Dag lieve mensen,
Ik dacht dat ik m’n leven goed leidde, maar een zeer belangrijk deel miste en dat was voor mezelf opkomen. True, ik doe pas sinds korst waar ik echt van hou, en leer mezelf dus ook beter kennen. Alleen merk ik dat ik mezelf vroeger kleiner maakte, niet zei wat ik wel wilde en nauwlijks nee durfde te zeggen.
Tegenwoordig lijkt het alsof ik situaties word geduwd om te oefenen om boor mezelf op te komen, om ruimte in te nemen die bij mij past. En ik heb het altijd lastig gevonden, maar nu moét het. Zoals een afspraak maken bij de huisarts, maar omdat ik jaren niet ben langs geweest (het was ook niet nodig) lijkt het alsof ik geen prioriteit heb, en zou ik moeten wachten. Maar in plaats van deze houding te accepteren heb ik (voor het eerst in mijn leven) op een sterke manier gezegd ‘mijn gezondheid doet er ook toe, ik doe er toe dus wil ik asap een afspraak met de arts’. Toen was er plotseling wel een plekje open.
Mijn punt is niet de huisarts per se, maar dat ik met een sterke houding indien nodig wel gezien word. En eigenlijk doet het me ook pijn om te beseffen dat in veel gevallen, niet serieus werd/word genomen, omdat ik een zacht karakter heb. Hoe gaan jullie er mee om toch zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven, in situaties die ook zwaar zijn?