Skip to main content

Hoi allemaal, 

Ik ben Heleen, en ik heb precies vandaag een jaar geleden een huis gekocht. Het is wel een klushuis dus we zijn nog aan het verbouwen, maar het einde is in zicht en dan ga ik er in mijn eentje wonen. Ik heb autisme, een eetstoornis en ptss en ik zie er zo erg tegenop, maar iedereen in mijn omgeving zegt dat het leuk is en dat ik het wel kan. Wel sta op de wachtlijst voor hulp bij het uit huis gaan, maar het duurt erg lang en er is geen zekerheid wanneer die hulp start. Ik overzie veel dingen bij het uit huis gaan niet, en ik weet gewoon niet zo goed waar ik moet beginnen met alles leren. Ik hoop dat jullie me misschien beter begrijpen en willen steunen erin.

Dat lijkt me heel erg leuk maar ook zeker spannend. Maar ze hebben gelijk als ze zeggen dat je het kunt!

Zelf woon ik nog bij m’n ouders (ben in oktober 18 geworden) dus ervaring met op mezelf wonen heb ik nog niet. Maar als je bepaalde vragen hebt, stel ze gerust. We zijn hier allemaal om elkaar te helpen. En blijf ook zeker mensen in je omgeving om hulp vragen als dat nodig is. Je staat er niet alleen voor!

Heel veel succes!

Hoi ​@Heleen2 

wel super chill dat je al een eigen huis hebt gekocht 🙃

Lijkt me idd wel leuk om alles naar je zin op te knappen, maar ik kan me ook voorstellen dat je soms ook niet weet hoe je alles aan moet pakken.

Ik weet niet hoe jouw woonsituatie nu is. Woon je nu nog bij je ouders of al zelfstandig. Heb je nu al 'hulp’ van iemand? Van ouders, vrienden of begeleid wonen of zoiets.

Als ik het goed begrijp zou het wel fijn zijn voor jou (en eigenlijk geldt dat wel voor iedereen, denk ik) om een duidelijk overzicht te hebben van alle 'taken’ die horen bij op jezelf wonen.

Je zou daarvoor een soort kalender of planbord voor kunnen gebruiken.

Op tv heb ik wel eens gezien dat ze dan soms ook pictogrammen (plaatjes met activiteiten) gebruiken.

Wat ik dan heb gezien is dat ze dan in hun slaapkamer dan aan de muur van die plaatjes hebben met wat je die dag allemaal 'moet’ doen. 

Het ging toen over wat jongere kinderen, dus ik weet niet of dergelijke plaatjes ook voor jou handig zouden zijn.

Het waren plaatjes met ‘aankleden',  'wassen’, ‘eten’, 'tanden poetsen’, 'schooltas inpakken’ en meer van die dingen.

Omdat jij al 18+ bent zou je misschien andere plaatjes kunnen gebruiken, zoals bijvoorbeeld:

• op de voordeur aan de binnenkant een plaatje van een sleutel (om je te herinneren dat je de huissleutel bij je hebt als je de deur uit gaat. Verder misschien een plaatje van een telefoon, een id-kaart of andere dingen die je bij je moet hebben als je de deur uitgaat.
  • bij de achterdeur bijvoorbeeld een plaatje waar op staat op welke dag je de vuilnisbak buiten moet zetten (als jullie op straat zo'n ondergronds container hebben is dat natuurlijk niet nodig)

Dit zijn maar een paar voorbeelden natuurlijk, maar het kan helpen om sommige dingen te onthouden.

Je kunt ook een weekplanner gebruiken. Daar kun je dan opzetten op welke dag je boodschappen doet. Je kunt natuurlijk elke dag boodschappen halen, maar misschien vind jij het wel prettiger om op een vaste dag boodschappen te halen.

Je kunt dus voor allerlei dingen een geheugensteuntje gebruiken en misschien kun je, ook nu je nog niet in je nieuwe huis woont, nu al beginnen met die weekplanner.

