  • 29 Bekeken

Hey allemaal, dit is mijn allereerste post hier omdat ik gewoon even niet meer zo goed weet wat ik moet doen en even mijn ei kwijt wil.

Ik ben 26 en zit in het tweede jaar van mijn studie die ik nu voor de tweede keer volg. Tijdens de eerste keer moest ik een tussenjaar nemen vanwege depressie en een te laag BSA.

Ondanks dat mijn eerste jaar (redelijk) vlot verliep, merk ik dat ik nu weer veel onvoldoendes haal en achter loop op de rest van mijn mede studenten. Ik heb al met studie coaches gepraat om op andere manieren te studeren en ook met vrienden samen gestudeerd, maar het lijkt wel alsof er gewoon iets in mijn hoofd niet klopt waardoor het me vaak niet of bijna niet lukt om tentamens te halen. Bij anderen lijkt het allemaal wel goed te gaan (daarmee wil ik niet zeggen dat zij niet moeite doen!). Hierdoor is mijn zelfvertrouwen enorm laag en voel ik me extreem negatief over de toekomst. Mijn ouders zijn heel erg behulpzaam en helpen mij met huur betalen voor mijn studentenkamer, maar omdat alles niet goed loopt voel ik me extra schuldig naar hen toe, alsof ik hun tijd en geld aan het verspillen ben. Ik weet dat ze er zelf niet zo over denken maar het blijft toch zo in mijn hoofd zitten.

Ik kan niet goed met de stress om gaan, het enige wat oplucht is mijzelf snijden (waar ik eigenlijk ook nog extra stress van krijg, dus zo veel helpt het niet..). Ik voel me met de dag slechter. Ik heb ook echt het gevoel dat het nooit meer goed gaat komen. Op school heb ik wel gesproken met een psycholoog, maar het had weinig zin. Ik heb al jaren (en dan bedoel ik ook jaren) last van depressies en een laag zelfbeeld. Ik kijk daarom ook niet uit naar de toekomst want ik weet vrij zeker dat het alleen maar slechter gaat worden.

Bedankt voor het lezen! Ik durf niet zo open hier over te zijn met mensen die ik in het echt ken met de angst om ze ongerust te maken, dus het voelt goed om dit hier anoniem kwijt te kunnen.

2 reacties

Amelie
  • June 10, 2026

Hee Boontje9, 

wat vervelend dat je hier mee zit. Studeren kan super zwaar zijn als je naast je studie ook nog allemaal andere dingen op je bord hebt. Ik vind het sowieso al knap van je dat je doorzet met de studie door het nog een tweede keer te proberen! En wat fijn dat je je eerste jaar goed hebt gedaan :)
Tentamens zijn vooral momentopnames om je kennis van een fragment van de stof te testen, maar dat betekent niet dat ze een representatieve afspiegeling zijn van hoe goed je je studie beheerst!

Het systeem van studies is natuurlijk niet one size fits all maar je moet het er als student toch mee doen. '’Studeren'’ is echt iets wat je moet leren, en het ziet er lang niet voor iedereen hetzelfde uit. Ik had zelf ook moeite met studeren na de corona pandemie (plus andere persoonlijke problemen) omdat ik toen mijn middelbare school en propedeuse af moest maken op een niveau lager dan mijn eigen niveau, waardoor ik me niet veel hoefde in te zetten.
Wat voor mij werkte toen ik begon aan mijn studie was om alles met de hand op te schrijven. Ik had er plezier in om een fancy handschrift te ontwikkelen voor mezelf en schrijven helpt me met mijn stof herinneren. Als je schrijft tijdens het luisteren naar hoorcolleges of tijdens het lezen moet je actief luisteren/lezen en keuzes maken in wat je noteert omdat het langzamer is dan typen. Én in je hersens verwerk je de informatie ook beter terwijl je schrijft. 

Zo'n trucje lost lang niet alle problemen op, maar alle beetjes helpen om er uiteindelijk doorheen te komen! Wat leuks doen voor jezelf omdat je je best doet voelt goed. 

En heel lief van je ouders dat ze je zo helpen! Je bent zeker niet de enige die zich daar soms schuldig over voelt. Mijn ouders betalen mijn collegegeld omdat ik door chronische ziekte niet kan werken naast mijn studie. Door de ziekte heb ik nu ook een studievertraging en ik voel me ook wel eens schuldig dat dat mijn ouders nu extra geld kost. Maar je mag je ouders best geloven als ze in je investeren, want je bent het echt waard! Een studieprogramma is afgesteld op de gemiddelde student en dan zo veel mogelijk stof en studievaardigheden in zo weinig mogelijk studiejaren. En als je dan minder belastbaar bent is het helemaal niet gek dat je er minder goed doorheen komt en meer druk ervaart. 
Misschien zijn er nog andere praktische oplossingen die je kan proberen, zoals minder vakken per periode of trainen met tentamenvragen zodat je beter begrijpt wat een docent van je wil. 

Los van alle praktische studie-adviezen vind ik het erg stoer van je dat je je verhaal hier deelt, het is ook niet makkelijk allemaal. Ik wens je toe dat je ook veel moois in je leven hebt en dat de lasten ook zo vaak mogelijk wat lichter voelen. Soms is even plezier hebben maar een intermezzo tussen alle zware dingen, maar het is dan juist heel belangrijk om lichtpuntjes op te blijven zoeken. Even wandelen, je favoriete muziek luisteren, hobbies, waar je ook maar even blij van wordt. Nare dingen horen bij het leven, maar er zijn ook veel fijne dingen waar je je aan vast mag houden.

Liefs, Amelie

Charlotte
  • June 10, 2026

Wat erg dat je hiermee zit en wat dapper dat je het hier verteld.

Ik heb al met studie coaches gepraat om op andere manieren te studeren en ook met vrienden samen gestudeerd, maar het lijkt wel alsof er gewoon iets in mijn hoofd niet klopt waardoor het me vaak niet of bijna niet lukt om tentamens te halen. 

De depressie zou te maken kunnen hebben met de moeilijkheden rondom studeren. Mijn eigen ervaringen met depressie zorgden er voor dat ik me nauwelijks kon concentreren en geen nieuwe informatie op kon nemen. Ook kunnen andere mentale problemen een rol hierin spelen, bijvoorbeeld burnout of erge stress. Dus geef jezelf niet de schuld hiervoor.

Ik hoop dat het snel beter met je zal gaan!