Skip to main content

Eenzaamheid na relatiebreuk

• September 17, 2025
  • 3 reacties
  • 244 Bekeken

Ik ben J, 25 jaar en ik heb last van mezelf. 
ik ben sinds kort uit elkaar met mijn vriendin. Wij hebben 3 jaar een relatie gehad en eigenlijk altijd als ik een relatie geef, geef ik de volle 100% maar op een andere manier als de meeste dames willen denk ik. Ik vind het erg moeilijk om soms liefde te uiten of dingen te vragen omdat het mij vaak niet boeit of geen gevoel heb hoe andere mensen zich voelen. Ik heb zware adhd ook en zit er in mijn hoofd met chaos, ik heb nooit geen rust en weet ook niet zo goed hoe ik dat wel krijg. Ik voel me zo alleen en ik kan zo geen ritme voor mezelf creëren. Ik woon op mezelf, dat maakt het niet altijd beter. Ik heb ook een apart beroep waardoor ik 14 dagen in de maand vrij ben en daar dus een enorme eenzame periode creëer, andere mensen werken namelijk gewoon. Ik verlang zo naar vriendschap en liefde van iemand dat ik mezelf meer een loser vind dat ik me andere relaties niet kon onderhouden. Ik wil gewoon iemand hebben waar ik geluk uit haal en voor wie ik weer een stapje bij kan zetten. Ik weet niet zo goed hoe ik nu het geluk kan vinden wetende dat ik misschien zo lang alleen zal zijn

*naam weggehaald door In je bol vanwege anonimiteit, communityregel 3*

3 reacties

M en Ms
  • September 25, 2025

Hoi ​@Jv001 

ik lees dat jij en jouw vriendin sinds kort uit elkaar zijn. Na 3 jaar samen geweest te zijn moet dat ongetwijfeld zwaar zijn.

Je hebt altijd geprobeerd het beste te doen, maar voor jouw gevoel is dat beste niet goed genoeg.

Voor je gevoel had je dingen beter/anders kunnen doen en je vindt zelf dat dit (iig voor een deel)  misschien te maken kan hebben door jouw ADHD en dat je ‘anderen’ niet altijd goed begrijpt en/of dat 'zij’ jou niet altijd goed begrijpen.

Verder lijkt het wel dat je je leven op orde hebt. Je hebt een baan en woont op jezelf. Je doet ook dingen goed, daar hoef je niet over te twijfelen. Dat verdient een compliment.  Wees dus trots op de dingen die je bereikt hebt.

Toch heb je het gevoel dat je niet echt ‘deelneemt’ aan het leven. Je niet echt een onderdeel voelt, met name voor wat betreft sociale contacten, vooral in je vrije tijd.

Voor een deel valt het misschien te verklaren door langere tijd achter elkaar te werken die afgewisseld wordt met een langere periode van vrij zijn. Eigenlijk 2 op 2 weken afwisselend.

Je vindt geen rust in je vrije tijd en lijkt je ook niet goed te kunnen ontspannen om 'de accu’ op te laden.

Ik vroeg me af in hoeverre jouw ADHD hierbij een rol speelt en zou het helpen om daar wat hulp bij te krijgen of heb je die al en waaruit bestaat die hulp?

Misschien dat de huisarts hier een rol in kan spelen. Het zou misschien ook kunnen helpen als je wat meer afleiding in met name jouw vrije tijd hebt.

Heb je hobby’s die je vroeger wel deed en die nu op een laag pitje staan en die je weer op zou kunnen en willen pakken?

Voor een deel kun je individueel natuurlijk dingen ondernemen, zoals bijvoorbeeld iets van sport als wandelen, hardlopen of fietsen. Je bouwt daarmee je conditie wat op en als je regelmatig buiten komt dan is dat altijd goed. Denk aan zonlicht, frisse lucht, de natuur zien, afleiding krijgen, genieten van dingen om je heen.

Bovendien is de kans ook groter als je erop uit gaat, dat je anderen tegenkomt en de kans dus ook groter is om meer dingen met anderen te (gaan) delen.

