Skip to main content
Vraag

Onnauwkeurige berekening van het aantal maanden

• September 23, 2025
  • 13 reacties
  • 270 Bekeken

M en Ms

Hoi,

dit keer een onverklaarbare berekening……

Ik heb er even een screenshot van gemaakt. Het is vandaag dus 23 september 2025 en onderstaande post van 25 juli wordt aangeduid als 2 maanden geleden gepost….

Nou ben ik geen wiskundige, maar iedereen kan toch in één oogopslag zien dat dit geen 2 maanden geleden is…..

eerste post:

screenshot:

Hetzelfde geldt voor de post daaronder:

screenshot:

Het is misschien dan wel BIJNA 2 maanden geleden, maar niet helemaal 2 maanden geleden.

Nu is het misschien op deze site niet zo belangrijk dat het een dagje of wat scheelt, maar als deze manier van maanden berekenen voor een andere toepassing gebruikt wordt, bijvoorbeeld als er gezegd wordt dat je binnen 3 maanden moet reageren of als je 3 maanden garantie krijgt en iemand meldt het dan op de laatste dag (of zelfs op voorlaatste dag) dan kan die bedrogen uitkomen en is er dus wel een probleem….

Er is iets niet 'goed’ met de berekening van het aantal maanden. Die is onnauwkeurig.

Groetjes,

M&M's

@M en Ms 

Dit topic is gesloten.

13 reacties

Indy
  • moderator In je bol
  • September 23, 2025

Hallo ​@M en Ms,

Dankjewel voor je oplettendheid en voor het doorgeven van deze onnauwkeurigheid!  

Ik zal het voorleggen aan de community manager.

Groetjes,
Indy, van Injebol

Timmy
  • September 23, 2025

Dat is een dingetje van de Gainsight software. Op het KT forum zie je precies hetzelfde volgens mij.

M en Ms
  • Auteur
  • September 24, 2025

Hoi ​@Timmy 

het is me daar nooit opgevallen of misschien was het anders in de ‘forumversie’ die ik heb meegemaakt.

Gisteren was het eigenlijk ook een toevalsbevinding…. toevallig was er deze combinatie van geposte reacties en mijn 'nieuwsgierigheid’ om even te kijken hoelang geleden (door een 'mouse-over’) deze reactie(s) gepost waren en toen viel dit mij op. Morgen valt niemand dit op, eenvoudigweg omdat het dan wel 2 maanden is geleden. Dat is dus ook de reden dat ik screenshots heb toegevoegd.

Misschien is het op dit forum niet echt een onoverkomelijk probleem, omdat er zo op het eerste gezicht niet meer van af hangt en het hier alleen een onnauwkeurige aanduiding is. 

Aangezien de Gainsight software ook op andere plaatsen, dus voor andere websites gebruikt wordt, is het behalve slordig ook een potentieel risico als er daar wel andere dingen vanaf hangen, zoals bijvoorbeeld de dingen die ik noemde (op tijd reageren en garantietermijn oid).

Het is bovendien een terugkerend 'probleem’. Elke maand zijn er voor elk topic ook verschillende dagen waarop het aantal maanden niet goed weergegeven wordt….

Onafhankelijk of het 'kwaad’ kan, vind ik dat software gewoon moet kloppen.

Ik weet niet precies waar het 'probleem’ in de code wordt veroorzaakt.

Feit is dat niet alle maanden even lang (evenveel dagen) zijn. Februari kan 28 of 29 dagen duren. Verder zijn er maanden met 30 of 31 dagen. Dat is iedereen duidelijk.

Een ander 'probleem’ is dat een periode van 2 maanden (op verschillende tijden in het jaar) een verschillend aantal dagen duurt. Het kan een combinatie zijn van een maand met 31 dagen en eentje met het minste aantal dagen (januari en februari), maar ook een combinatie van de kortste maand met de opeenvolgende maand die 31 dagen heeft (februari en maart). In een schrikkeljaar is die periode een dag langer.

Dan heb je nog het 'probleem’ dat verder niet elke maand vooraf gegaan of gevolgd wordt door eentje die altijd korter (30 dagen) of langer (31 dagen) is. Er zijn ook maanden die vooraf gegaan (of gevolgd worden) door een even lange maand van 31 dagen (juli-augustus, maar ook december-januari).

