Skip to main content

Dus ongeveer een maand geleden vroeg een vriendin van studie of ik samen met een andere vriendin  in een appartement wil trekken in onze studiestad. Haar ouders hebben het net gekocht, dus er moet nog heel wat geregeld worden maar het was echt een superlief aanbod. Ik woon nu officieel nog bij mijn moeder/vader om en om, wat ongeveer anderhalfuur reizen is van deur tot studie. Maar eigenlijk ben ik 24/7 bij mijn vriend (4 maandjes). Hij vind het echt verschrikkelijk dat ik misschien in een andere stad ga wonen, en zou dat eigenlijk zien als een break-up. Ook omdat we elkaar door studie/werk minder zouden zien. Dat weet ik, en dat vind ik zelf ook echt jammer. Daarbij merk ik dat ik het idee om uit huis te gaan echt wel heel spannend vind, omdat het toch wel duur is (dus ik moet een studieschuld op gaan bouwen) en omdat het gewoon ver is en nieuw en daar ben ik nooit echt goed in geweest haha.

Nu is dus het probleem dat ik al "Ja” heb gezegd tegen mijn vriendinnen, terwijl mijn vriend het nog niet wist (hij was toen op reis, en ik wou hem niet storen hiermee). Maar afgelopen week had ik het dus voorgelegd aan mijn vriend, die het duidelijk geen goed plan vond… Die vriendinnen zijn al helemaal bezig met alle voorbereidigen en ik moet er ook mee helpen maar ik merk dat ik mij heel erg onzeker voel of ik het nou wel wil? Maar stel ik wil het toch niet, dan blaas ik na een maand hun plan op dat is ook heel erg vervelend/onbetrouwbaar en zo wil ik ook niet overkomen. Ik heb gewoon totaal geen idee meer wat ik wil, iemand advies?

Heyy ​@Joos

Wat zit jij in een lastige dilemma zeg! Het lijkt mij ook heel erg spannend en erg eng om naar een andere stad te verhuizen, verder van je familie en vriendje vandaan. Ik ben zelf nog thuiswonende en heb geen idee wat jij allemaal doormaakt, maar goed, misschien kun je iets met mijn advies. 

Allereerst, wees eerlijk tegen je vriendinnen over wat je voelt voor hun plan. Als het goede vriendinnen zijn dan begrijpen ze je twijfels en hebben ze wellicht goede raad. Je bent echt niet onbetrouwbaar of vervelend als je aangeeft dat het lastig voor je is. Natuurlijk zullen ze, als je er voor kiest om niet mee te gaan, het jammer vinden, maar het zal waarschijnlijk niet het einde van de vriendschap zijn.

Nou over je vriend. Je bent natuurlijk hoteldebotel op hem en wil hem niet kwijt, maar hij moet wel jouw keuzes respecteren. Het is jammer dat jullie elkaar minder kunnen zien, maar er zijn zat mogelijkheden om toch contact te houden, door bijvoorbeeld elke week/maand wat dagen in te plannen waarop jullie elkaar bezoeken, bijvoorbeeld op de zondagen. Ook kan je elke dag een uurtje (of twee) videobellen. Zo kan je elkaar toch nog zien, al dan wel minder, maar daar moet hij zich dan maar overheen zetten. Klinkt misschien hard, want zoals ik al zei: je wilt hem niet kwijt natuurlijk.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. 

xx Eenmeisje004

Heel erg bedankt ​@Eenmeisje004 !<3 

Hoi Joos,

tsja, waar doe je verstandig aan hè…

er is een hoop veranderd en dan komt ook die aanbieding om samen te gaan wonen nog onverwacht op je pad.

Je hebt een aantal goede tips van ​@Eenmeisje004  gekregen en we zijn een paar dagen verder, dus vroeg ik me af of er al/ nog nieuws is?

Om je te helpen of misschoen, onbedoeld, om het je nog moeilijker te maken als je al een beslissing heb genomen, heb ik ook nog een tip.

Ik zit te denken over een soort 'tussenoplossing’:

Wat zou je er van vinden om, als dat af te spreken is met jouw vriendinnen, tijdelijk (ik denk nu aan 1 of 2 weken) samen in dat appartement te gaan wonen.

Je helpt dan wel met dingen aan het appartement (binnen wat redelijk is) en tegelijkertijd kun je je een beter beeld vormen van hoe het is als je daar woont.

Verder maak je een lijstje voor jezelf van voors en tegens en hopelijk kun je dan een betere beslissing nemen.

Ik stel een korte periode voor, omdat als je toch beslist het niet te gaan doen, dat jouw vriendinnen voldoende tijd hebben om een andere huurder te vinden voor het nieuwe studiejaar.

Ik hoop dat dit je helpt en niet dat het hierdoor juist lastiger wordt.

Succes.

Groetjes,

M&M's

@M en Ms 

Reageer