Skip to main content

ik wil terug naar huis

• November 20, 2025
  • 2 reacties
  • 131 Bekeken

Freek_

Hoihoi,

Sinds een jaarje woon ik op mijzelf en kon mezelf goed redden. Ergens vond ik het erg leuk en fijn en heb nu ook een mooie ervaring. 

Alleen is er veel veranderd, waardoor ik het even niet meer aankan om op mezelf te wonen. Ik wil weer terug naar huis. 

Mijn studie en werk staan op een laag pittje. Ik volg een dagbehandeling van 2 en een halve dag. Het is zwaar en intens, maar wel heel belangrijk. Ik voel heel veel gemis en heb reuze behoefte aan een warme arm om me heen en een een veilige plek. Waar ik terug op kan vallen om even niet alles alleen te hoeven doen.

De huur is hoog en mijn stufie is weg gevallen te hoge verwachtingen van mijn studie en door autisme. De druk die te hoog werdt waardoor ik een eetstoornis ontwikkelde. Voor nu houd ik mijn studie aan om nog meer vertraging te voorkomen. Werk heb ik nodig om mijn huur te betalen. Mijn vaste lasten zijn te hoog voor mijn inkomen. Ik draai flink verlies. En lijk geen recht te hebben op bepaalde toeslagen. Helaas mag ik maar max 12 uur besteden aan werk of school. Eigenlijk maar 8 uur. 

Blub blub

Freek Blub

Ik zit muur vast als ik iets laat vallen verlies ik veel, maar ik kan niet alle ballen hoog blijven houden. Het liefst wil ik terug naar huis. Stoppen met werken en wel zo ver ik kan bezig zijn met mijn studie. Wat als ik val?

Mama wil het liefst dat ik op eigen benen kan staan voor later en mijn omgeving denkt dat ik het voor elkaar heb. Verder heeft mama ook zorgen voor haar toekomst. Eigenlijk heb ik nooit de wens uitgesproken dat ik terug naar huis wil, wel de zorgen dat ik alles zou verliezen.

2 reacties

Loutje
  • November 22, 2025

Klinkt wel ingewikkeld allemaal..maar ik vind het niet raar dat je het allemaal even niet meer aan kan.

Studie, dagbehandeling, vaste lasten, werken, een huishouden runnen is echt veel voor 1 iemand. Vooral als je er eventjes door heen zit. Ik kan je vertellen dat ik een studie, vrijwilligerswerk en een huishouden runnen ook al erg veel vind (en ik heb ook autisme). Laat staan dat er nog betaald werk en een eetstoornis behandeling bovenop zou komen. 

Wat zou je graag willen van deze community? Gewoon van je af schrijven, herkenning of advies? 

Veel sterkte in ieder geval! 

M en Ms
  • January 2, 2026

Hoi ​@Freek_ 

Ik heb jouw vraag gesteld aan AI (kunstmatige intelligentie) en die kwam met dit:

AI-overzicht

Je overweldigende gevoelens zijn begrijpelijk: de combinatie van dagbehandeling, financiële druk, autisme, hoge verwachtingen, en de behoefte aan een veilige haven maken het zwaar om zelfstandig te wonen; de sleutel is om open te communiceren met je moeder, je financiën te structureren (mogelijk met hulp van een sociaal werker), en je behoefte aan steun te uiten om te voorkomen dat je overbelast raakt, zodat je de zorg voor jezelf en je herstel kunt voortzetten, zelfs met de druk van studie en werk

1. Communicatie met je moeder (en omgeving)

• Wees eerlijk: Vertel je moeder dat je het moeilijk hebt, ook al is het lastig omdat ze wil dat je op eigen benen staat. Leg uit dat het geen falen is, maar een tijdelijke fase door de intense dagbehandeling en de druk.
  • Formuleer je behoefte: Zeg niet alleen "ik wil terug", maar "ik heb behoefte aan een veilige, warme plek om te landen terwijl ik herstel van mijn dagbehandeling. Zou ik tijdelijk bij jou kunnen wonen?".
  • Betrek haar: Vraag haar hoe zij haar zorgen voor de toekomst kan combineren met jouw tijdelijke behoefte aan steun. 

2. Financiële en praktische zaken

• Hulp zoeken: Neem contact op met het gemeentehuis of een buurtteam voor schuldhulpverlening of sociale raadslieden. Zij kunnen je helpen bij het aanvragen van toeslagen en het in kaart brengen van je financiën, ook bij autisme en een eetstoornis.
  • Studie en Werk: Bespreek je situatie met je studieadviseur of decaan. Misschien zijn er mogelijkheden voor uitstel, aanpassingen, of een studietraject met minder studiepunten. Overleg ook met je werkgever over de mogelijkheid voor minder uren, gezien de dagbehandeling. 