Je kunt dan samen met degene die je nu al regelmatig helpt (bijvoorbeeld een van je ouders of vrienden) een soort dag en weekschema maken.

Ook kun je een soort lijstje maken van belangrijke telefoonnummers. Wie je het beste kunt bellen:

Als er iets kapot is in huis of als je je niet lekker voelt. Als je niet op tijd op je werk kan komen.

Al dat soort dingetjes.

Het kunnen veel dingen zijn en dan is het vaak wel handig als je al een lijstje hebt.

Zijn dit dingen die jij ook bedoelde met dat je het lastig lijkt om ‘alles’ te overzien of bedoel je meer andere dingen?

Ik lees het graag en hoe beter wij weten bij welke dingen jij hulp nodig hebt, hoe beter wij jou kunnen helpen.

Succes met de laatste klusjes doen 😀

Groetjes,

M&M's

@M en Ms 

Hoi, 

Bedankt voor jullie reacties!

Ja het is wel heel gaaf dat ik de optie heb gehad in deze tijd om een huis te kopen. Het probleem is alleen dat ik een heel klein netwerk heb om op terug te vallen. Zo heb ik een slechte band met mijn familie, omdat mijn moeder me heeft verwaarloosd en m'n vader me mishandeld heeft. Dat geeft dan nu ook wel veel stress omdat ik dus nu nog thuis woon. 

Ik ben wel goed in plannen over het algemeen, ik hou van lijstjes en planningen en ik heb ook al een lijstje van basis dingen die moeten gebeuren in een huishouden. Ik heb geen geheugen problemen ofzo dus pictogrammen op bepaalde plekken is zeker niet nodig. Denk dat het voor mij de uitdaging wordt om per week te gaan plannen van wat ik wanneer moet doen. Ik werk onregelmatig, dus ik kan niet op een vaste dag iets doen. Dat vind ik ook wel lastig. Ik ben ook gewoon bang dat ik dingen vergeet te doen, dat bepaalde dingen vanzelfsprekend zijn voor anderen maar niet voor mij. Ik heb bijvoorbeeld niet echt een goed beeld van hoe je een badkamer schoonmaakt….. 

Qua telefoonnummers, ik heb niet zoveel mensen die me zouden komen helpen als er iets is denk ik, dus het is vooral veel op mezelf bezig zijn. Er gaat dus ook niemand me helpen met het maken van een planning oid. Daar zou die hulpverlener voor zijn waar ik op de wachtlijst sta wat al een maand langer duurt dan gepland. 

Maar aan de andere kant moet ik ook niet een hele strakke planning, want elke dag is anders voor mij, door mijn ptss slaap ik elke keer anders, en heb ik soms gewoon dagen dat ik niks wil en niks overzie. Dan moet ik niet vast zitten aan een planning waarop ik iets MOET doen omdat het op de planning staat. Ik vind het lastig om daarin een weg te vinden. 

Ik weet dat ik vroeger op de basisschool een weekplanning had en dan zelf mocht kiezen wanneer ik wat deed en als ik dan ergens geen energie voor had koos ik een andere dag daarvoor. Ik kan vanuit een grote lijst wel kiezen wat ik wanneer doe denk ik. Ben verder wel hoogbegaafd, dus niet zoals laagbegaafde mensen met autisme die dan nog meer structuur nodig hebben. Zo heb je een heel verschil in welke kenmerken van autisme je hebt. Ik kom dan ook niet in aanmerking voor begeleid wonen, omdat ik een te hoog IQ heb en op zich goed kan functioneren ik heb ook oprecht een goede en verantwoordelijke baan. Toch blijft dit nog een dingetje.

Hoi ​@Heleen2 

ik heb nog eens nagedacht over hoe ik jou het beste op weg kan helpen.

Uit jouw laatste reactie is het mij wel duidelijk geworden dat de dingen die ik in mijn eerste reactie op dit topic noemde, niet echt dingen zijn die jij nodig hebt.

