Hoi iedereen,
Ik ben een meisje van 19 jaar oud, en ik zit met een probleem: Ik voel me bang om afgewezen of genegeerd te worden.
Dit gaat niet om specifieke situaties, maar voel ik in het algemeen, in bijna alles wat met sociale interacties te maken. Ik merk dat dit mij erg vaak negatief beïnvloed in sociale situaties. Vaak wil ik iemand een berichtje sturen of een gesprekje te starten, maar dan durf ik het toch niet wanneer ik de kans heb, omdat ik bang ben dat diegene me negeert of afwijst. Waarna ik me erg angstig en nerveus voel als het gebeurt. Maar als het niet gebeurt, voel ik me er ook niks bijzonders bij. Ik heb dit met letterlijk iedereen, behalve mijn ouders.
Ook in online situaties merk ik dat ik hier erg onzeker over wordt. Bijvoorbeeld in forums (andere, niet dit forum), als ik reageer op iemand zijn post, maar de originele poster reageert terug op alle andere mensen behalve mij. Of als ik een vriend een berichtje stuur en diegene niet reageert voor meerdere dagen, terwijl die gewoon actief dingen post op de app.
Het is niet dat ik boos word op de ander, maar dat ik er zelf heel erg onzeker en twijfelachtig door word.
Ik merk dat ik hierdoor heel vaak vermijd om initiatief te nemen, terwijl ik het toch erg graag wil. Hierdoor loop ik veel sociale contacten / vrienden mis, waarvan ik erg baal.
Herkent iemand zich ook in mijn situatie? En hebben jullie tips voor mij?