Skip to main content
Vraag

Bang om genegeerd/afgewijzen te worden

• June 1, 2026
  • 1 reactie
  • 22 Bekeken

Charlotte

Hoi iedereen,

Ik ben een meisje van 19 jaar oud, en ik zit met een probleem: Ik voel me bang om afgewezen of genegeerd te worden.

Dit gaat niet om specifieke situaties, maar voel ik in het algemeen, in bijna alles wat met sociale interacties te maken. Ik merk dat dit mij erg vaak negatief beïnvloed in sociale situaties. Vaak wil ik iemand een berichtje sturen of een gesprekje te starten, maar dan durf ik het toch niet wanneer ik de kans heb, omdat ik bang ben dat diegene me negeert of afwijst. Waarna ik me erg angstig en nerveus voel als het gebeurt. Maar als het niet gebeurt, voel ik me er ook niks bijzonders bij. Ik heb dit met letterlijk iedereen, behalve mijn ouders.

Ook in online situaties merk ik dat ik hier erg onzeker over wordt. Bijvoorbeeld in forums (andere, niet dit forum), als ik reageer op iemand zijn post, maar de originele poster reageert terug op alle andere mensen behalve mij. Of als ik een vriend een berichtje stuur en diegene niet reageert voor meerdere dagen, terwijl die gewoon actief dingen post op de app.

Het is niet dat ik boos word op de ander, maar dat ik er zelf heel erg onzeker en twijfelachtig door word. 

Ik merk dat ik hierdoor heel vaak vermijd om initiatief te nemen, terwijl ik het toch erg graag wil. Hierdoor loop ik veel sociale contacten / vrienden mis, waarvan ik erg baal.

Herkent iemand zich ook in mijn situatie? En hebben jullie tips voor mij?

1 reactie

Hey Charlotte

Ik ben een jongen van 19j en had dit ook soms. Eerst en vooral zou ik zeggen dat dit helemaal niet erg is en als raad kan ik meegeven dat je het gewoon 'moet doen'. Jij bent de ster van je eigen leven en wat boeit dat wat andere mensen over jou denken! Hiermee bedoel ik niet dat je in je blootje over tstraat moet lopen maar ik wil gwn zeggen dat mensen veel meer met hun eigen zorgen en leven bezig zijn dan metjou. Ook zijn er vele andere zaken waardoor iemand mss vergeet te antwoorden. Ik heb een maat die mij ook wel soms negeert  maar die is gwn zo verstrooid. Als hij dit nu doet bel ik heb gwn of stuur ik eens van hallo? Een quote die ook centraal staat bij mij: "Communication is key!" (Bellen is mss ook iets moeilijk maar ik vind persoonlijk dat je minder misverstanden hebt die je bij chatberichten wel hebt)+ het leven is te kort om over zo'n zaken te stressen(en dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan) maar hierdoor ga je ook wel beter en beter beginnen praten en het leuker vinden. PS: Mss helpt het om muziek te luisteren of te sporten om jezelf meer confidence te geven. 

Dus talk to people and get them to know who charlotte is!

Hopelijk ben je er wat mee want dit was mijn eerste tekstje op een forum.