Ik kwam net een handige site tegen, maar ik wil eerst van In Je Bol horen of ik die site mag linken.

Het gaat om https://leukegeit.nl/huis-schoonmaken-stappenplan/

Als ik de site mag noemen dan zal ik in een volgende reactie wat meer posten.

Groetjes,

M&M's

@M en Ms 

Hoi ​@M en Ms ,

de site die je noemt is in orde hoor, fijn dat je meedenkt en met tips komt!

Groetjes, Marieke / In je Bol

Hoi ​@Marieke

ok, dankjewel voor je snelle reactie.

Top, nu kan ik rustig verder met dat berichtje.

Ik weet alleen niet of dat nog voor 23.00 uur luikt, maar anders wordt het morgen.

Groetjes,

M&M's

@M en Ms 

Dankjewel!!! 

Dat is al heel erg helpend :)

Hoi ​@Heleen2 

ik heb nog wat linkjes 

https://leukegeit.nl/to-do-lijst-huishouden/

https://leukegeit.nl/badkamer-schoonmaakbeurt/

https://leukegeit.nl/kalk-verwijderen-douchecabine/

https://leukegeit.nl/toilet-schoonmaken/

en je kunt er behalve schoonmaaktips ook andere handige tips vinden, zoals:

https://leukegeit.nl/onderwerp/wonen/

Mijn twin en ik hebben niet echt een vast schema, we rommelen gewoon een beetje aan, maar na alle tips die we gelezen hebben gaan we dat ook wel een beetje meer structureren, denk ik.

Nog een tips van ons, nou ja, eigenlijk heeft mama die ons gegeven:

gebruik voor de wc een andere kleur schoonmaakdoekje. Daarmee voorkom je dat je na een schoonmaakbeurt van de wc een uur later dat doekje gebruikt om bijvoorbeeld kruimels van het aanrecht te vegen. Wij gebruiken altijd een rood schoonmaakdoekje voor de wc.

Verder hebben we veel gele voor allerlei algemene schoonmaakklusjes en een speciale zachte doek voor het scherm van de tv en computer. Dan krijg je niet zo snel krassen.

Schoonmaakdoekjes gooien we (elke keer als de wasmachine toch aangaat) bij de was. Dan blijven de doekjes 'fris’ en gaan niet stinken. 

Na een schoonmaakklusje gewoon de gebruikte doekjes even in  de wasbak uitspoelen en uithangen en niet in een 'propje’ ergens laten slingeren.

Wij hangen de doekjes over de emmer die we gebruikt hebben voor de schoonmaakklus, maar je kunt de doekje natuurlijk ook over een wasrekje ofzo hangen.

Na het douchen drogen we ons altijd af in de  ruimte waar we ook douchen. We stappen dus niet uit het douchegedeelte om andere plekken in de badkamer niet nat te maken. Na het afdrogen gebruiken we onze handdoek om gelijk de douchekop, kraan en die slang en stang waar de douchekop aan hangt, droog te maken. Nog geen minuut werk en je voorkom kalkvlekken op je chroom. Met een soort raamwisser maken we de douchewant even droog en soms ook de vloer. … als we daar aan gedacht hebben.

Na gebruik van de wastafel halen we elke dag ofzo even een schoonmaakdoekje (die we altijd in de badkamer hebben) door de wastafel. Eens per week of 2 weken (ligt eraan hoe 'vies’ die is, maken we de wastafel schoon met een sopje.

Ik hoop dat we je een beetje op weg hebben geholpen met welke taken qua schoonmaken er zijn, hoe vaak je ze 'moet’ doen en hoe je ze kunt doen.

Nou moet je alleen nog een handige manier zien te vinden om alles bij te houden of misschien heb je die al bedacht.

