Skip to main content
Vraag

Seksueel grensoverschrijdend gedrag

• June 6, 2026
  • 7 reacties
  • 93 Bekeken

Fijn dat je dit leest! Ik wilde even mijn verhaal doen aan iemand die totaal buiten staat zodat ik soort frisse blik erop heb. 

Dit gebeurde ongeveer acht jaar geleden, toen ik op de middelbare school zat.

Er was een jongen uit mijn klas met wie ik via social media contact had. Op een avond kwamen we elkaar tegen tijdens het uitgaan. Via WhatsApp vroeg hij of ik naar buiten wilde komen. Hij stond op mij te wachten en we liepen samen weg van de drukte.

In het begin voelde het prettig. We zoenden en ik dacht dat het een wederzijds moment was. Op een gegeven moment begon hij echter verder te gaan dan ik wilde. Ik gaf aan dat ik dat niet wilde, maar hij stopte niet en luisterde niet naar wat ik zei. Hij ging gewoon verder en ik bevroor (liet het maar gebeuren om er vanaf te zijn). 

Later merkte ik dat ik lichamelijk pijn had en dat er bloed in mijn kleding zat. Dat maakte veel indruk op mij.

Toen ik na het weekend weer op school kwam, leek het alsof hij opmerkingen maakte die voor anderen onschuldig leken, maar die ik ervoer als verwijzingen naar wat er was gebeurd. Daardoor voelde ik mij ongemakkelijk, onzeker en onveilig. 

Tot op de dag van vandaag denk ik soms terug aan deze gebeurtenis en vraag ik mij af hoe anderen hiernaar kijken en loop ik nog met vragen. Was het mijn eigen schuld? Had ik meer moeten doen dan ’nee’ en ‘stop’ zeggen. Ik merk nu ook dat de rest van dat jaar voor mij een grote waas is en dat ik zo veel niet meer weet. Is dat normaal? 

7 reacties

Loutje
  • June 6, 2026

Hoi Anneve wat verdrietig dat je dit hebt meegemaakt…

Als jij aangaf het niet te willen dan had hij gewoon moeten stoppen, simpel als dat. Bij de eerste keer al. Het maakt het niet minder erg omdat je niet vaker nee of stop hebt gezegd, want de eerste keer zou al genoeg moeten zijn. Het is NOOIT jouw schuld!

Het spijt me echt heel erg dat dit je is overkomen

• Auteur
  • June 6, 2026

Hoi Anneve wat verdrietig dat je dit hebt meegemaakt…

Als jij aangaf het niet te willen dan had hij gewoon moeten stoppen, simpel als dat. Bij de eerste keer al. Het maakt het niet minder erg omdat je niet vaker nee of stop hebt gezegd, want de eerste keer zou al genoeg moeten zijn. Het is NOOIT jouw schuld!

Het spijt me echt heel erg dat dit je is overkomen

Dankjewel Loutje! 

Maanwater
  • moderator In je bol
  • June 6, 2026

Hoi anneve,

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met In je bol elke dag van 14:00 tot 22.00 uur bellen (0800-0450) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met In je bol wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Maanwater (In je bol) 

• Auteur
  • June 6, 2026

Hoi anneve,

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met In je bol elke dag van 14:00 tot 22.00 uur bellen (0800-0450) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met In je bol wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Maanwater (In je bol) 

Dankjewel! Is erg fijn om te horen!

Maaike
  • June 8, 2026

Hey wat heftig wat je mee hebt gemaakt het is nooit jou schuld je hebt gezegd dat hij moest stoppen en toch door gaan wat lul.

Ik ook keer feestje van school in de brugklas en met jongen aan zoenen en die ging aan borsten zitten, dat wou ik niet toen en hij ging door tot onder mijn topje ik heb toen klap geven en een schop tussen zijn  benen 

Hoi Anneve 

Eerst en vooral zo erg dat dit je overkomen is. Wow, jij hebt duidelijk jouw grenzen aangegeven en hem dit meermaals duidelijk gemaakt dus dat hij hierna blijft doordoen is helemaal NIET oke! Sterk dat je dit wou delen. Ik vraag mij af of je dit al aan een vertrouwd persoon hebt verteld of niet? Want om dit alleen voor jou te houden lijkt mij zo zwaar. Dit is niet iets dat je zomaar vergeet als je er niet aan denkt, dus is het wel goed om er met iemand over te praten om het een plaatsje te geven. Mocht je merken dat het je nog regelmatig bezighoudt, dan kan het waardevol zijn om er eens met een psycholoog of hulpverlener over te praten. Niet omdat je het “had moeten verwerken”, maar omdat zulke gebeurtenissen soms veel langer doorwerken dan mensen van buitenaf zien. 

In ieder geval veel sterkte en het stap voor stap komt het wel allemaal goed! 

:)

• Auteur
  • June 8, 2026

Hoi Anneve 

Eerst en vooral zo erg dat dit je overkomen is. Wow, jij hebt duidelijk jouw grenzen aangegeven en hem dit meermaals duidelijk gemaakt dus dat hij hierna blijft doordoen is helemaal NIET oke! Sterk dat je dit wou delen. Ik vraag mij af of je dit al aan een vertrouwd persoon hebt verteld of niet? Want om dit alleen voor jou te houden lijkt mij zo zwaar. Dit is niet iets dat je zomaar vergeet als je er niet aan denkt, dus is het wel goed om er met iemand over te praten om het een plaatsje te geven. Mocht je merken dat het je nog regelmatig bezighoudt, dan kan het waardevol zijn om er eens met een psycholoog of hulpverlener over te praten. Niet omdat je het “had moeten verwerken”, maar omdat zulke gebeurtenissen soms veel langer doorwerken dan mensen van buitenaf zien. 

In ieder geval veel sterkte en het stap voor stap komt het wel allemaal goed! 

:)

Dankjewel! Ik heb het wel met vriendinnen over en met mijn vriend (we zijn nu 7 jaar samen). Dat scheelt al veel gelukkig!