Als daar geen rekening wordt gehouden wordt het automatisch een 'rommeltje'.

Mij lijkt het dus wel zaak als er door de software ontwikkelaars naar gekeken wordt en er een afdoende oplossing komt.

Er zijn ergere dingen in de wereld, dat weet ik, maar dit klopt gewoon niet.

Ik wens (iedereen) verder een fijne dag.

Groetjes,

M&M's

​@M en Ms  

CarolienCM
  • Community Manager
  • September 25, 2025

@M en Ms 

Uit je topic en reactie begrijpen wij dat jij problemen ervaart met de tijdsindicatie die wordt weergegeven op deze community en dat jij dit graag anders ziet.

Hier hebben wij geen invloed op. Het geeft een indicatie wanneer een topic of een reactie geplaatst is en dat is verder niet van invloed op de inhoud van de community.

Groet,

Carolien

M en Ms
  • Auteur
  • September 26, 2025

Hoi ​@CarolienCM ,

bedankt voor de reactie.

In het algemeen heb ik helemaal geen moeite met hoe de tijdsindicatie wordt aangegeven.

Het is goed als er een indicatie wordt gegeven van wanneer een reactie gepost is, als de tijdsaanduiding dan ook altijd gelijk is aan of tenminste de aangegeven tijd is. Dat laatste is in mijn voorbeeld NIET het geval. De geven informatie is ONJUIST.

Dat is dus het probleem.

Ik heb het zo duidelijk mogelijk aan proberen gegeven en daarom ook screenshots toegevoegd.

Op die screenshots is duidelijk te zien dat het niet klopt. Op 23 september is het geen 2 maanden geleden dat de reactie van 25 juli is geplaatst. Pas op 25 september is het 2 maanden geleden….

Ik heb verder in mijn reactie van 24 september ook voor iedereen duidelijk uitgelegd dat als je op de 25e of later deze maand klikt de getoonde informatie, t.w.  2 maanden geleden, WEL klopt, maar dus NIET op de 23e waar dit topic over gaat.

Verder weet ik dat als je de muis beweegt over de tijdsindicatie (zoals ik in de screenshots heb gedaan), je de precieze datum krijgt te zien Daar ben ik zoals eerder genoemd ook niet ontevreden over. 

Hopelijk is het nu dan wel duidelijk 😉

Groetjes,

M&M's

@M en Ms 

M en Ms
  • Auteur
  • October 23, 2025

Hoi,

ik ga het gewoon nog maar eens proberen uit te leggen wat er aan de hand is.

​@Indy  heeft WEL begrepen wat er aan de hand is. Dankjewel voor het onder de aandacht brengen bij de community manager.

Volgens mij heeft de community manager misschien NIET precies begrepen wat er aan de hand is. Zie de reactie van 25 september 2025. Ik heb daarom geprobeerd om het toen nogmaals uit te leggen. Zie mijn reactie van 26 september 2025.

Jammer genoeg heb ik daar tot nu toe geen reactie op gekregen…….

Zoals aangekondigd in deze reactie ga ik het nog eens proberen en ik hoop dat bijgevoegde screenshots (onderaan deze reactie) duidelijkheid geven.

De 3 screenshots zijn allemaal van 23 oktober 2025 om 13.05. Let hierbij goed op de datum in combinatie met het (op dat moment) getoonde ‘aantal maanden geleden’.

Het valt dus op dat het ‘aantal maanden geleden’ getoonde aantal niet in alle gevallen klopt.

Het klopt in werkelijkheid niet, dat het op 23 oktober 2025 getoonde ‘aantal maanden geleden’ 3 is, zoals bij de reactie van 25 juli. (screenshot 1)

Bij de reactie daaronder, ook van 25 juli 2025 wordt (nog) wel het juiste ‘aantal maanden geleden’ getoond, namelijk 2. (screenshot 2)

Je zou verwachten dat reacties die op dezelfde dag gepost zijn (in dit geval dus 25 juli 2025) allebei even lang in maanden geleden zijn. Dit verschil kan natuurlijk wel te maken hebben van wanneer op die dag de reacties precies gepost zijn.

