Skip to main content
Vraag

Bang om te falen

• October 9, 2025
  • 4 reacties
  • 200 Bekeken

Hoi allemaal,

Ik studeer dit jaar af aan de opleiding Lichamelijke Opvoeding. Door mentale problemen heb ik studievertraging opgelopen en doe ik dit jaar opnieuw.

Hoewel het schooljaar nog maar net begonnen is, merk ik dat ik veel moeite heb met het schoolsysteem en vaak pieker over of het mij gaat lukken om mijn diploma te halen. Op stage vind ik het lesgeven best lastig; het gaat mij niet natuurlijk goed af,  ik heb in het verleden mijn stages dan ook meerdere keren moeten overdoen…

Dit heeft veel invloed gehad op mijn zelfvertrouwen en hoe ik voor de groep sta. Ik merk dat ik het plezier in het lesgeven daardoor een beetje ben kwijt geraakt en ik twijfel nu heel erg of ik dit beroep later wel wil uitvoeren. Omdat ik al zo ver gekomen in mijn studie wil ik nu niet opgeven en nog wel graag mijn diploma halen. Alleen merk dat de weg erna toe erg pittig is.

Ik weet niet zo goed wat ik tegen mijn huidige stagebegeleider het beste hierover kan zeggen en daarnaast merk dat het schoolsysteem mij in de weg zit.

In het afstudeerjaar worden wij  programmatisch getoetst en telt alles mee wat je laat zien. Wij krijgen elke keer feedback van onze docenten die wij moeten verwerken. Ik vind het lastig om de feedback positief op te vatten en ik merk dat dit naast mijn stage ook ervoor zorgt dat mijn motivatie steeds meer verdwijnt…

Hebben jullie tips voor mij hoe ik hier beste mee om kan gaan en wat ik met mijn stagebegeleider kan delen zonder dat ik mijzelf onderuit haal/helemaal wegcijfer?

Persoonsgegevens weggehaald door In je Bol vanwege anonimiteit, regel 3

4 reacties

M en Ms
  • October 11, 2025

Hoi ​@Esmee 

je bent al een heel eind met jouw studie en nu 'slaat de angst om te falen’ een beetje toe...

Ik snap dat dit een rol kan gaan spelen, maar kijk hoever je al bent gekomen. Ik zou het positief proberen te bekijken: dat je, ondanks de mentale problemen, die voor wat studievertraging hebben gezorgd, nog steeds ‘je mannetje staat’. Je hebt (nog steeds) de wil om jouw studie af te ronden. Dat is de goede ‘mindset'.

Er is zoiets als het schoolsysteem, dat je natuurlijk niet even kan veranderen. Je kunt wel proberen er het maximale uit te halen.

Zorg ervoor dat je jezelf ondertussen niet in een negatieve spiraal 'praat'.

Ik snap de twijfel dat je denkt dat het misschien niet goed komt, maar dat het misschien allemaal verspilde moeite is om ooit aan deze studie te zijn begonnen, dat lijkt me niet. Je hebt ooit gekozen voor studie op basis van een afgewogen keus.

Tuurlijk kunnen er onderdelen zijn die iemand beter liggen en andere dingen misschien wat minder.

Voor onderdelen die jou kennelijk soms wat minder liggen (de stage) kun je hulp vragen. Dat zou kunnen bij de docenten die jou beoordelen, de stagebegeleider, maar misschien ook bij iemand die meer ‘onafhankelijk’ is.

Bij die laatste denk ik bijvoorbeeld aan iemand die wel bekend is met jouw opleiding, er misschien zelf ook wel in werkt (op een andere school of club) of iemand die dezelfde opleiding volgt, maar dan weer niet jou beoordeelt en een belangrijke stem in de beslissing van jouw slagen heeft.

