Skip to main content
Vraag

welke anticonceptie beschermd tegen zwangerschap

• February 24, 2026
  • 2 reacties
  • 51 Bekeken

Bren

Ik ben nu op zo’n leeftijd dat ik behoeften heb aan seks 

heb af en toe al gehad maar met condoom maar merk wel dat ik toch wat anders wil dan een condoom 

Maar zou niet weten precies wat ik wil en hoe het te werk gaat allemaal als ander anticonceptie zou willen

Zijn er meiden die hier advies voor hebben en hun ervaringen over ander anticonceptie willen delen

2 reacties

Bijtje_Bzz
  • February 25, 2026

Beste Bren,

Er zijn veel verschillende vormen van anticonceptie. Op websites zoals deze: https://www.anticonceptie.nl/ kan je al meer informatie vinden! Ook kan je je huisarts hierover vragen, die kan je ook persoonlijk advies geven.

Vaak starten meisjes met het slikken van de pil. Deze slik je elke dag rond hetzelfde tijdstip en door de hormonen die daar in zitten kan je niet zwanger worden. Je moet deze pil echt elke dag slikken, anders werkt die niet. Na drie weken heb je een stop-week. Dan slik je de pil 7 dagen niet, in deze week word je dan ongesteld, maar ben je nogsteeds beschermd tegen zwangerschap. Na die 7 dagen slik je de pil weer elke dag voor weer 3 weken.

Een anticonceptie waar je niet elke dag aan hoeft te denken is de spiraal. Deze wordt dan inwendig in je baarmoeder geplaatst door je huisarts of gynaecoloog. Hier heb je ook weer twee vormen van, eentje met hormonen, en de koperspiraal zonder hormonen. Zo'n spiraal kan een aantal jaar blijven zitten, en hoef je niet meer aan anticonceptie te denken. Het plaatsen van een spiraal kan wel een vervelende ervaring zijn. Sommige meisjes worden elke maand nog ongesteld met een spiraal, andere helemaal niet, dat verschilt. 

Niet iedereen vind het innemen van hormonen fijn, het kan namelijk vervelende bijwerkingen hebben. Er over praten en ervaringen delen kan je goed helpen een beslissing te maken, daar is dit platform heel goed voor, maar ik zou je ook vooral adviseren iets zelf te proberen. Anticonceptie is voor iedereen anders. Als je aan anticonceptie begint, probeer aan te voelen hoe het voor jou werkt. Je zou bijvoorbeeld een dagboekje bij kunnen houden. Je kan bijhouden of je fysieke veranderingen ziet aan jezelf, maar vooral mentale. Hormonen kunnen namelijk invloed hebben op je mentale gezondheid. Weet dat je altijd kan stoppen, en dan misschien later iets anders te proberen, of het toch bij condooms houden! 

Want, als laatste, de condoom is ook een erg veilig en makkelijk anticonceptiemiddel. Het is echt niet per-se nodig om aan andere anticonceptie te beginnen als de condoom nog werkt voor jou en je sekspartner. 

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen! Als je meer vragen heb, stel ze gerust. Ik weet ondertussen aardig veel over anticonceptie, ik heb verschillende vormen al uitgetest en heeel veel onderzoek gedaan:) 

Bren
  • Auteur
  • February 26, 2026

Oke bedankt voor de info ik ga dan maar eens naar huisarts om over te hebben wat die me aanraad