Skip to main content

Hallo allemaal, 

Ik ben nieuw op dit platform. Ik ben 18 jaar en ik woon nog bij mijn ouders. Ik had best veel problemen met mijn moeder, omdat zij nogal gestresst is omdat ze een alleenstaande moeder is van 3 kinderen (eentje van 20 jarig, eentje van 18 en eentje van 6). Ook hebben wij best veel geldproblemen wat de stress nog groter maakt. Ik heb daar altijd respect voor gehad. Ik probeer mijn moeder te helpen door vaak mijn eigen avondeten te betalen en door het huis vaak op te ruimen. Ook pas ik vaak op mn broertje van 6. De irritaties naar elkaar werden groter, omdat ik het vervelend vind dat mijn moeder vaak zegt dat niemand hier iets in huis doet terwijl zij 1x in de maand iets opruimt en ik verder bijna alles doe. De fricties werden hoger en ik ben 2x uit huis gezet. 1 keer was de reden dat ik zogenaamd geblowd had terwijl ik dat niet had gedaan dus dat probeerde ik uit te leggen, maar ze vond dat ik een grote mond had en erover loog. De andere keer was omdat ik iets niet had opgeruimd. Ik vond het niet fijn meer en mijn moeder had ook mijn vader geappt dat ze liever wilt dat ik daar ga wonen. Ik heb heel mijn leven bij mn moeder gewoond en ik ging om het weekend naar mijn vader. Mijn vader bood me een veilig thuis aan en zei dat het veiliger en leuker zou zijn bij hem thuis. Ik nam de stap om daarheen te verhuizen en mijn broers, werk en mn vrienden achter te laten en 50 min verder te gaan wonen. Mijn vader woont met zijn vriendin die ik al ongeveer 9 jaar ken. Door haar is de band tussen mij en mn vader best wel verslechterd. Nu woonde ik dus daar en werd ik gepusht om een baan te zoeken (wat ik begrijp, want dat wil ik zelf ook). Ze wilde persé dat ik bij een bepaald cafe ging solliciteren dus ik had een enthousiaste sollicitatie mail naar het café gestuurd. Het cafe had gereageerd dat ze me graag op gesprek wouden hebben en vroegen wanneer ik het liefst langs zou willen komen. Ik stuurde weer een mail terug met een suggestie en kreeg 3 dagen lang geen antwoord. Toen zeiden mijn stiefmoeder en mijn vader dat ik moest bellen om te vragen over dat gesprek. Ik vind dit zelf best opdringerig en ongeduldig overkomen dus ik was het hier niet mee eens. Ook heb ik best wel sociale angst en vind ik bellen heel spannend. Ik gaf dit aan en zij begonnen mij te dwingen om te bellen. Toen stond ik op het punt te bellen en mijn vader kwam boven om te vragen of ik al had gebeld. Hij begon te schreeuwen en boos te worden dat het belachelijk is dat ik niet kan bellen en dat het heel erg is dat ik zo ben. De rest van de avond heb ik hun niet meer gesproken. De volgende ochtend kwam mijn vader weer naar mij toe om te vragen of ik er nog mee zat dat hij zo boos was. Ik gaf aan van wel en toen zei hij dat hij er normaal over wilt praten. Ik probeerde uit te leggen waarom ik bellen eng vindt en dat ik het wel ging proberen en hij begon gelijk te schreeuwen en te zeggen dat ik oh zo zielig ben. Hij zei dat ik maar weer naar mijn moeder moest gaan omdat hij geen luie mensen in huis wilt hebben. Ik zei oké dan ga ik wel terug want daar heb ik mijn vrienden en mn broers. Dit vond hij een hele erge opmerking en hij knapte. Hij zei dat als ik niet heel snel wegging dat hij me in elkaar zou schoppen en dat het er heel anders aan toe zou gaan bij hem dan bij mijn moeder. Vervolgens pakte ik mn koffer in en wilde ik weglopen uit huis en voordat ik weg kon lopen gooide hij mijn koffer van 20 kilo naar mijn gezicht en deed hij de deur dicht. Ik heb mijn vader altijd verdedigd tegenover iedereen en ik ben altijd respectvol geweest in zijn huis dus ik vind het nogal onrechtvaardig. Hij heeft zijn excuses aangeboden via een berichtje en wilt er over praten met mijn stiefmoeder erbij. Ik wil het liefst bij mijn moeder blijven voor in ieder geval dit jaar zodat ik alsnog dichtbij mijn school ben en volgend jaar wil ik het weer proberen bij mijn vader om daar dan fulltime te werken. Ik ben bang als ik dit zeg dat hij zich gekwetst voelt en dat wil ik niet. Ik loop erg vast en ik weet niet meer wat ik moet doen, want ik voel me daar op dit moment ook niet veilig. Hebben jullie advies of opmerkingen? Alvast bedankt :)