Wij zijn er nog niet helemaal uit, maar ik dacht, omdat jij het liefst een beetje vrijheid wil hebben om dag en tijd te kiezen dat je wel op de planning heb staan dat je bijvoorbeeld morgen de douche schoon 'moet’ maken, dat je dat op één of andere manier dat op een planner zet en dan dacht ik dat je de dag waarop je die taak uit 'moet’ voeren, de taak in groen opschrijft en tegelijk, de opeenvolgende dag in oranje en de dag daarna in rood. Op die manier zie je dat je die taak toch wel binnenkort moet gaan doen. Ik dacht eraan dat je daarvoor ook 1 kaartje zou kunnen gebruiken. Daarop staat de taak en in vakjes in verschillende kleuren. Het kaartje zou dan zo groot zijn als 3 dagen op de planner. Als je de taak hebt uitgevoerd verplaats je het hele kaart bijvoorbeeld 3 dagen (als je die taak elke 3 dagen in de planning hebt staan) verder. Hopelijk is het een beetje duidelijk wat ik bedoel en anders hoor ik het wel.

Misschien heb je sws zelf al een betere manier om de planning bij te houden.

Tenslotte nog een paar linkjes om af te ronden:

https://www.zoetermeerwijzer.nl/is/een-vraag-over/wonen-en-huishouden/huishouden/schoonmaken-wassen-en-opruimen/huishoudtips

ik heb niks te maken met Zoetermeer, maar ik kreeg deze te zien in google. Het gaat mij er alleen maar om, om te laten zien dat een gemeente ook van die nuttige tips op hun site heeft staan, dus ook misschien wel jouw gemeente. Daar staan dan misschien ook instanties genoemd die jou kunnen helpen.

https://www.slimhuishouden.nl/wat-is-de-basis-van-het-huishouden/

gewoon voor een overzichtje

Verder heb ik nog wat andere ideetjes in mijn hoofd, maar die moet ik eerst nog uitwerken en dat is voor een andere keer.

Groetjes,

M&M's

@M en Ms 

Hoi allemaal,

even een paar spelfouten 'herstellen':

‘luikt’  moet natuurlijk ‘lukt’ zijn

en

'douchewant’ moet 'douchewand’ zijn 😂😁

Er zitten vast nog wel een paar andere foutjes in, maar deze doen pijn aan mijn ogen 🤓

Groetjes,

M&M's

@M en Ms 

Je kan gewoon een bericht bewerken ;)

Lief van je om zo alles uit te schrijven voor me!

Ik denk dat ik heel erg van de schema's ben, en dan vooral in het afvinken van dingen die ik heb gedaan, zodat het me een goed gevoel geeft als ik iets heb gedaan.

Ik ben niet iemand die echt uitstelgedrag heeft over het algemeen, dus ik doe het wel gewoon. 

Ik zit nu te denken aan een schema dat ik bij iemand heb gezien, waarbij je vakjes hebt met de weken. Als je het in die week gedaan hebt, kleur je het vakje in en kan je zien doormiddel van de kleurtjes hoeveel je al gedaan hebt die week haha.

https://prnt.sc/krixzhtiephx

Dit is mijn concept een beetje, alleen ik heb nog wat moeite om compleet overzicht te krijgen in wat er allemaal bij moet.

Ik heb ook geen tegels in mijn huis, mijn badkamer bestaat uit zelfontworpen dibond platen :)

Dus qua schoonmaak wel weer net een beetje anders denk ik…

Mijn ouders maken ook nooit de douche droog ofzo en ook bijna nooit schoon dus heb daarin ook niet echt een voorbeeld en merk dat ik dat lastig vind. Sowieso is mijn moeder niet van het schoonmaken...