Natuurlijk klopt het nog steeds niet dat de eerste reactie van die twee nog steeds geen 3 maanden geleden gepost is. Binnen enkele uren zal bij die tweede reactie ook getoond worden dat het 3 maanden geleden is dat die gepost is….. Voor allebei geldt op 23 oktober 2025 dat het NIET 3 maanden geleden is dat ze gepost zijn, dat is pas op 25 oktober 2025 zo.

Dat simpele geven heb ik onder de aandacht willen brengen en niet meer dan dat.

Er zit dus gewoon een fout in de berekening van het ‘aantal maanden geleden’ en volgens mij zit die fout in de code. Het is iets wat overal, dus ook in andere topics 'speelt'.

Het lijkt mij dus sws wel 'netjes’ om het bij de forumbouwer te melden…. ook al vinden 'jullie’ het kennelijk geen echt probleem. Rekenkundig klopt het gewoon niet.

Natuurlijk kan het is de komende uren en dagen er anders uit zien. Daarom heb ik de screenshots erbij gedaan.

Het klopt gewoon niet als je zegt dat het bijvoorbeeld 3 maanden geleden is terwijl iedereen ziet dat het op 23 oktober 2025 3 maanden geleden NIET zo is dat een reactie op 25 juli  2025 gepost is. Net zo min als dat op 24 oktober 2025 het 3 maanden geleden is dat (diezelfde) reactie van 25 juli 2025 gepost is.

Voor alle duidelijkheid heb ik nog een derde screenshots toegevoegd. Daarin staat een reactie van 28 juli 2025. Let maar eens goed op wat er in de komende dagen geschreven wordt over het aantal maanden geleden dat deze reactie gepost is. Ik voorspel dat er in de komende dagen (dus al vóór 28 oktober a.s.) getoond wordt dat het 3 maanden geleden is….. en dat klopt natuurlijk niet.

Het is simpelweg niet juist wat er getoond wordt, tenminste een aantal dagen in de maand…..

Lig ik er wakker van of kan het echt kwaad… over dat soort dingen lig ik niet wakker en waarschijnlijk kan het ook niet echt kwaad, maar nog steeds klopt die berekening, zoals die nu is, niet in alle gevallen.

Ik lig er wel soort van wakker van als een community manager misschien niet helemaal begrijpt dat er iets niet klopt aan die berekening….

Ik waardeer alle inzet, van alle medewerkers, maar het zo wel fijn zijn als dingen die niet kloppen op z'n minst aan de forumbouwer gemeld worden. Ik kan me voorstellen dat jullie als In Je Bol geen geld uit willen geven om fouten in de code (gemaakt door de leverancier) op te lossen.

Ik ben benieuwd naar een reactie.

Oh ja, nog even de screenshots posten (in dit voorbeeld gaan die over het topic 'meer categorieën’).

Screenshot 1:

Screenshot 2:

Screenshot 3:

Alle screenshots zijn van de volgende reacties, gemaakt op 23 oktober 2025 13.05 uur:

1: https://community.injebol.nl/over-in-je-bol-115/meer-categorieen-156?postid=833#post833

2: https://community.injebol.nl/over-in-je-bol-115/meer-categorieen-156?postid=836#post836

3: https://community.injebol.nl/over-in-je-bol-115/meer-categorieen-156?postid=861#post861

de actuele reacties kunnen er dus in details anders uitzien als de screenshots, omdat ze op een later moment bekeken worden als de screenshots.

Groetjes,

M&M's

@M en Ms 

Anne
  • moderator In je bol
  • October 23, 2025

Hallo ​@M en Ms,

Nogmaals, heel goed dat je meedenkt. We gaan nog een keer naar jouw opmerking kijken en geven je zo snel mogelijk antwoord.

