Skip to main content
Vraag

eetproblemen

• October 28, 2025
  • 1 reactie
  • 89 Bekeken

Ik ben 19 en ik heb echt een luisterend oor nodig, ik heb al sinds dat ik me kan herinneren een slechte relatie met voeding. Ik wil al afvallen sinds ik 9/10 ben maar ben alleen maar door crashdieeten en bulimia meer en meer aangekomen. Op dit moment heb ik extreem overgewicht en struggle ik al lange tijd met een cyclus van binge eten en daarna weer niet eten en weer bulimia. Ik schaam me zo erg over mijn lichaam en ben zo bang voor opmerkingen (die ik regelmatig krijg van andere jongeren op school en straat) dat ik soms niet meer naar buiten durf. Ik heb zo’n zelf haat en ik wil gewoon afvallen maar niks lukt. Ik struggle al zolang met mijn mentale gezondheid maar ik durf hier niet eerlijk over te zijn omdat ik me zo erg schaam. Heeft iemand tips die misschien hetzelfde heeft gehad? 

1 reactie

• November 2, 2025

Hoi! Ik ben zelf 20. Ik struggle al mijn hele leven met een negatief zelfbeeld en ongeveer sinds mijn 13e met eten. Ik ben in de afgelopen jaren steeds 20 kg afgevallen en weer aangekomen omdat het maar niet lukt stabiele eetgewoontes te krijgen. Hoewel ik nog niet ben waar ik wil zijn, heb ik de afgelopen jaren wel veel geleerd over dit onderwerp en ik wil het graag met je delen. 

Als eerste wil ik zeggen dat je hier absoluut niet alleen in bent. Heel veel mensen van alle leeftijden en genders hebben gelijksoortige problemen. De meeste praten er niet over omdat ze, net zoals jij, zich ervoor schamen of zich alleen voelen. Daarom is het juist zo goed dat je je verhaal deelt. 
Het volgende is misschien wel meest belangrijke dat ik ben gaan inzien. Wanneer je onzeker bent over je uiterlijk, ben je snel geneigd om de schuld te geven aan je lichaam en hoe het in elkaar zit. Maar meestal ligt de kern van het probleem niet in je lichaam, maar in hoe je over jezelf denkt en voelt. Afvallen of dunner worden lost dat gevoel vaak niet op, het kan zelfs sterker worden als je constant in gevecht blijft met jezelf.

Wat mij langzaam heeft geholpen, is proberen mijn focus te verschuiven. Dus niet meer denken in “ik moet afvallen”, maar in “ik wil beter voor mezelf zorgen”. Dat betekent stap voor stap leren luisteren naar je lichaam, ook op slechte dagen, en proberen jezelf niet te straffen na een eetbui. Dat is moeilijk, maar het maakt echt verschil.

Je verdient het om je goed en zelfverzekerd te voelen, ongeacht je gewicht. Ik praat nu alleen maar uit mijn eigen ervaring, maar ik raad je wel aan om er over te praten met een professional. Er kunnen onderliggende traumas of overtuigingen meespelen. Hier over je probleem willen praten is al een hele goede stap. 

💛