Hoi ​@visje1 

Wat moedig van je dat je dit vertelt! Je zit in een moeilijke situatie, zien we, waarin keuzes en gevoelens een grote rol spelen. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met In je bol elke dag van 14:00 tot 22.00 uur bellen (0800-0450) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met In je bol wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Alex (In je bol) 

​​​​​​- Onnodige quote verwijderd door In je bol - 

bedankt, ik heb al gepraat met in je bol via chat. Ook heb ik nu samen met mn ouders een oplossing bedacht dus gaat het beter. Hoe kan ik mijn topic verwijderen?

Hoi ​@visje1 

ik heb jouw vraag al meerdere keren gelezen en ik vind het moeilijk om er een goed advies over te geven. Ik heb er niet genoeg verstand van, ben ik bang.

Aangezien er nog niet op jouw vraag is gereageerd wil ik toch een poging wagen. 

EDIT: ik zie net dat een moderator een reactie heeft achtergelaten, maar ik had deze reactie ondertussen al bijna helemaal geschreven en ga mijn reactie toch maar posten.

Voor mezelf wil ik helder krijgen wat er ‘allemaal speelt'. Ik heb voor mezelf jouw vraag ‘opgedeeld’ in een deel van jou, een deel over jouw moeder en een deel over jouw vader.

Ik weet nu nog niet precies wat daar uit gaat komen, maar hopelijk hebben we er allebei iets aan.

Aan de hand van de info uit jouw vraag heb ik zo goed mogelijk een beeld proberen op te schrijven over iedereen. Als ik iets niet (helemaal) goed begrepen heb, dan hoop ik dat je mij dat niet kwalijk neemt en mij helpt alles beter te begrijpen.

Ik begin maar met jou, als vragensteller.

Als ik het zo lees, dan krijg ik de indruk dat je je best doet om alles zo goed mogelijk te doen. Naast school heb je ook een bijbaantje en je zorgt voor je jongere broertje. Je ruimt het huis op en helpt waar je kunt. Aangezien jullie thuis niet veel geld hebben te besteden probeer jij een bijdrage te leveren door jouw avondeten te betalen. Ik zou zeggen dat je je best doet.

Jouw moeder is nu alleenstaand (want jouw ouders zijn gescheiden) en zorgt voor de kinderen. Mag ik vragen of jullie nog allemaal thuis wonen of woont jouw oudere broer ergens anders op zichzelf?

Is de zorg voor jullie te combineren met (parttime) werk voor jouw moeder of zijn er ook andere redenen, waardoor zij geen mogelijkheden heeft tot een (bij) baan. Sorry, als ik zoveel vraag, je hoeft natuurlijk niet overal op te antwoorden, maar het kan wel helpen om een beter beeld van jouw situatie te krijgen. Verder vertel je dat jouw moeder nogal stressvol is door alles en niet altijd aardig is voor jou. Ook schrijf je dat je in jouw ogen niet heel veel doet als het opruimen betreft. Ze heeft jou al enkele keren ‘uit huis gezet', waardoor je (tijdelijk) bij jouw vader hebt gewoond.

Jouw vader woont op een klein uurtje afstand, dus daardoor ben je niet in de buurt van jouw school, vrienden en broers. Jouw vader doet z'n best om goed voor je te zorgen, maar het valt mij op dat hij ook ineens heel anders kan reageren en boos wordt. Naderhand lijkt hij daar weer spijt van te hebben en maakt excuses. Hij heeft een vriendin, die jij al 9 jaar kent en ik vraag me af, welke invloed zij heeft op jouw vader. Ik krijg de indruk dat ze wel meedenkt en het 'goede’ wil, maar ook dat zij veel invloed heeft op jouw vader. Misschien wel teveel en iig anders reageert dan jouw vader. Dat maakt het er voor jou niet duidelijker op.

Zo vind ik het wel goed als ze meedenkt over een (bij)baantje voor jou, maar begrijp ik niet goed waarom jij per se in dat ene café zou moeten gaan werken. Tips voor werk zijn handig, maar uiteindelijk ben jij het die beslist waar je wil werken, lijkt mij dan…

Dat alles maakt het moeilijk voor mij om jou een duidelijk advies te geven. iedereen heeft z'n goeie kanten, maar soms ook hun mindere momenten. Als iedereen die wel kan hebben. Daarom vind ik het moeilijk.

