Skip to main content

Veranderd na corona

• May 9, 2026
  • 9 reacties
  • 107 Bekeken

Sinds corona merk ik dat ik best veranderd ben als persoon. Ik ben veel stiller geworden, heb minder gesprekstof en trek me meer terug. Vroeger kon ik makkelijker praten met mensen, nu weet ik vaak niet wat ik moet zeggen of reageer ik soms raar/kortaf zonder erbij stil te staan.

Bijvoorbeeld laatst feliciteerde iemand me op een verjaardag en ik reageerde gewoon met “goedenavond” alsof ik niet eens echt verwerkt had wat er gezegd werd. Dat soort momenten laten me soms denken alsof ik dommer ben geworden of sociaal gewoon niet meer helemaal normaal reageer. Ik vermijd ook vaker oogcontact, denk veel na over hoe ik overkom en ben onzeker over mijn uiterlijk.

Ook merk ik dat ik minder contact onderhoud met familie, vooral met mijn vader. Niet eens expres, maar ik denk er gewoon minder aan of stel het uit.

Tegelijk wil ik wel veranderen:

• meer kunnen praten met mensen
  • minder nadenken over wat anderen denken
  • mezelf meer accepteren
  • gewoon weer wat spontaner en zekerder worden

Ik ben niet depressief of suïcidaal, daar denk ik niet aan. Maar ik merk wel dat ik de laatste jaren mentaal/socialer anders ben geworden, dat geeft me een minderwaardig gevoel en dat zorgt ervoor dat ik regelmatig dips heb waarbij alles waar ik dan aan denk gewoon dingen zijn die tegen zitten ofzo, en vraag me af of meer mensen dit herkennen.

9 reacties

Ik herken dit echt heel erg sinds corona en ik ken ook meerdere mensen die hier last van hebben. Ik denk niet dat je dom bent geworden of sociaal raar bent geworden. Voor mij klinkt het meer alsof je ongemerkt veel meer in jezelf bent gaan zitten en daardoor socialer onzeker bent geworden/gaan voelen.

Als je lang minder  contact hebt of veel nadenkt over hoe je overkomt dan gaat praten ook minder vanzelf voelen. Dat betekent niet dat er iets mis is met je persoonlijkheid. Ik denk juist dat je jezelf nu gewoon veel strenger bent voor jezelf dan eerst.

Ik geloof ook niet dat dit blijvend hoeft te zijn. Sociale dingen kunnen weer terugkomen als je jezelf iets minder druk oplegt en weer wat meer contact maakt zonder alles perfect te willen doen.

• Auteur
  • May 13, 2026

@Onbekendaanwezig 

Ik denk idd dat ik tegenwoordig, juist omdat ik nu zo merk dat ik zonder gesprekstof zit etc, dat ik al bij voorbaat teveel nadenk over wat moet ik zeggen dit dat, en niet echt aan de spontaniteit overlaat. 

En qua het terugkomen als ik sociale dingen weer oppak, dat gaat lastig aangezien ik mezelf ken ik dat gewoon niet doe, daarbij heb ik nóóit écht een druk sociaal leven gehad, altijd maar een paar vrienden die me opbelden als tweede keus. Sindsdien spreek ik eigenlijk alleen nog beetje mensen die ik van online gamen ken.

Ik denk juist dat je daar stap voor stap uit kan komen als je stopt met wachten tot het vanzelf goed voelt. Want hoe langer je in je hoofd blijft zitten en vooral online contact houdt hoe normaler dat patroon wordt.

Je hoeft ook niet ineens sociaal of spontaan te worden. Kleine dingen helpen al. Gewoon vaker kort praten met mensen zonder druk op jezelf te leggen om interessant over te komen. Juist door weer vaker sociale momenten te hebben gaat dat nadenken langzaam minder worden.

Misschien helpt het ook om iets buitenshuis te doen waarbij contact automatisch ontstaat zoals vrijwilligerswerk sporten of ergens regelmatig komen. Dan hoef je niet ineens heel sociaal te zijn maar wen je wel weer aan mensen om je heen.

En probeer jezelf niet meer te zien als een “tweede keus” van vroeger want als je dat blijft geloven ga je je daar ook naar gedragen. Mensen voelen vaak meer zelftwijfel dan dat ze echt slechte sociale skills hebben.