Voor een deel is dat gewoon anderen tegenkomen, goeiedag zeggen, een kort praatje maken met elkaar en jezelf meer onderdeel van de maatschappij voelen.

Het zal misschien eerst wat onwennig zijn, maar stapje voor stapje ga je wel meer mensen leren kennen. Kijk eens rond in jouw omgeving en misschien zijn er wel leuke activiteiten in jouw buurt. Trek de stoute schoenen aan.

Misschien voelt het alsof je in ‘het diepe springt’, maar probeer het gewoon.

Wie weet zijn er ook activiteiten voor anderen die wat meer contact zoeken, een soort lotgenoten zeg maar. Ook online zijn er vast leuke contacten te vinden. Ik heb nu geen concrete sites in gedachten, want dat hangt ook af van waar jij interesse in hebt.

Het kan zijn dat je een gamer bent en daarbij ook anderen, die gamen, wilt leren kennen om samen jouw passie te delen. Jouw interesse kan natuurlijk ook heel ergens anders liggen.

Probeer een dagelijkse routine te creëren, ook tijdens je werkdagen en je vrije weken. Regelmatige maaltijden en slaaptijden kunnen helpen om een basisritme te vinden. 

Misschien ben je nu aan het werk en heb je geen tijd om dit te lezen of te reageren, maar als je dat wilt, kun je je eigen moment daarvoor kiezen en dan lezen wij (alle forumleden) dat vanzelf.

Ik wens je iig veel succes en hoop dat je je snel wat beter voelt en 'nieuwe mensen’ leert kennen.

Groetjes,

M&M's

@M en Ms 

• Auteur
  • September 29, 2025

Hey, 

inderdaad ik heb heel erg last om routine op te bouwen, bel veel alleen thuis, eet slecht en weet nooit zo goed wat ik moet doen. Ik zal inderdaad ook beter moeten leren om te gaan meeleven met de maatschappij en mn ding gaan doen. Ik heb het gewoon heel zwaar met de dingen en stel ze daarom maar vaak uit. Mijn adhd geeft vaak wel heel veel rommelige dingen in mn hoofd en geeft me chaos. Ik zit dan sinds kort aan de medicatie in de hoop op wat meer rust. Verder kan ik idd met de huisarts gaan praten misschien dat hij wat meer hulp kan bieden. Dankjewel voor je reactie 

• October 18, 2025

Hoi! 

ik was op zoek naar wat herkenning en lees nu je verhaal. Recentelijk is ook mijn relatie beëindigd. Ik heb ook ADHD en begrijp hoe jij je moet voelen. Ook ik geef 110 procent en verwacht dat je dat terug krijgt. Wat natuurlijk een hoge verwachting is waar niet aan voldaan kan worden. Ons brein werkt nou eenmaal iets anders dan dat van mensen zonder ADHD. Dat waar wij ons zo druk om kunnen maken zijn andere mensen niet eens mee bezig. De leegte die je ervaart, het slechte eetpatroon, jij hebt dan een baan wat niet echt mee zit qua ritme…. Ik gebruik ook sinds kort medicatie en voel dat ik daardoor de rust redelijk kan bewaren. Bij mijn vorige relatiebreuk was ik volledig de draad kwijt en kreeg ik al vrij snel een nieuwe partner. Nu zoek ik vooral eerst naar een plek voor mijzelf, en ben ik ook met hulp aan het uitzoeken naar ‘wie ben ik’ en ‘wat wil ik’ want zeg zelf, wij als adhd’ers doen meestal maar wat de maatschappij van ons verwacht, maar wat wil je zelf eigenlijk? Voor mij is de zoektocht begonnen en dat is niet makkelijk want ook ik voel de leegte en ben niet gemaakt om alleen te zijn. Maar voordat ik mij op een nieuwe relatie kan richten moet ik eerst weer van mijzelf leren houden en mijn eigen normen waarden en grenzen leren stellen. 

Er zijn veel soorten boeken te vinden of podcasten over adhd waar je eens naar kan kijken!