Ik vraag me af of er iemand is die jou of jullie allemaal op één of andere manier helpt. Ik weet niet of het handig is om iemand te hebben, die een beetje afstand tot jullie allemaal heeft en die daardoor een beter overzicht heeft van wat er allemaal gebeurt. Het zou mij wel fijn lijken om een soort onafhankelijk ‘aanspreekpunt’ te hebben. Waar iedereen zijn of haar verhaal kwijt kan en jullie dan geholpen worden om te komen tot een soort afspraken waar jullie allemaal mee geholpen zijn.

Eén optie zou zijn of kunnen zijn om eens te bellen met In Je Bol. Dan kun jij je verhaal kwijt aan een ‘onafhankelijke’ partij. Zij weten vast ook wel beter wie er eventueel daarna een rol kunnen spelen om het weer beter te krijgen. Dat zou misschien de huisarts kunnen zijn of iemand anders, maar dat advies krijg je vast wel van ze.

Ik vind het sws een vervelende situatie voor jou en ik hoop dat er snel een verbetering komt 🙂

Groetjes,

M&M's

@M en Ms 

- onnodige quote verwijderd door In je bol -

Hey, bedankt voor de reactie! Mijn moeder werkt 4 dagen in de week en verdient best veel met haar werk maar doordat ze weer meer verdient, gaan er weer veel toeslagen weg, waardoor we alsnog bijna geen geld overhouden. Mijn broertjes opvang kost erg veel geld en ons huur is ook best wel hoog en wordt ook steeds hoger. Mijn oudere broer staat ingeschreven bij zijn vader, maar is wel 3 a 4 dagen in de week bij ons, omdat ik en mijn broer wel een goede band hebben. Mijn moeder heeft ook een moeder die anderhalfuur verder woont en die ernstig ziek is waar ze ook vaak heen gaat om haar te ondersteunen en te brengen naar het ziekenhuis. Zij heeft ook weinig geld en soms moet mijn moeder ook geld aan haar geven om haar te helpen. Eigenlijk veel redenen waardoor wij weinig geld overhouden. Als update heb ik wel dat ik en mijn ouders besloten hebben dat ik dit jaar sowieso nog bij mijn moeder blijf wonen.

Hi Visje, 

​​​​​​Goed dat je de stap hebt genomen om dat ook op de chat te bespreken en fijn dat daar een passende stap voor je uitgekomen is! 
Je vraagt hoe je jouw topic kunt verwijderen.

Topics die je plaatst worden in principe niet verwijderd. Andere forumgebruikers kunnen topics lezen om informatie uit te halen en nieuwe reacties kunnen een topic weer nieuw leven inblazen.

Er zijn drie uitzonderingen. Een topic wordt wel verwijderd als:

· Het topic in strijd is met de forumregels.

· Het topic je anonimiteit in gevaar brengt.

· In je bol verwijdert alle topics waar langer dan 6 jaar geen reactie op is gekomen.

Je hebt het recht als communitygebruiker om een verzoek in te dienen om een of meer topics door In je bol te laten verwijderen als dat voor jou heel belangrijk is. Dit kun je doen door je verzoek te mailen naar community@injebol.nl. In dit bericht kun je uitleggen waarom het voor jou zo belangrijk is dat jouw topic(s) verwijderd worden. In je bol bekijkt per verzoek of we ermee akkoord gaan.

Een andere optie is om je account te verwijderen. Wat dit allemaal betekent kan je hier lezen: 

Account verwijderen | In je bol Community

Groetjes

Nikki

Hoi ​@visje1  

bedankt voor je aanvulling.

Ook met een goed inkomen kost alles best veel geld. Alles lijkt ook wel steeds duurder te worden, zoals de huren en als je ook nog geen (of minder) toeslagen krijgt, moet je idd goed nadenken waar je je geld aan uitgeeft. Je moet ook rekening houden met onverwachte kosten.

Jammer te horen dat jouw oma ernstig ziek is. Goed dat je moeder haar op allerlei manieren helpt. Ook dat brengt extra kosten en tijd met zich mee.

Ik snap dat dit naast de zorg voor kinderen, vaste lasten en kosten van de kinderopvang (extra) stress op kan leveren. Ik wens jullie daar alle sterkte mee.

Fijn om te weten dat je een goede band met je oudere broer hebt en hem regelmatig ziet.

Goed om te lezen dat jij en jouw ouders hebben  besloten dat je dit jaar sws nog bij je moeder blijft wonen. Dan kun je iig je school afmaken, zonder er extra voor te moeten reizen.

Dit geeft vast duidelijkheid en hopelijk heeft dit een positieve uitwerking op de stress voor jouw moeder en jullie allemaal natuurlijk.

Mijn beste wensen en als je nog iets te vragen of vertellen hebt, dan kan dat hier in dit of een ander topic.

Groetjes,

M&M’s

​@M en Ms  

Reageer