Skip to main content
Vraag

lotgenotencontact als vrouw met autisme

• August 10, 2026
  • 6 reacties
  • 111 Bekeken

Hoi allemaal,

Sinds een jaar ongeveer heb ik de diagnose Ass niv 1. Ik ben 22 jaar en al een tijdje opzoek naar lotgenotencontact of een groep die weleens samen komen om creatief bezig te zijn en op die manier contact hebben met elkaar. Tot nu toe heb ik dit nog niet echt gevonden... 

Hebben jullie misschien tips? 

Daarnaast een vraag die hier waarschijnlijk iets beter beantwoord kan worden. Ik heb heel veel huisgenoten en merk steeds vaker dat ik vrij snel een lichamelijke afkeer kan hebben van iemand. Een gevoel van irritatie vanaf het eerste moment dat ik iemand zie. Soort misofonie, maar dan anders ofzo, maar kan het misschien ook wel zijn. 

Is dit iets waarbij ik mij zelf zou kunnen aanleren als nog met deze mensen om te kunnen gaan? Of is dit altijd blijvend?

Groetjes 

6 reacties

• August 18, 2026

Hi, ik ben zelf ook 22 jaar, vrouw en heb ook autisme. Contact met mensen maken en een sociaal netwerk opbouwen vind ik zelf soms erg ingewikkeld maar ben er afgelopen week achter gekomen dat inderdaad erover praten met lotgenoten mij best zou kunnen helpen. Hierdoor heb ik online wat organisaties opgezocht die hierbij kunnen helpen en je in contact kunnen brengen met lotgenoten. Hieronder zal ik wat namen van organisaties zetten en wie weet helpt het je☺️

• Ietsdrinken.nl (een leuke organisatie waarbij laagdrempelig bijeenkomsten worden georganiseerd door heel het land)
  • Join us (Is online en/of fysiek en in een groep met mensen om meer sociale netwerken op te bouwen)

Hopelijk heb je hier wat aan😁

-Reactie aangepast door Injebol vanwege Communityregel 4-

• Auteur
  • August 18, 2026

Dank je wel voor je tips

• August 21, 2026

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar weet wel dat er groepen bestaan die bedoeld zijn voor lotgenoten zoals deze: https://www.enikrecoverycollege.nl/trainingen/vrouwen-met-autisme/

Loutje
  • August 21, 2026

Hoi ik ben 24 en heb ook autisme! Diagnose gekregen toen ik 22 was.

Een lotgenotencontactgroep die samen komt kun je op dit forum niet vinden helaas, aangezien contactgegevens uitwisselen niet toegestaan is. Maar hopelijk vind je hier toch wat herkenning :)

Heb je die afkeer voor specifieke personen? Alleen op specifieke momenten? etc.? 
Ik heb ook wel mensen waar het gewoon niet mee klikt, waar ik gewoon een vreemd gevoel bij heb zonder dat diegene me daar ooit rede toe heeft gegeven. Maar ik weet niet of dat erg is, je kunt het niet hebben met iedereen.
Soms zit ik zelf niet goed in mijn vel en kan ik zelfs van mijn vriend geirriteerd worden om alles en niks. Als ik overprikkeld ben enzo. Dus of jij kunt “leren” om met die mensen om te gaan ligt denk ik aan of het ergens door getriggerd wordt, of dat je gewoon niet klikt met diegene?

• Auteur
  • August 21, 2026

Hoi Loutje,

De afkeer heb ik naar specifieke personen vaak. Vaak mensen die, in mijn ogen, veel ruimte gebruiken om zich zelf te laten zien. Een bepaalde persoonlijkheid hebben zeg maar. 

-quote verwijderd door In je bol - 

• August 27, 2026

Heyy,

Misschien heb je wat aan deze site, zij hebben ook een discord server dus daar zou je kunnen vragen of anderen hetzelfde hebben / zoeken :) https://hereiam.nu/