Probeer de feedback van de docenten zo goed mogelijk te begrijpen, vraag desnoods uitleg en praktische voorbeelden hoe je er het meeste uit kunt halen. Ze hebben vast de beste bedoelingen en willen dat jij jouw opleiding tot een goed einde brengt. Neem ze serieus. Zij vormen een belangrijke schakel in jouw opleiding.

De stagebegeleiding zou ik, als ik jou was, ook op de hoogte houden en verder laten zien dat je er nog steeds zin in hebt, maar sommige dingen in de praktijk wat lastiger vindt Het is wel belangrijk dat hij/zij tenminste op de hoogte is en ook weet dat jij je beste beentje voor zet.

Tenslotte zijn er misschien dingen die je niet allemaal tegen de 'docenten en de stagebegeleider’ wilt zeggen, maar die je wel met iemand wil delen. Zo iemand zou dus een bekende kunnen zijn, een medestudent, een sportleraar die bekend is met wat dat inhoudt, dus ook een oude gymleraar van jouw middelbare school of een (oud) coach van jou kunnen zijn. Natuurlijk kan het ook gewoon iemand zijn waar je een goede band mee hebt, iemand die je vertrouwt.

Ik denk dat je de capaciteiten hebt om jouw opleiding tot een goed einde te brengen hebt.

Na de opleiding heb je nog alle keus hoe je invulling geeft in jouw baan. De ene school en collega's zijn niet de andere school en collega's en waarschijnlijk zijn er nog legio mogelijkheden wat je nog kunt doen met jouw opleiding.

Groetjes,

M&M's

@M en Ms 

• Auteur
  • October 11, 2025

Hoi ​@M en Ms 

Dank je wel voor je uitgebreide en oprechte bericht. Het doet me goed om dit te lezen. Ik merk dat ik de laatste tijd inderdaad wat meer last heb van onzekerheid en de angst om te falen, zeker nu het einde van de studie in zicht komt. Soms voelt het alsof alles tegelijk komt en dat zorgt ervoor dat ik ga twijfelen aan mezelf en aan of ik het allemaal wel kan afronden.

Tegelijk heb je helemaal gelijk: ik ben al een heel eind gekomen, en dat is eigenlijk iets waar ik best trots op mag zijn. Ondanks de tegenslagen en de momenten waarop het mentaal wat zwaarder was, ben ik altijd blijven proberen om door te zetten. Het is fijn om eraan herinnerd te worden dat dat op zichzelf al iets positiefs is.

Wat je zegt over het benutten van de begeleiding en het vragen van hulp vind ik een goed punt. Ik merk dat ik dat soms lastig vind . Ik wil dingen graag zelf oplossen, maar ik besef steeds meer dat het juist krachtig is om af en toe hulp te vragen of met iemand te sparren. Ik ga proberen de feedback van de docenten en begeleiders beter te benutten, door er actief over in gesprek te gaan en om voorbeelden te vragen als iets niet duidelijk is.

Ook het idee om iemand buiten de opleiding te zoeken om mee te praten, spreekt me aan. Het zou inderdaad kunnen helpen om mijn gedachten wat te ordenen en even een ander perspectief te horen, zonder dat die persoon direct iets te zeggen heeft over mijn beoordeling.

Ik waardeer het dat je benadrukt dat er na de opleiding nog veel mogelijkheden zijn. Dat helpt me om het wat breder te zien, dat dit niet allesbepalend hoeft te zijn, maar gewoon één stap in mijn ontwikkeling.

Nogmaals dank voor je bemoedigende woorden en voor het vertrouwen dat je uitspreekt. Dat geeft me echt wat extra motivatie om door te zetten en het beste uit mezelf te halen.

M en Ms
  • October 12, 2025

Hoi ​@Esmee 

leuk dat je heel positief reageert en nieuwe mogelijkheden ziet om toe te gaan passen…

Uit alles blijkt dat je je schouders er onder wilt zetten. Ik wens je daar succes bij en ik twijfel er ook niet aan of je dat gaat lukken.

