Skip to main content
Vraag

Somber voelen

• May 13, 2026
  • 10 reacties
  • 85 Bekeken

Ik voel me de laatste tijd veel somber en heb maar 1 iemand waarmee ik kan praten maar die heeft natuurlijk ook niet altijd tijd. M'n moeder wil ik hiermee niet belasten want dan gaat ze zich ook zorgen om me maken dus wil ik het zelf oplossen. Iemand die ook iets soortgelijks meemaakt? Ik hoop het wel om met mensen die ook zoiets meemaken te kunnen praten🙏

10 reacties

Hey,

Wat vervelend dat je je zo somber voelt. Weet je waarom je somber bent? Je hoeft het uiteraard niet te delen, maar misschien kunnen mensen dan gerichter advies geven.

Daarnaast is het misschien juist goed om met je moeder te praten. Vaak hebben ouders wel door als er iets mis is. Vaak trekken mensen die somber zijn (voornamelijk jongens) zich terug uit sociale kringen/contact. Praten kan juist helpen.

Als je nog op school zit of studeert kan je ook een vertrouwenspersoon opzoeken. Vaak kan je hier terecht via de mentor. (soms is de mentor zelf ook een vertrouwenspersoon.)

Ik heb hier zelf ook last van gehad/heb. Ik heb het vaak in golven.

• May 13, 2026

Ik zit zelf ook in zo’n periode. Wat voor mij helpt is praten over je problemen totdat je weet wat de oplossing is. Als je dat weet bijvoorbeeld het loslaten. Dan moet je proberen er ook niet meer aan te denken en niet over praten. Wat ook helpt is wandelen in natuur, erover schrijven in een journal gewoon je gevoel en situaties. Mediteren, Routines zijn ook erg belangrijk om er weer bovenop te komen. Aan jezelf werken helpt vaak enorm.

• Auteur
  • May 13, 2026

@Onbekendaanwezig Omdat ik nog met m'n overleden oma zit en ik pas geopereerd ben.  Ik kan het er met iemand over hebben maar diegene heeft ook geen tijd dus het is best lastig.  Ik wil m'n moeder echt hier niet mee belasten maar heb het haar toch net gezegd en dat lucht al een beetje op. Ik ga 1 dezer dagen paar dagen uit logeren om even uit de omgeving te zijn.

• Auteur
  • May 13, 2026

@Jesse5566 Is goed. Ben echt enorm blij met dit platform en met jullie reacties en steun, het doet me echt goed. Ik ga zeker wat met deze adviezen doen! 🙏

@Sev Goed dat het toch hebt besproken. Er even tussen uitgaan kan ook echt goed helpen. Daarnaast kan een routine ook helpen zoals ​@Jesse5566 ook al zei.

Charlotte
  • May 14, 2026

Hey ​@Sev 

Ik kan mezelf best wel herkennen in jouw situatie . Ik heb ook niet echt iemand om te praten over de dingen die mij somber maken/dwars zitten, behalve mijn moeder, maar ik wil haar daarmee ook niet teveel mee belasten.

Voor mij helpt het om met mijn moeder te praten en mijn emoties van je af te schrijven. En als je er comfortabel mee bent, kun je met de vrijwilligers van injebol chatten of het delen op de forums hier.

• Auteur
  • May 15, 2026

@Sev Goed dat het toch hebt besproken. Er even tussen uitgaan kan ook echt goed helpen. Daarnaast kan een routine ook helpen zoals ​@Jesse5566 ook al zei.

Dank u wel, Klopt ben nu ook even paar dagen weg toch mis ik thuis wel maar even weg uit de situatie is natuurlijk ook goed. Kunnen wij geen social media community oprichten? Want heb gelukkig echt vertrouwen in dat dit zo gaat helpen.

• Auteur
  • May 15, 2026

Hey ​@Sev 

Ik kan mezelf best wel herkennen in jouw situatie . Ik heb ook niet echt iemand om te praten over de dingen die mij somber maken/dwars zitten, behalve mijn moeder, maar ik wil haar daarmee ook niet teveel mee belasten.

Voor mij helpt het om met mijn moeder te praten en mijn emoties van je af te schrijven. En als je er comfortabel mee bent, kun je met de vrijwilligers van injebol chatten of het delen op de forums hier.

Fijn dat er toch iemand is die zich zelf herkent in mijn situatie, Dank u wel voor de Tips dat helpt mij echt goed 😊

Dank u wel, Klopt ben nu ook even paar dagen weg toch mis ik thuis wel maar even weg uit de situatie is natuurlijk ook goed. Kunnen wij geen social media community oprichten? Want heb gelukkig echt vertrouwen in dat dit zo gaat helpen.

Hoe zie je dat voor je? Een social media community? We mogen helaas geen contact gegevens delen op het forum. (Voor veiligheidsredenen natuurlijk.)

Dat je thuis mist is niet zo gek. Vaak voelt thuis als veilig en vertrouwd. Het is toch belangrijk om daar soms uit te stappen. Hoe voel je je verder? En helpt het?

• Auteur
  • May 15, 2026

Hoe zie je dat voor je? Een social media community? We mogen helaas geen contact gegevens delen op het forum. (Voor veiligheidsredenen natuurlijk.)

Dat je thuis mist is niet zo gek. Vaak voelt thuis als veilig en vertrouwd. Het is toch belangrijk om daar soms uit te stappen. Hoe voel je je verder? En helpt het?

Bedoel Community zoals Messenger al snap ik dat het niet mag ivm veiligheidsredenen, Het helpt wel alleen word nog wel gebericht door mensen die bij mij in de buurt wonen van ik ga daarheen daar heb ik wel even moeite mee