Skip to main content
Vraag

hulp bij eerlijkheid

• November 3, 2025
  • 2 reacties
  • 109 Bekeken

• hey iedereen!!

ik heb vanwege trauma heel veel moeite met eerlijk zijn over mezelf en de dingen die gebeuren in mijn omgeving, het lijkt heel erg alsof ik een leugenaar ben, uit eerlijkheid, ben ik heel angstig om mijn gevoelens te delen. dit zorgt ervoor dat mijn bestevriendinnen vertrouwen in mij verliezen, ik wil dit niet want ze betekenen alles voor me. heeft iemand misschien tips om over deze angst heen te komen? dat is het belangrijkste voor mij. elk beetje hulp zou echt veel betekenen al.

- leetje

2 reacties

• June 2, 2026

Hoii, ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem dat ik soms situaties die zijn gebeurd ontwijk om te vertellen aan mijn vriend, en hierbij dus eigenlijk ook lieg. Ik weet niet waarom ik het doe maar ik herken mij heel erg in jouw situatie en wilde even delen dat je niet alleen bent!! 

-Juultje

Hey ​@leetjemieneetje en ​@Juultje 

Ik snap dat het lastig kan zijn om aan mensen in je omgeving lastige gebeurtenissen/gedachtes te vertellen.

Als ik goed advies moet geven zal ik een vetrouwens persoon opzoeken. Die kan je helpen met het verwerken van de problemen. Hierdoor kom je uiteindelijk ook weer gezelliger over naar je vrienden en familie 

Als je nog studeert is de kans groot dat een vertrouwenspersoon aanwezig is. Je kan hier bijvoorbeeld mee in contact komen via de mentor. Een vertrouwenspersoon kan je helpen met het verwerken van je emoties en eventueel ook door verwijzen.

Zit je niet meer op school en heeft het mentaal veel impact? Dan kan je nog de huisarts bellen. Die kan je eventueel doorverwijzen naar een therapeut die je verder helpt.