Ik praat misschien over jou als iemand die ik al langer ken, terwijl we elkaar gisteren voor het eerst ‘ontmoet’ hebben. Misschien helpt wat uitleg…

Je hebt gekozen voor deze opleiding en bent door de toelating gekomen, dus je hebt iig de goede vooropleiding. Je bent al een eind op weg met jouw studie. Docenten en studiebegeleiders kennen jou dus ook al wat langer. Zij kennen jou dus ook beter en ze hebben volgens mij vertrouwen in jou. Als ze het gevoel zouden hebben dat jij deze studie niet aan zou kunnen dan hadden ze dat vast al eerder aangegeven.

Ondanks wat tegenslagen ben je altijd doorgegaan om er het beste van te maken. Dat alles maakt het voor mij gemakkelijk om te zeggen dat ik erop vertrouw dat het goed komt.

Ik wil graag nog iets zeggen over omgaan met de feedback die je krijgt. Ik word in mijn studie ook regelmatig beoordeeld en in het begin hoorde ik die feedback vooral alleen maar aan en probeerde die feedback op eigen houtje te 'vertalen’. Later ben ik er op een andere manier mee om gegaan.

Het is natuurlijk heel erg afhankelijk op welke manier je feedback krijgt. Soms lijkt het wel dat iedereen alleen maar dingen opnoemt die je 'fout’ doet. Dat werkt niet echt motiverend…. elke keer weer een bak ellende over je heen… Sommige 'beoordelaars’ (ik gebruik maar even dit woord) zijn echt 'jerks’ om het zo maar te zeggen…. 

Gelukkig zijn er ook die hun feedback wat positiever verpakken. Het is daarbij ook fijn dat jouw positieve  punten benoemd worden. Het helpt dat je weet dat je niet alleen maar ‘fouten’ maakt.

Je volgt stage om dingen, die je voor een groot deel al eerder in theorie hebt geleerd, toe te passen in de praktijk. Natuurlijk gaat dat niet altijd helemaal vlekkeloos. Docenten en andere begeleiders zijn er om je daarbij te helpen en tips te geven die je verder helpen.

Wat mij daarbij geholpen heeft is om niet langer alleen die (hopelijk opbouwende) kritiek aan te horen, maar er ook inhoudelijk (kort) op te reageren. Daarbij is het 'handig’ om niet zelf de betweter uit te hangen en alles ter discussie te stellen.

Ik probeer hun feedback juist beter te begrijpen. Soms herhaal ik hun feedback en 'vertaal’ die naar iets waarvan ik denk hoe het in de toekomst beter kan. Zo zeg ik soms dat ‘als ik het goed begrijp’ dan bedoelt u dat ik het in de toekomst beter op die en die manier zeg of doe. Klopt dat?

Soms ben ik het niet eens met de feedback en zeg ik bijvoorbeeld: ik ben het op zich eens met uw feedback en voor mijn gevoel probeer ik dat ook al zo te doen, maar ik begrijp uit uw woorden dat het niet zo over komt. Op welke manier zou ik het beter kunnen doen?

Dus, ook al ben ik het soms niet met ze eens, dan toch probeer ik het netjes te zeggen en wel mijn boodschap over te brengen zonder de afstand tussen ‘ons’ te vergroten…

Dat laatste is gewoon een soort gesprekstrucje 😉

Deze voorbeelden klinken misschien wat vaag, maar ik hoop dat je er een voorbeeld uit de praktijk bij kunt voorstellen.

Er zijn volgens mij een paar voordelen van die ‘check’, zowel voor jou als ontvanger van de feedback, als ook voor degene die de feedback geeft. Voor jou wordt de feedback duidelijker, je snapt beter wat bedoeld wordt. Voor de docent/begeleider is het ook fijn om te horen dat jij interesse toont, het ook echt begrijpt en er vervolgens echt iets mee wilt gaan doen. Het werkt dus 2 kanten op.

