Skip to main content

Hallo 

Ik woon al een tijdje op een groep met begeleid wonen, alleen ik heb dus een groot probleem. Ik heb seksuele gevoelens voor een begeleidster en ik weet niet zo goed wat ik moet doen en wat ik ermee moet. 

Hoi ​@Sem19 

dat je seksuele gevoelens hebt voor iemand is natuurlijk niet gek.

Wat wel 'lastig’ is dat het voor een begeleidster is, iemand waarmee je een professionele relatie hebt….

Eigenlijk is dat een no-go, dus iets wat in de praktijk niet kan. Ik snap dat het voor jou moeilijk is om te weten wat je nu moet doen.

Het beste is om er met iemand over te praten. Is er iemand die jou daarbij kan helpen.

Het zou iemand kunnen zijn als jouw huisarts ofzo.

Ik heb het ook aan AI (kunstmatige intelligentie) gevraagd en die zegt het volgende:

AI-overzicht

Het is niet ongebruikelijk dat mensen in de begeleid wonen-setting gevoelens van verliefdheid of seksuele aantrekking ervaren voor hun begeleider. Dit kan een complex en delicaat onderwerp zijn, waarbij het belangrijk is om open en eerlijk te communiceren, zowel met de begeleider als met andere betrokkenen. Het is cruciaal om de grenzen van de professionele relatie te respecteren en te zorgen dat de cliënt zich veilig en gehoord voelt.

Wat te doen:

1. 1. Erken je gevoelens:

Het is belangrijk om te erkennen dat je deze gevoelens hebt. Vermijd het wegstoppen van de gevoelens, omdat dit tot spanningen kan leiden.

2. 2. Evalueer de situatie:

Bedenk wat de aard van je gevoelens is en wat je ermee wilt. Zijn het tijdelijke gevoelens of is er sprake van een diepere aantrekking?

3. 3. Zoek professionele hulp:

Praat met je begeleider over je gevoelens. Als je je hier niet comfortabel bij voelt, zoek dan andere professionele hulp, zoals een vertrouwenspersoon, een psycholoog of een andere begeleider.

4. 4. Respecteer de professionele relatie:

Onthoud dat de begeleider een professionele rol heeft en dat het belangrijk is om de grenzen van de relatie te respecteren.

5. 5. Vermijd grensoverschrijdend gedrag:

Wees je bewust van je gedrag en zorg ervoor dat je geen gedrag vertoont dat als grensoverschrijdend kan worden ervaren.

6. 6. Overweeg andere mogelijkheden:

Als je behoefte hebt aan meer intimiteit, kan het ook een optie zijn om professionele hulp te zoeken op het gebied van seksualiteit en relaties.

Belangrijk:

• Het is belangrijk om te onthouden dat de begeleider een professionele rol heeft en dat de relatie professioneel moet blijven.
  • Als je je ongemakkelijk of onveilig voelt, zoek dan zo snel mogelijk hulp.
  • Er zijn verschillende organisaties en professionals die je kunnen helpen bij dit soort situaties.

Waar kun je terecht voor hulp?

• Je begeleider van begeleid wonen
  • Een vertrouwenspersoon
  • Een psycholoog of therapeut
  • Een seksuoloog
  • De huisarts
  • De organisatie waar je begeleid woont

Vergeet niet dat je er niet alleen voor staat en dat er mensen zijn die je kunnen helpen.

AI-reacties kunnen fouten bevatten. Meer informatie

Tot zover AI.

Ik hoop dat dit iets meer duidelijkheid geeft.

groetjes,

M&M's

@M en Ms 

Hey ​@Sem19 

Het kan gebeuren dat je seksuele gevoelens voor iemand krijgt. Alleen kun je hier in de praktijk niks mee, zoals ​@M en Ms ook al aangeeft. Een relatie, zeker een seksuele, tussen een begeleider en cliënt is idd een no-go en het kan haar ook haar baan kosten. Je zult je hier toch overheen moeten zetten, hoe lastig dat misschien ook is. 

