Skip to main content
Vraag

Autisme

• July 5, 2026
  • 1 reactie
  • 56 Bekeken

Hoi ik heet jens en ben 24 jaar, 

Ik heb austime en merk hoe ouder k word hoe meer 'last' ik hiervan krijg en tegen dingen aanloop.

Ik ben sinds kort weer thuis gaan wonen, omdat op mezelf wonen mentaal erg veel en eenzaam was.

Nu ik weer thuis woon merk ik veel aan mijn zusje van 20 jaar, ze is vaker boos en wilde ook niet dat ik überhaupt weer thuis kwam wonen. 

Nu heeft ze verteld waar ze mee zit en dat ze het irritant vind dat ik bij haar mij anders gedraag dan bij mijn moeder. Mijn moeder is de enige waar ik weet dat k mezelf kan zijn en geen energie hoef te steken in mezelf anders voor te hoeven doen. Ze zegt dat ik de ruzies thuis veroorzaak en dat hiervoor nooit ruzies waren tussen haar en onze moeder. Volgens haar moet ik serieuzer doen en me naar mn leeftijd gedragen. Ik probeer uit te leggen dat dit bij mij heel anders gaat en ook uitgelegd waarom dit zo is. 

Ze heeft nog wat meer opmerkingen gemaakt maakt, zoals als zei later een kind zou krijgen die 'anders' is zei die zou laten weghalen enz. Zij is een beetje net als mn vader die ook zegt dat iedereen een beetje autisme heeft en ik niet anders ben.

Ik heb geen idee hoe ik hiermee om moet gaan en wat k moet doen om de sfeer thuis goed te maken. Ik voel me een beetje het grote probleem in huis…

Heeft iemand tips, alle tips zijn welkom want k loop helemaal vast...

1 reactie

• July 6, 2026

Hoi Jens, 

Jeetje, wat een vervelende situatie en als ik je verhaal zo lees, komt het echt even binnen. 

Vooral de opmerkingen die je zusje tegen jou gemaakt heeft, ik kan mij voorstellen dat dit je kwetst en wellicht ook onzeker kan maken. Ik kan mij ook voorstellen dat die opmerkingen in je hoofd kunnen gaan rondzweven en dat die veel aanwezig zijn.

Hier mijn eerste tip: Onthoud dat deze opmerkingen de ervaringen en mening zijn van jouw zusje, dus geen feiten zijn. Vergeet alsjeblieft niet dat zij ook niet alle wijsheid in pacht heeft en wellicht ook reageert vanuit emoties.

Het lastige is om dit soort opmerkingen niet te persoonlijk te nemen, want het is familie en zij maakt deze opmerking richting jou, dus het is persoonlijk. Maar probeer eens rustig te luisteren naar wat ze daadwerkelijk zegt en wat je zelf ziet gebeuren, zonder daar meteen een oordeel aan te hangen of jezelf de schuld van te geven. Lukt dit al? Want dat is al heel knap.

Wellicht kan je de situatie met een open blik ingaan en doorvragen naar wat jou zusje zegt. Ze geeft onder andere aan dat je, in haar ogen, niet volwassen genoeg zou zijn. Maar mijn vraag is dan: “Wat is dan volwassen?” Heel veel volwassenen gedragen zich niet altijd volwassen, dat kan ook niet altijd. Dus wat bedoelt zij hiermee en wat verwacht zij dan precies? 

Daarnaast vraag ik mij af of haar verwachtingen van anderen, ook iets zegt over de verwachtingen die ze van zichzelf heeft? Wij mensen zijn super goed in het opleggen van eisen aan onszelf en anderen, maar het is onmogelijk om aan alle eisen te voldoen! Dus het uitvragen en haar proberen te begrijpen is wellicht stap 1, ook omdat jij hetzelfde terug hoopt te krijgen. Als jij haar probeert te begrijpen en echt luistert, wellicht geef je dan ook een voorbeeld hoe zij zich richting jou kan opstellen?

Daarnaast mogen jouw vader en zusje het idee hebben dat iedereen een beetje autistisch is/heeft, maar dan verwijs ik hen graag door naar o.a. de podcast/youtube kanaal van De Universiteit van Nederland en dan specifiek deze aflevering: 

Dit filmpje gaat over wat autisme is en wellicht helpt het hen jou beter te begrijpen, maar ook wat autisme eigenlijk is. Wellicht worden zij getriggerd dat jij ‘anders’ bent, terwijl jullie allemaal anders zijn en op jullie eigen manier werken! En bij jou heeft dit een naam, dit heeft een voordeel dat je kan kijken naar informatie die bekend is en leert omschrijven wat voor jou wel en niet werkt. Dan is het wel fijn als iemand de intentie heeft jou te begrijpen, dat heb je helaas niet altijd in de hand...

Zo, dit is een hele lap tekst, sorry haha. Ik hoop heel erg dat je er iets aan hebt! :)