Skip to main content

Hoi,

Ik heb sinds het vorige jaar al last van een burnout, doordat ik veel werkdruk had op school. Ik kan me nu erg slecht concentreren en ben ook vaak moe.

Hebben jullie tips om met een burnout om te gaan? Of weten jullie wat ik er tegen kan doen?

Groetjes van mij

Hoi Charlotte

dat lijkt me echt kut. Zelf heb ik geen ervaring met een burn out. Wat wel helpt als ik stress heb of heel erg moet piekeren om iets is afleiding zoeken. Vaak helpt bijvoorbeeld een stukje lopen of fietsen al heel veel. Zorg dat je sws genoeg ontspanning krijgt en dat je niet alleen maar aan het piekeren bent over school. De dingen die je dwars zitten op papier zetten kan ook helpen.

Ben je trouwens als eens bij de huisarts geweest? Dat is ook wel aan te raden bij een burn out.

Heel veel sterkte. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Dankjewel ​@Timmy voor je reactie en je tips!

Handige tip om mijn frustraties op te schrijven, ik heb het niet eerder van professionelen gehoord. Ik ga het zeker uitproberen!

Zelf ben ik al bij de huisarts geweest. Ze hadden mij doorgewezen naar de praktijkondersteuner en ook ben ik al bij een psycholoog geweest. Was er na een half jaar mee gestopt omdat ik er niet veel aan had.

Juist heb ik tijdens het fietsen (of andere sport) veel last van piekergedachten, omdat ik niet echt actief bezig ben met mijn brein. Maar ik kan me wel voorstellen dat het voor anderen wel helpt.

Ik vond jouw post zeker nuttig!

Heyy ​@Charlotte

Ach wat naar zeg! Ik heb zelf niet zoveel ervaring met een burn out, ken wel mensen in mijn omgeving die het hebben gehad. Verder sluit ik mij aan bij ​@Timmy, maar misschien helpt deze site je: 

Overspannen (thuisarts)

Hoop dat je hier iets aan hebt. :)

xx Eenmeisje004

Bedankt voor jouw reactie ​@Eenmeisje004!

Het is fijn om te horen dat ik niet de enige ben die dit meemaakt. Ook erg bedankt voor de nuttige site!

Hoi ​@Charlotte ,

ik zie dat je (gelukkig) al een aantal goede reacties hebt gekregen.

ik kwam op yt een filmpje tegen waarin het e.e.a. op een 'simpele’ manier wordt uitgelegd

Over wat het is. Hoe het ontstaat. Hoe vaak het voorkomt en wat je er aan kunt doen.

Iedereen is natuurlijk anders, maar volgens mij geeft het het wel nuttige informatie, dus check it out.

Hoe herken je een burn-out

Verder zag ik van de week Prof. Erik Scherder (neurowetenschapper = iemand die ‘alles’ over hersenen weet) een aantal dingen vertellen over welke invloed de smartphone op (de ontwikkeling van) het brein heeft.

Ik heb die uitzending even voor je opgezocht:

https://npo.nl/start/serie/goedenavond-nederland/seizoen-1/goedenavond-nederland_16/afspelen

Het gaat mij met name over het stukje vanaf 43.50 tot 46.00 min,. Je hoeft niet het hele programma te kijken. In dat stukje gaat het over dat, o.a. door de smartphone we veel vaker als vroeger hele oppervlakkige informatie aangeboden krijgen en we daardoor zelf minder echt nadenken, de hersenen zich minder goed ontwikkelen (gevolg: minder en slechtere kwaliteit witte stof = brainrot)..

Behalve voor je geheugen zijn de hersenen ook belangrijk voor emotieregulatie. Gezonde hersenen zijn dus belangrijk bij voorkoming en ook herstellen van stressklachten. Simpel gezegd.

Misschien heb je wel eens gehoord van "Mens sana in corpore sano". Dat betekent in het Nederlands "een gezonde geest in een gezond lichaam".

Wil je het hele onderwerp over 'telefoonverbod’ bekijken, kijk dan vanaf 42.50 tot 51.40 min.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Geniet nog even van het lekkere weer. Ik ga zo nog even een rondje fietsen.

Groetjes,

M&M's

@M en Ms 

Hoi ​@M en Ms ,

Bedankt voor de super uitgebreide reactie en de videos! Ook erg interessant om te horen over de effecten van het gebruik van een smartphone. Heb de video die geimbed is bekeken, vond het erg nuttig om te weten! Ik zal nog de andere video bekijken wanneer ik op mijn laptop ben. 

Reageer