Hoi ​@Heleen2  

Je kan gewoon een bericht bewerken ;)

volgens mij werkt dat alleen in het eerste uur na het originele tijdstip waarop je de reactie post. Als je reactie pas na een uur uit de check komt, dan is er dus al geen mogelijkheid meer om te bewerken

Lief van je om zo alles uit te schrijven voor me!

je vroeg om tips, dus ja...dan ga ik typen 😁

ik vind jouw complimentje lief, dus we staan weer gelijk 1-1

Ik denk dat ik heel erg van de schema's ben, en dan vooral in het afvinken van dingen die ik heb gedaan, zodat het me een goed gevoel geeft als ik iets heb gedaan.

prima, als dat voor jou werkt

Ik ben niet iemand die echt uitstelgedrag heeft over het algemeen, dus ik doe het wel gewoon

dat is wel een goede eigenschap

.Ik zit nu te denken aan een schema dat ik bij iemand heb gezien, waarbij je vakjes hebt met de weken. Als je het in die week gedaan hebt, kleur je het vakje in en kan je zien doormiddel van de kleurtjes hoeveel je al gedaan hebt die week haha.

https://prnt.sc/krixzhtiephx

simpel, maar doeltreffend zou ik zeggen

Dit is mijn concept een beetje, alleen ik heb nog wat moeite om compleet overzicht te krijgen in wat er allemaal bij moet.

je kunt idd later na dingen toevoegen, zoals badkamer bijvoorbeeld, maar ja, ik denk dat wat je nu hebt al een goed vertrekpunt is

Ik heb ook geen tegels in mijn huis, mijn badkamer bestaat uit zelfontworpen dibond platen :)

ik heb het even aan mijn twin gevraagd, want ik had er nog nooit van gehoord. Het is een sandwichplaat met een kern van polyethyleen en twee aluminium buitenlagen. Oorspronkelijk werden die vaak gebruikt voor reclameborden en gevelbekleding. Tegenwoordig ook wel als achterwand in de keuken en in de badkamers. Je kunt het met een vochtige doek afnemen.

Ik weet niet welke schoonmaakmiddelen je erop kan gebruiken.

Dus qua schoonmaak wel weer net een beetje anders denk ik…

uh ja, zie hierboven. Je hebt wel minder voegen dan met tegels, denk ik, dus das wel mooi meegenomen

Mijn ouders maken ook nooit de douche droog ofzo en ook bijna nooit schoon dus heb daarin ook niet echt een voorbeeld en merk dat ik dat lastig vind. Sowieso is mijn moeder niet van het schoonmaken...

nou ja, je kunt het vast wel leren. Gewoon proberen, het komt vast wel goed

Oh ja, ik heb nog een tip voor je:

Als ik gewassen heb, dan doe ik T-shirts en overhemden gelijk uit de wasmachine op een kapstokje (bij overhemden knoopjes dicht doen) en hang ze bij goed weer het liefst lekker buiten aan de waslijn en dan lekker in de wind laten drogen. Dan hoef je ze amper nog te strijken.

Ik bedoel, even ophangen bevalt ons beter als (leren) strijken 🙃

Als ze droog zijn, kunnen ze gelijk aan het kapstokje de kast in….

Het deurtje van de wasmachine kun je na het wassen volgens mij het beste een tijdje open laten staan. Dan kan de wastrommel van binnen drogen en ook dat beetje water wat in die rubberrand rond het deurtje zit.

Die rubberrand kun je best af en toe een keertje in die plooien schoonmaken met een doekje. Soms blijft er wat ‘smurrie’ van wasmiddel en pluisjes van kleding achter. Als je er aan denkt af en toe met een schoonmaakdoekje erdoor kan geen kwaad.

Die tips hebben twin en ik geleerd van mama en onze zus en nu geven we onze kennis weer door aan jou 😄

Dat was 'm weer, als me nog iets te binnen schiet dan post ik het wel.

Zijn er nog specifieke dingen waar je nog vragen over hebt?

Groetjes,

M&M's

​@M en Ms  

Haha dankje!!!

Ik heb denk voor nu even geen specifieke dingen, ik ga over ongeveer 1,5 maand verhuizen is de planning, en dan moet ik echt alles zelf gaan doen en komen er nog wel meer dingen die ingewikkeld gaan worden ben ik bang. 

Ik hoop ook heel erg dat de hulpverleners dan gestart zijn die me zouden gaan helpen met het uit huis gaan ivm mijn autisme...

Reageer