Het blijft natuurlijk lastig om de circel te vebreken, maar zodra je die verbroken hebt voel je je veel vrijer

Charlotte
  • May 14, 2026

Hoi,

Ik kan me veel herkennen in jouw verhaal. Voor corona praatte ik veel meer, spontaan en had helemaal geen moeite met gespreksstof vinden. Na de corona lockdown merk ik van mezelf dat ik soms echt lang nadenk voordat ik iets zeg, omdat ik dan veel meer twijfel over mezelf. Nu spreek ik vooral met een paar mensen die ik alleen online ken van andere online communities.

• Auteur
  • May 15, 2026

Miss beetje rare vraag, maar kan ik op een manier met jou in contact komen? Zodat ik een wat directer gesprek met je kan voeren hierover en gewoon wat andere dingen, want merk dat ik de laatste dagen veel heb wat door mijn hoofd spookt.

• Auteur
  • May 15, 2026

@Onbekendaanwezig Ik geloof dat alles wat je zegt echt een goed begin maakt, maar dingen zoals vrijwilligerswerk ga ik simpelweg gewoon niet doen, omdat ik daar “geen zin” in heb, maar ook gewoon de mening heb dat ik mijn tijd daar niet aan ga verdoen. Onbetaald ongemakkelijk voelen.

Met betrekking tot sporten; ik fitness wel, maar altijd in mijn eentje omdat ik simpelweg geen vrienden heb (die dichtbij huis wonen) (maar in het algemeen zoiezo heel weinig(ook online))

En in de gym zie ik wel beetje leeftijdgenoten maar die zijn dan wel met meerdere of solo die dan met elkaar babbelen omdat ze elkaar kennen denk ik. En dan kan ik me gewoon niet bedenken hoe ik daarop aan zou moeten haken + zelftwijfel

Ik snap dat vrijwilligers werk saai klinkt, maar ik heb er veel van geleerd. Ik ben veel beter geworden met sociale skills. Het begin kan wel ongemakkelijk zijn, maar je raakt snel in contact met anderen. En daarnaast is het meestal laag drempelig.

Bij de sportschool (gym) vind ik het wel makkelijk om contact te zoeken met anderen.

Wat mij erg hielp om contact te zoeken is om te vragen of iemand je wilt "spotten"

Wat is een spotter? Wat je erover moet weten | Beyond failure ) (Ik zal dit artikel even doorlezen. Het legt goed uit wat spotten in houd.) De meeste mensen hebben echt geen moeite om te helpen. Gezien ze alleen even bij je staan als je de oefening uitvoert. Daarna kunnen ze weer verder met hun ding.

Door mensen te vragen of ze je even kort kunnen helpen creëer je een contact moment. Laatst vroeg ik iemand of hij mij kon spotten. Elke keer als ik hem nu zie heb ik even een kort praatje. 

Naast vragen of iemand je kan spotten kan je ook aan iemand vragen of je een apparaat/oefening bijvoorbeeld goed gebruikt. 

Door dit soort dingen toe te passen kom je langzaam in contact met meer mensen in de sportschool.

Charlotte
  • May 16, 2026

Hoi ​@Anno21,

das geen rare vraag hoor, ikzelf zou prima vinden om met jou gesprekken te hebben hierover of over je andere problemen. Maar ik weet niet zeker of het toegestaan is om mijn contactgegevens te delen op het forum. Ik zal het gaan navragen.

En als het niet mag, ben ik nog altijd bereikbaar hier op het forum en kun je me hier een notificatie sturen met ​@Charlotte als je wil dat ik je bericht lees en/of erop reageer. En als je er comfortabel mee bent, kun je je problemen hier of op een nieuw topic delen zodat ik met je mee kan denken.

Marieke
  • moderator In je bol
  • May 17, 2026

Hoi ​@Anno21 en ​@Charlotte,

mooi dat jullie een klik hebben met elkaar en dingen herkennen. Het is alleen niet toegestaan om contact met andere communitygebruikers te hebben op een andere manier dan op deze openbare community. 

Er is hier geen chatfunctie en het is niet de bedoeling om contactgegevens met elkaar uit te wisselen.

Jullie kunnen natuurlijk wel op elkaar reageren via de @ mention, zolang het geen chat met elkaar wordt.

Groetjes, Marieke / In je Bol