Skip to main content
Vraag

Mijn gewicht en eetprobleem, ik heb een hekel aan mezelf

• January 2, 2026
  • 1 reactie
  • 110 Bekeken

Loutje

Ik zit er even helemaal doorheen, idk wat ik wil bereiken met deze post maar het moet gewoon even van me af. 

Ik heb al jaren last van een eetprobleem, vooral dat ik weinig controle ervaar over mijn eetgedrag en veel te veel eet. En de laatste tijd doe ik ook nog iets anders (niet overgeven of de classic eetstoornis dingen, maar ik wil het niet zeggen omdat ik niet weet of dat mag, en ik niemand op ideeën wil brengen) wat niet goed is in de hoop mijn gewicht te beïnvloeden. 

Ik sta al 5 maanden op de wachtlijst voor een eetstoornis kliniek, maar de huisarts weet niet zeker of ik een eetstoornis heb (ik pas namelijk niet echt onder 1 van de labels, behalve misschien eetstoornis anders gespecificeerd) En vandaag werd ik eindelijk gebeld om een intake te plannen. 

En dan moet je je gewicht doorgeven!! En ik heb mezelf al expres heel lang niet gewogen omdat ik het niet wilde weten, ik weet dan van mezelf dat ik een mental breakdown zou krijgen. Maarja ik wil wel accurate informatie geven, dus ik heb mezelf gewogen. Ik heb gewoon fucking obesitas😭 ik ben echt nog nooit zo zwaar geweest. Ja dat had ik ook wel kunnen bedenken want ik weet ook wel hoe ik er uit zie, maar toch dat nummer is toch wel hard om zo te zien. 

Dan denk ik: nee ik doe niet de classic eetstoornis dingen, maar ik zou dat nu wel heel erg graag willen doen! 

En dan ondertussen zit mijn vader opeens dingen te sturen van chatgpt met wat ik moet eten op een dag qua calorieën om af te vallen, ONGEVRAAGD terwijl hij weet dat ik naar de eetstoornis kliniek ga. Dus ik zat al niet goed in mijn vel van tevoren, en nu dit.

Ik weet niet eens wat ik nu wil doen. Behalve huilen. Terwijl ik tegen ieder ander persoon zou zeggen dat ze mooi waren en dat gewicht je niet meer/minder mooi maakt. Maar in mijn eigen brein werkt dat toch anders ofzo

Ik ben constant mezelf aan het vergelijken met anderen qua gewicht en eetgewoonten, dus dan denk ik andere mensen doen dat dus ook bij mij. Dat maakt me onzeker en ik schaam me. Ik schaam me voor mijn gedrag, mijn uiterlijk, alles. 

Idk wat ik nu moet doen maar thanks voor het lezen i guess

1 reactie

• January 8, 2026

Wat lastig voor je. Ieder eetprobleem mag serieus genomen worden, ook je jouwe! Ken je het platform Proud2Bme? Daar kun je met ervaringsdeskundigen en lotgenoten chatten/op een forum schrijven en ze maken veel content. Ook precies over dat wat jij allemaal schrijft.

En qua gewicht doorgeven bij de kliniek: je kan je blind laten wegen bij de huisarts, dus die zief het dan en jij niet, en dan kan die het doorgeven. Misschien helpt dat? 

Sterkte met alles!