Hey ​@Sem19 

Het kan gebeuren dat je seksuele gevoelens voor iemand krijgt. Alleen kun je hier in de praktijk niks mee, zoals ​@M en Ms ook al aangeeft. Een relatie, zeker een seksuele, tussen een begeleider en cliënt is idd een no-go en het kan haar ook haar baan kosten. Je zult je hier toch overheen moeten zetten, hoe lastig dat misschien ook is. 

Ja dat probeer ik ook maar lukt me gwn nu effe niet en ik weet gwn niet zo goed wat ik moet doen moet ik het tegen haar zeggen of gwn me mond houden?

Hoi ​@Sem19 

dat je seksuele gevoelens hebt voor iemand is natuurlijk niet gek.

Wat wel 'lastig’ is dat het voor een begeleidster is, iemand waarmee je een professionele relatie hebt….

Eigenlijk is dat een no-go, dus iets wat in de praktijk niet kan. Ik snap dat het voor jou moeilijk is om te weten wat je nu moet doen.

Het beste is om er met iemand over te praten. Is er iemand die jou daarbij kan helpen.

Het zou iemand kunnen zijn als jouw huisarts ofzo.

Ik heb het ook aan AI (kunstmatige intelligentie) gevraagd en die zegt het volgende:

AI-overzicht

Het is niet ongebruikelijk dat mensen in de begeleid wonen-setting gevoelens van verliefdheid of seksuele aantrekking ervaren voor hun begeleider. Dit kan een complex en delicaat onderwerp zijn, waarbij het belangrijk is om open en eerlijk te communiceren, zowel met de begeleider als met andere betrokkenen. Het is cruciaal om de grenzen van de professionele relatie te respecteren en te zorgen dat de cliënt zich veilig en gehoord voelt.

Wat te doen:

1. 1. Erken je gevoelens:

Het is belangrijk om te erkennen dat je deze gevoelens hebt. Vermijd het wegstoppen van de gevoelens, omdat dit tot spanningen kan leiden.

2. 2. Evalueer de situatie:

Bedenk wat de aard van je gevoelens is en wat je ermee wilt. Zijn het tijdelijke gevoelens of is er sprake van een diepere aantrekking?

3. 3. Zoek professionele hulp:

Praat met je begeleider over je gevoelens. Als je je hier niet comfortabel bij voelt, zoek dan andere professionele hulp, zoals een vertrouwenspersoon, een psycholoog of een andere begeleider.

4. 4. Respecteer de professionele relatie:

Onthoud dat de begeleider een professionele rol heeft en dat het belangrijk is om de grenzen van de relatie te respecteren.

5. 5. Vermijd grensoverschrijdend gedrag:

Wees je bewust van je gedrag en zorg ervoor dat je geen gedrag vertoont dat als grensoverschrijdend kan worden ervaren.

6. 6. Overweeg andere mogelijkheden:

Als je behoefte hebt aan meer intimiteit, kan het ook een optie zijn om professionele hulp te zoeken op het gebied van seksualiteit en relaties.

Belangrijk:

• Het is belangrijk om te onthouden dat de begeleider een professionele rol heeft en dat de relatie professioneel moet blijven.
  • Als je je ongemakkelijk of onveilig voelt, zoek dan zo snel mogelijk hulp.
  • Er zijn verschillende organisaties en professionals die je kunnen helpen bij dit soort situaties.

Waar kun je terecht voor hulp?

• Je begeleider van begeleid wonen
  • Een vertrouwenspersoon
  • Een psycholoog of therapeut
  • Een seksuoloog
  • De huisarts
  • De organisatie waar je begeleid woont

Vergeet niet dat je er niet alleen voor staat en dat er mensen zijn die je kunnen helpen.

AI-reacties kunnen fouten bevatten. Meer informatie

Tot zover AI.

Ik hoop dat dit iets meer duidelijkheid geeft.

groetjes,

M&M's

@M en Ms 

Moet ik het tegen haar zeggen dan? En sexuloog kan dat ook online?

Hey ​@Sem19 

Ja dat probeer ik ook maar lukt me gwn nu effe niet en ik weet gwn niet zo goed wat ik moet doen moet ik het tegen haar zeggen of gwn me mond houden?

