Skip to main content
Vraag

Praten is lastig, maar ik wil in therapie

• August 12, 2026
  • 1 reactie
  • 42 Bekeken

Hoi iedereen,

Ik loop al een tijdje rond met de gedachte dat ik graag in therapie zou willen. Echter heb ik nooit hardop tegen mensen gezegd wat er in mijn leven allemaal speelt, vaak uit angst voor eventuele veranderingen in mijn thuissituatie en dat dan zou komen doordat ik mij heb uitgesproken. 

Toch merk ik dat ik heel erg struggel en graag er over zou willen praten. Therapie leek mij dan het fijnst om er echt professionele hulp bij te krijgen. Echter vind ik het lastig om aan te vragen bij mijn huisarts, want dan moet je je problemen al redelijk uitspreken (zover ik weet).

Is er iemand die tips heeft over dit onderwerp? 

1 reactie

Eenmeisje004

Heyy ​@ZilverenBloem

De stap naar therapie is erg groot. Ik snap helemaal dat je je problemen niet durft uit te spreken. Toch kan de huisarts je er het beste bij helpen. Vaak zijn er nu ook in de meeste huisartsenpraktijk praktijkondersteuners van de GGZ aanwezig. Als je dat wilt kan je ook met diegene in gesprek gaan. Maar de grootste stap die je dan toch wel moet maken is aangeven dat je hulp wilt hebben. Misschien kan je alles wat je wilt vertellen op een briefje schrijven en die meenemen naar de huisarts als steun? 

xx Eenmeisje004