Groet,

Anne In Je Bol

• October 23, 2025

Hi! 
deze reactie is niet om je gevoel of opmerking weg te cijferen of iets… maar ik vind het wel storend dat deze en of soortgelijke topics als eerst worden weergegeven in de community. Dit is meer een service gerelateerd dingetje & de topics van mensen die echt advies nodig hebben worden hierdoor ondergesneeuwd. Is er geen aparte link of iets dergelijks waar dit soort meldingen op gedaan kunnen worden? Ik vind de berekening van een datum persoonlijk minder belangrijk dan iemand die echt een hulpvraag heeft maar door dit soort topics geen antwoord/advies kan krijgen. 
nogmaals geen aanval maar meer een toevoeging aan de melding voor het service team. Het zou fijn zijn als er bv een apart serviceplein zou bestaan waar technische dingetjes op gemeld kunnen worden. Zodat de community alleen gebruikt kan worden voor hulpvragen :) 

Lisa_
  • moderator In je bol
  • October 24, 2025

Hoi,

Ik snap wat je bedoelt met dat je het belangrijker vind dat de topics van mensen die een hulpvraag hebben eerst worden weergegeven op de pagina. Daarom maken wij gebruik van categorieën, om zo de topics te ordenen. Dit topic is bijvoorbeeld geplaatst in de categorie ‘Over In je bol’, wat bedoeld is om dit soort vragen te kunnen stellen. Als je op zoek bent naar specifieke onderwerpen, raad ik je aan om een kijkje te nemen bij deze categorieën/topics. 

Groetjes, Lisa_ van In je bol :)

M en Ms
  • Auteur
  • October 26, 2025

Hoi,

een paar dagen geleden, om precies te zijn op 23 oktober 2025 schreef ik het onderstaande:

Voor alle duidelijkheid heb ik nog een derde screenshots toegevoegd. Daarin staat een reactie van 28 juli 2025. Let maar eens goed op wat er in de komende dagen geschreven wordt over het aantal maanden geleden dat deze reactie gepost is. Ik voorspel dat er in de komende dagen (dus al vóór 28 oktober a.s.) getoond wordt dat het 3 maanden geleden is….. en dat klopt natuurlijk niet.

en om aan te tonen wat ik toen al voorspelde plaats ik hieronder een (nieuw) screenshot (van post861)

van vandaag 26 oktober 2025 en dit screenshot is om 13.30 uur, dus een kwartiertje geleden gemaakt….

screenshot 4:

groetjes,

M&M's

@M en Ms 

• moderator In je bol
  • October 26, 2025

Goed dat je zo scherp blijft, we zullen het weer eens doorgeven aan de Community Manager en die trekt dan de IT hopelijk aan zijn/haar/hun jasje.

Dat zou dan op den duur kunnen helpen. Alles komt goed, maar goed is niet scherp te definiëren. Groetjes

M en Ms
  • Auteur
  • October 26, 2025

Hoi ​@Ab W ,

dankjewel voor jouw snelle reactie en als ‘we’ dan toch scherp proberen (EDIT: dan zal ik mijn spelfouten er alsnog uithalen 😂)  te blijven dan vraag ik me af waar 'jouw’ In je Bol’ logo bij 'jouw’ naam is…… er staat nu alleen 'moderator in je bol’ zonder logo. Dat logo staat er wel bij bijvoorbeeld jouw collega ​@Lisa_ .

Ik zie dat het jouw eerste reactie op In je bol is, dus de kans is groot dat dit er mee te maken heeft en dat je wel al de rechten om hier als moderator te posten hebt, maar dat het logo er nog bij gezet moet worden… Misschien is het je zelf ook al opgevallen en heb je die aanpassing ondertussen al gedaan, maar anders heb je (als er een rustig moment is vanmiddag) nog iets te doen 😉

Groetjes,

M&M's

@M en Ms 

CarolienCM
  • Community Manager
  • October 27, 2025

@M en Ms 

We zien dat je dit issue opnieuw onder de aandacht brengt. Zoals wij eerder hierboven hebben aangegeven, hebben wij hier geen invloed op en is het ook niet van invloed op de inhoud van de community.

Om ruimte te geven aan de topics om met elkaar informatie, advies, ondersteuning en ervaringen te delen, sluiten we dit topic. We willen jou en andere gebruikers vragen om feedback over onze community, wat niet eerder besproken is, te mailen naar community@injebol.nl.

Alvast bedankt!

Groet,

Carolien