Skip to main content
Vraag

niet serieus genomen worden door psycholoog

• May 12, 2026
  • 5 reacties
  • 84 Bekeken

De laatste paar maanden ben ik een traject ingegaan om te kijken of er mentaal iets met mij aan de hand is. Dit kwam omdat mijn ouders ADD/ADHD hebben en ook veel last hebben van depressie en sociale angst. Zij herkenden veel dingen van zichzelf in mij, waardoor ik de keuze heb gemaakt om aan de bel te trekken en een onderzoek te laten doen.

Ik ben iemand die pas heel laat aangeeft dat het niet goed gaat. Eigenlijk zeg ik het pas als de emmer al overloopt. Hierdoor word ik vaak niet echt serieus genomen als ik iets zeg over mijn mentale klachten.

Toen er naar mijn klachten werd gevraagd, heb ik duidelijk aangegeven dat ik hele erge concentratieproblemen heb. Ook ben ik heel gevoelig voor prikkels, zo erg dat ik vaak een hele schooldag niet volhoud. Uiteindelijk ben ik getest op autisme en ADHD.

Toen kwam het adviesgesprek.

Er werd gezegd dat door trauma uit mijn jeugd niet duidelijk is of mijn symptomen daardoor komen of dat ik dit altijd al heb gehad. Dus nu wordt er eigenlijk een soort standaard ding op geplakt, dat ik “structuur” nodig heb vanwege trauma.

Maar eerlijk, ik voel me gewoon niet serieus genomen en niet gehoord. Ik heb dit al mijn hele leven. Ik kan me herinneren dat ik op de basisschool al aan anderen vroeg of hun hoofd ook altijd zo vol zat. 

In restaurants zit ik soms met een koptelefoon op omdat ik anders bijna moet huilen van alle geluiden.

Op school werk ik vaak in een apart lokaal waar ik alleen kan zitten, omdat ik anders overal door word afgeleid.

Ik wil het niet forceren dat iemand mij een label geeft, maar dit voelt gewoon niet kloppend. En ik weet gewoon niet wat ik moet doen.

Moet ik me uitschrijven bij deze praktijk en ergens anders heen gaan? Of moet ik het maar accepteren en doorgaan met behandelingen die misschien niet eens bij mij passen?

Heeft iemand advies?

5 reacties

Maryam
  • moderator In je bol
  • May 13, 2026

Hoi Mientje,

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met In je bol elke dag van 14:00 tot 22.00 uur bellen (0800-0450) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met In je bol wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Maryam (In je bol) 

Charlotte
  • May 14, 2026

Hey ​@Mientje 

Wat vervelend dat je niet serieus wordt genomen door je psycholoog. 

Mijn advies is om bij een andere prijktijk of psycholoog je opnieuw te laten evalueren. Zeker bij mentale problemen zoals ADHD kunnen psychologen verschillende meningen hebben, en ook kunnen ze daarin vaak fouten maken. Het is belangrijk dat je de juiste hulp krijgt dat ook daadwerkelijk aansluit bij jouw situatie, ik advies je dus om niet door te gaan bij behandelingen waarvan je vermoedt dat niet bij jou past, want dit kan zelfs schadelijk zijn.

Loutje
  • May 16, 2026

Er werd gezegd dat door trauma uit mijn jeugd niet duidelijk is of mijn symptomen daardoor komen of dat ik dit altijd al heb gehad. Dus nu wordt er eigenlijk een soort standaard ding op geplakt, dat ik “structuur” nodig heb vanwege trauma.

Paar dingen die meteen in mij op kwamen toen ik dit las:

1. Maakt het uit of jouw symptomen door trauma komen of niet? Als een specifieke soort behandeling jou kan helpen lijkt het mij niet heel erg belangrijk waarom je die klachten hebt.
  2. Daarnaast als je trauma hebt gehad lijkt mij structuur niet genoeg om dit aan te pakken. Meer een manier om er mee om te gaan dan om dit te verwerken. Pleister plakken op een schotwond zeg maar. Heeft de psycholoog iets gezegd over het verwerken van je trauma? 
  3. Je mag altijd een second opinion aanvragen! (In the meantime kun je altijd door blijven gaan met de behandeling als je wilt, misschien werkt het wel!)

Groetjes!

• Auteur
  • May 18, 2026

Het ding is eerder dat ik weet dat het niet door trauma komt . Ik heb hier al heel mijn leven last van. En daarom voelt het alsof het aan de kant woord geduwt

ik ben echr bang om de confrontatie aan gaan.

Loutje
  • May 22, 2026

Hoi Mientje

Ik snap dat dat spannend is. Wat zou je graag willen doen? Bijv een second opinion aanvragen of ‘confrontatie aangaan’? Of iets anders?