3. Psychische Zorg en Autisme

• Dagbehandeling: Deze is cruciaal. Bespreek je gevoelens van overbelasting, het gemis aan warmte, en de financiële stress met je behandelaar. Zij kunnen ook helpen bij de interactie met je familie.
  • Eetstoornis: Blijf hier alert op. De druk die je voelt, kan dit verergeren. Zorg dat je behandeling hierin meegenomen wordt.
  • Eigen Grenzen: Werk aan het erkennen van je grenzen, ook als anderen denken dat je het wel 'redt'. Dit is een leerproces, zeker met autisme, legt. 

4. Concrete Stappen (indien mogelijk):

• Maak een plan: Bespreek met je moeder de mogelijkheid om tijdelijk terug te komen, met duidelijke afspraken over duur en verantwoordelijkheden.
  • Vraag hulp bij je gemeente: Een sociaal raadslid kan je helpen met je toeslagen en financiële overzicht.
  • Overleg met je school: Zoek naar mogelijkheden om je studie te 'pauzeren' of te versoepelen.

Je bent niet vastgelopen; je zit in een intense fase die vraagt om extra zorg. Terug naar huis is een legitieme stap, geen terugval, om de basis weer op orde te krijgen. 

AI-reacties kunnen fouten bevatten. Meer informatie

einde AI

--

Ik heb natuurlijk ook zelf nagedacht en ik heb ook een paar ideetjes die ik aan het AI-overzicht wil toevoegen.

Ik weet niet of deze dingen ook allemaal in jouw situatie mogelijk zijn, maar ik dacht eraan dat er misschien wel een mogelijkheid is tijdelijk minder kosten te hebben door (tijdelijk) thuis te gaan wonen en daarnaast jouw kamer niet helemaal op te zeggen, maar in de tijd dat je er geen gebruik van maakt (voorlopig zou je bijvoorbeeld tot of tot en met de zomervakantie jouw kamer kunnen onderverhuren aan iemand die een kamer zoekt. Je moet dit sws natuurlijk wel goed afspreken met jouw verhuurder.

Voordeel is dan dat je die tijd geen kosten hebt aan kamerhuur en daarnaast toch de mogelijkheid open hebt om na die tijd weer zelf gebruik te maken van jouw studentenkamer.

Een bijkomend voordeel is dat je een andere student helpt door jouw kamer tijdelijk aan te bieden.

Natuurlijk moet je dat in overleg regelen en goed afspreken. Misschien mag je niet echt onderverhuren, maar kun je wel afspreken dat jouw verhuurder de kamer tijdelijk aan iemand anders kan verhuren. Maak daar wel een duidelijke, liefst schriftelijke afspraak over. Na die eerste periode kun je altijd nog kiezen om jouw kamer langer te blijven verhuren aan een ander of jouw kamer helemaal op te zeggen als je er niet langer gebruik van wil maken.

Er zijn vast mensen die daar meer verstand van hebben en je kunnen helpen hoe je zoiets het beste afspreekt.

Vaak is het lastig om een goede studentenkamer te vinden en te huren. Dat probleem kun je hier hopelijk mee omzeilen.

Nog een ander voordeel kan zijn, dat je hiermee duidelijk maakt aan jouw moeder dat je in eerste instantie tijdelijk gebruik wil maken van de mogelijkheid om thuis te wonen.

Ondertussen hebben jullie dan wat meer tijd om te kijken of die periode korter of langer zal zijn, maar in eerste instantie is het voor jouw moeder misschien overzichtelijker als het voor een beperkte periode is. Dan weet ze iig dat je de bedoeling hebt om weer op jezelf te gaan wonen.

Het gebeurt vaker dat studenten hun studentenkamer (onder)verhuren, bijvoorbeeld als ze tijdelijk een gedeelte van hun studie aan een andere / buitenlandse school of universiteit volgen of gewoon een tijdje hun studie staken of hun kamer verhuren omdat ze die niet dagelijks nodig hebben.

Op dagen dat je naar jouw opleiding moet kun je altijd nog van jouw moeder met het ov naar jouw opleiding op en neer gaan. Er zijn dus verschillende mogelijkheden.

Met jouw opleiding kun je overleggen welke mogelijkheden er zijn om misschien iets minder tijd aan de studie te besteden, maar toch bezig te blijven of als het beter is om tijdelijk te stoppen en later weer verder te gaan met waar je gebleven bent. Misschien is het ook beter om juist bezig te blijven met je studie, maar dat kun je het beste overleggen met de studiebegeleider.

Dus, samenvattend hebben we nu mogelijkheden om de kosten wat lager te maken, de studiedruk (indien gewenst) iets lager te maken, je moeder duidelijk te maken wat jou zou kunnen helpen (weer thuis wonen) en dat je in eerste instantie hoopt hier tijdelijk gebruik van te maken.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Groetjes,

M&M's

@M en Ms