Skip to main content

onzeker over mijn seksuele geaardheid

• November 7, 2025
  • 2 reacties
  • 102 Bekeken

Ik merk dat ik de laaste jaren veel twijfel over mijn seksuele geaardheid. Het is een  thema wat vaak in mijn hoofd speelt. Ik weet eigenlijk gewoon nog steeds niet goed op wie ik echt val en dat zit me dwars, want het voelt alsof de mensen om mij heen het al zo zeker weten. Momenteel zit ik in een tussenjaar op de Vavo, om een natuurkunde certificaat te halen, en sinsdien pieker ik er nog meer over.

Ik denk dat ik 4-2 jaar geleden verliefd ben geweest op een ander meisje, mijn beste vriendin. Dat was heel verwarrend en ik wist met die gevoelens totaal geen raad. Toen onze vriendschap voorbij was, kreeg ik opeens een droom waarin we tongzoende. Dat vond ik in die droom erg fijn. En toen ik wakker werd vond ik het jammer dat het afgelopen was en tegerlijkertijd verwarrend en raar. Ik had nog nooit zoiets gedroomd over iemand anders.

Iets daarvoor heb ik verkering gehad met een ander meisje. Ik was toen 15 en vond dat eigenlijk best oké. Die verkering was maar erg kort, dus echt er iets uit concluderen kan ik niet. 

Nu ben ik 19 en had ik pas weer een meisje ontmoet waar ik me altijd heel nerveus en verlegen rond voelde. Ik vond haar erg knap en ik wilde ergens haar hand vasthouden. Ik weet niet goed wat dat was, ik zie haar nu niet meer. Ik weet ook niet of ik dit nog een keer bij een meisje ga ervaren. Ik weet ook niet of ik ooit seks wil hebben met een meisje.

Met jongens voel ik fysiek denk ik wel iets meer, ik voel me vaak nerveus rond hun, maar ik ben tot nu toe alleen verliefd geweest op een jongen in de brugklas. Dat is nu 7 jaar geleden. En toen was ik totaal nog niet aan het fysieke stuk toe. Ik vond het idee van zoenen walgelijk. Nu zou ik dat wel oké vinden, denk ik. Al moet ik zeggen, ik weet ook niet of ik mezelf seks zie hebben met een jongen. Het helpt niet dat ik een keer ben aangerand en eigenlijk door mijn autisme al veel moeite heb met aanraking. 

Ik ken een aantal mensen die openlijk pan, bi lesbisch of aseksueel zijn. Ik ken ook mensen die al helemaal weten dat ze 100% hetero zijn. Mijn neefjes en nichtjes zitten in de brugklas en zijn hier heel erg mee bezig. Zij lijken het al zo goed te weten. Ik heb daadwerkelijk nog steeds geen idee. Soms denk ik dat ik hetero ben, soms bi, soms aseksueel en heel soms lesbisch. Soms pieker ik ook of ik mijn gevoelens voor meisjes niet verzonnen heb en een grote belediging ben voor lhbti'ers. Ik denk niet dat dat zo is, want het voelde echt, alleen ik weet het gewoon allemaal niet zo goed te plaatsen en ik vind het moeilijk om erover te praten. Ik vergelijk mijn ervaringen ook vaak met die van mensen om me heen en dat geeft nog meer verwarring. 

Ik zie op dit moment totaal geen toekomst voor me wat betreft relaties. Ik wil denk ik wel iets, maar ik nu ben te bang dat ik de verkeerde persoon kies of het verkeerde geslacht en er dan achterkom dat ik niks voel. Ik ben bang om verliefd te worden, omdat ik me dan continu af vraag of ik wel echt verliefd ben en mijn onzekerheid dan nog meer gaat opspelen. 

Ik voel me hier me nogal gefrustreerd over. Ik ben iemand die graag zekerheid en duidelijkheid wil en met dit stuk weet ik het gewoon niet. Op andere vlakken voel ik meer zekerheid. 

Enige tips hoe ik met deze onzekerheid kan omgaan? Momenteel blijf ik maar piekeren over wie ik "leuker vind".

2 reacties

Timmy
  • November 11, 2025

Hoi ​@Asillycaracal 

Zelf heb ik ook lang getwijfeld over m’n geaardheid. Ik ben nu ook 19 en tot m’n 16de wist ook niet echt wat ik nou wel of niet was, dat wil zeggen, er waren altijd wel bepaalde gevoelens maar die heb ik jarenlang weggestopt. Het kwam pas weer echt naar boven toen ik 3 jaar geleden verliefd werd op een jongen, waar ik nu nog steeds een relatie mee heb. 

Het beste advies wat ik heb is om al die ‘labels’ aan de kant te zetten. Jij bent wie je bent en dat is goed. Uiteraard kunnen labels handig zijn om je gevoelens te plaatsen alleen is het nadeel dat we dan kunnen gaan denken dat we ons naar die labels moeten gaan gedragen.

Ga je ook niet vergelijken met anderen. Sommigen zijn er op de basisschool al achter wie of wat ze zijn en anderen doen daar veel langer over. Dat is allemaal ok. Jouw gevoelens tellen net zo goed mee en ik denk zeker niet dat je ze ‘verzint’. Een ‘belediging’ voor LHBTI ben je al helemaal niet! 

Ik snap dat je graag zekerheid en duidelijkheid wilt maar op gebied van relaties is vaak niet mogelijk helaas. Zoals ik al zei, jouw gevoelens zijn echt. Daar hoef je niet aan te twijfelen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. 

• November 16, 2025

Hoi Asillycarcal

Wat vervelend dat je hier zo mee in de knoop zit :(

Soms pieker ik ook of ik mijn gevoelens voor meisjes niet verzonnen heb en een grote belediging ben voor lhbti'ers.

Mijn mening hierover is: als het jouw gevoel was, hoe kun je dat dan verzonnen hebben? Of het nou eenmalig was of “niet sterk genoeg” (ofzo) dan is het nog steeds een gevoel wat je hebt gehad. Dat is dan echt geen belediging hoor!

Ik wil je vooral meegeven dat het helemaal niet erg is om zoekende te zijn in je seksualiteit. Het is ook niet zo simpel voor veel mensen dat ze in 1x een label vinden waar ze zich fijn bij voelen. 
Ik ben het eens met ​@Timmy dat je misschien beter het zoeken van een label achterwege kunt laten voor nu. Ze voegen toch niet zo veel inhoudelijks toe. 

Je hoeft ook niet het ene geslacht per se leuker te vinden dan het andere geslacht. Misschien ligt het bij jou juist erg aan de persoon zelf, niet hun geslacht? Ik denk dat dat van die dingen zijn waar je alleen meer zekerheid over gaat krijgen als je het ervaart. 

Mijn advies is: ben niet bang voor verliefdheid. Het overvalt je toch wel 😅 Sta open voor wat het leven te bieden heeft. Of dat nou een leuke meid is of een jongen, het gaat om de band tussen jullie als personen en niet over of dat jou dan meteen lesbisch, bi of hetero maakt. Dat label kan altijd later nog komen als je daar behoefte aan hebt