Skip to main content

Verdriet voor exchange -> bang om niet genoeg te zijn.

• October 15, 2025
  • 0 reacties
  • 53 Bekeken

Mijn vriend waar ik al een aantal jaar mee samen ben, wil volgend jaar vanaf eind augustus tot net voor de kerst op exchange gaan. Eerst had hij het over Spanje, dit vond ik lastig, maar uiteindelijk had ik kunnen relativeren dat ik hem dan nog steeds meerdere keren kan opzoeken. Nu vertelde hij van de week dat hij wellicht verder wilt zoals Oceanië of Canada. Ik krijg dit maar niet uit mijn hoofd en merk dat ik ontzettend verdrietig wordt van het idee. Zover weg wil namelijk zeggen dat ik hem niet meer op kan zoeken. Ook merk ik dat dit mij beklemt, omdat ik er dan bewust van ben dat er door het tijdsverschil echt twee verschillende levens komen. Ik denk dat ik er zo verdrietig van wordt omdat ik bang ben dat hij mij gaat vergeten, mij niet meer nodig heeft of het gevoel heeft dat het zonder mij ook leuk is. Ik vind dit heel lastig en kan hier op dit moment moeilijk mee omgaan. 

Ik merk dat ik behoefte heb om er over te praten, maar vind dit lastig met hem of mijn ouders. Ik wil namelijk niet constant verdrietig en negatief er over zijn, want ik gun hem dit wel heel erg. 

Iemand ervaringen of tips?