Als je alleen maar ontvangt en later wel probeert er iets mee te doen, maar toch niet precies begrepen hebt wat de 'beoordelaar’ bedoelde, zou het kunnen zijn dat het 'later’ lijkt dat je niks met die feedback hebt gedaan. Dan zou diegene kunnen denken ‘ík heb het toch al eerder uitgelegd, maar je lijkt er niet naar te luisteren’.

Nog even, in het kort, reageren op de gekregen feedback heeft dus zo zijn voordelen, volgens mij.

Is het duidelijk wat ik probeer te vertellen en kun je er iets mee?

Tot slot heb ik AI (kunstmatige intelligentie) aan het werk gezet en deze komt met een opsomming van wat je allemaal zou kunnen doen met jouw opleiding Lichamelijke opvoeding.

AI-overzicht

Met de opleiding Lichamelijke Opvoeding kun je aan de slag als 

docent lichamelijke opvoeding in het basis-, voortgezet- of speciaal onderwijs, of als bewegingsdeskundige in bijvoorbeeld de zorg of het bedrijfsleven. Daarnaast zijn er veel andere mogelijkheden, zoals een baan als trainer, coach, combinatiefunctionaris of sportbuurtwerker. 

Binnen het onderwijs

• Gymdocent: Lesgeven in lichamelijke opvoeding in het basis-, voortgezet- of speciaal onderwijs.
  • Pabo-ALO leerkracht: Leerkracht worden in het basisonderwijs, vaak met een focus op bewegen.
  • Onderwijs aan mbo/hbo: Lesgeven in het middelbaar beroepsonderwijs of hoger beroepsonderwijs. 

Buiten het onderwijs

• Combinatiefunctionaris/Buurtsportcoach: Werken in de sport en het onderwijs, vaak in samenwerking met gemeenten, om sport te promoten.
  • Trainer/Coach: Trainen van sporters op alle niveaus, zowel recreatief als professioneel.
  • Bewegingsdeskundige: Adviseren over bewegen en gezondheid bij bijvoorbeeld gemeenten, welzijnsinstellingen of bedrijven.
  • Outdoor activiteitenbegeleider: Organiseren van en leidinggeven aan sport- en beweegactiviteiten in de buitenlucht.
  • Activiteitenbegeleider: Begeleiden van sport- en spelactiviteiten in recreatie- en vrijetijdsinstellingen. 

Overige mogelijkheden

• Sportmarketeer: Werken in de marketing en communicatie binnen de sport.
  • Sport- of evenementenmanager: Eindverantwoordelijk zijn voor de organisatie van sportevenementen of sportaccommodaties.
  • Verder studeren: Na de opleiding kun je een universitaire master volgen in bijvoorbeeld sportpsychologie of bewegingswetenschappen. 

AI-reacties kunnen fouten bevatten. Meer informatie

Tot zover de AI.

Natuurlijk kun je 'gewoon’ kiezen voor jouw oorspronkelijke keus, maar het kan ook zo zijn dat je een andere mogelijkheid de voorkeur geeft. Aan jou de keus.

Ik wens je allerbeste en sws een fijn weekend 🙂

Groetjes,

M&M's

@M en Ms 

• Auteur
  • October 12, 2025

Hoi ​@M en Ms,

Dank je wel voor de tijd en moeite die hebt genomen om dit met mij te delen. Ik vind het heel waardevol dat je zo concreet uitlegt hoe ik op een positieve manier met feedback om kan gaan. De voorbeelden die je gaf maken het heel duidelijk en herkenbaar, ik zie goed voor me hoe ik dit in de praktijk zou kunnen toepassen en vind dat check moment echt een slim idee. 

Lief dat je ook even met behulp van IA mij hebt laten inzien wat ik straks met mijn diploma kan. Dat geeft mij de gelegenheid om daar eens goed over na te denken en keuzes voor mijzelf te maken.

Ik wens jou ook het beste toe🙌🫶🍀!