Ik zou niks zeggen als ik jou was. Ik denk dat dat alleen maar een ongemakkelijke sfeer kan creeëren.

Hoi ​@Sem19

ik denk wel dat erover praten met iemand kan helpen. Praten met die begeleidster kan natuurlijk, maar het is niet de eerste optie waar ik aan zit te denken.

Ik denk eerder als eerste aan een anoniem contact met iemand die jou verder kan helpen met jouw vraag. Je zou kunnen bellen met Mind. Je kunt jouw vraag (dit topic dus eigenlijk) stellen als je contact met hen opneemt.

Ik denk dat dit een betere oplossing is dan er helemaal met niemand over praten. Ik bedoel, je zit ermee, dus proberen te doen alsof het niet bestaat lijkt me niet echt handig.

Ik heb een linkje naar Mind:

https://mindhulplijn.nl/

Je kunt ook (eerst) bellen of chatten met In Je Bol natuurlijk.

​Onderaan deze pagina https://www.injebol.nl/ staat een kopje Erover praten? en daar vind je o.a.  info over chatten en bellen.

Elke dag van 14.00-22.00 uur op nummer 0800-0450. Zij kunnen jou vast ook wel verder helpen:

Groetjes,

M&M's

@M en Ms 

@Sem19  

Ik zou het niet tegen die begeleidster vertellen. Je schiet er niks mee op en er komen misschien alleen maar vervelende consequenties van.

Als je er echt mee zit kun je er idd het beste met iemand over praten. 

Ja maar met wie dan? En het ik heb vaker met haar gepraat want ik was een keer verliefd op een stagiaire van me oude dagbesteding en die begeleidster waar ik dus die gevoelens van heb zei dat je er niks aan kan doen 

Reactie aangepast door in je bol, onnodige quotes verwijderd

Hoi ​@Sem19 

Ik snap dat je met al onze adviezen niet meer precies weet wie je nu het beste kan bellen.

Volgens mij heeft iedereen die gereageerd heeft het beste met jou voor. Allemaal willen we de beste oplossing voor jou.

Omdat een gesprek met degene waar je gevoelens voor hebt, nogal confronterend kan zijn en misschien ook wel lastig adviseer ik iig om er eerst met iemand anders over te praten.

Dat heb ik in mijn reactie geschreven.

Natuurlijk kun je er niets aan doen op wie je verliefd wordt of andere gevoelens voor krijgt. Daar hoef je je ook niet voor te schamen.

Als je al eerder hebt gepraat met jouw begeleidster kun je daar ook mee praten als jou dat een fijn gevoel geeft, maar bedenk wel dat die begeleidster nu degene is waar je gevoelens voor hebt.

Vandaar dat ik voorstel om eerst er met iemand anders over te praten. Dan kun je altijd daarna nog beslissen om met die begeleidster zelf te praten.

Het is dus niet verboden om er met die begeleidster over te praten, maar misschien is het wel gemakkelijker of prettiger om er nu met iemand anders over te praten

Ik weet ook niet precies hoe het precies ‘werkt’ bij ‘jullie’ en welke afspraken jullie allemaal al hebben gemaakt.

Ik hoop dat deze extra uitleg duidelijk maakt waarom ik voorstel om eerst met een onafhankelijk iemand, zoals In Je Bol of iemand van Mind, te praten. Linkjes staan in mijn vorige reactie, ergens hierboven 🙂

Groetjes,

M&M’s

@M en Ms 

En een andere begeleider dan? Kan ik daarmee ook praten met dit probleem?

Reactie aangepast door in je bol, onnodige quotes verwijderd

Omdat een gesprek met degene waar je gevoelens voor hebt, nogal confronterend kan zijn en misschien ook wel lastig adviseer ik iig om er eerst met iemand anders over te praten.

Dat heb ik in mijn reactie geschreven.

En een andere begeleider kan ik daarmee ook mee praten?

-quote aangepast door In Je Bol ivm leesbaarheid-

Reageer