Skip to main content
Vraag

burn-out

• May 28, 2026
  • 3 reacties
  • 31 Bekeken

Hoi, sinds 6 maanden zit ik als 24 jarige in een flinke burn out. Oorzaak: heel veel piekeren over familie (bang dat een specifiek iemand slachtoffer was van een strafbaarfeit, daardoor hyper alert) piekeren over eigen identiteit, hoge verantwoordelijkheid. Niet eens echt oorzaak het werk. 

maar nu na 6 maanden ben ik nogal op een neer gegaan qua herstel. De eerste twee maanden leken meer op een depressie. Heel veel piekeren en denken dat het niet meer goedkomt. Nu zit het meer op energie en snel overprikkeld. Wel willen maar kan gewoon niet. En de afgelopen 4 maanden zit er niet veel verbetering in. Zit elke dag thuis soms klein rondje lopen, boek lezen en verder geen activiteiten want lukt niet. Als ik wat doe dan snel overprikkeld idee van weg moeten gaan, benen die het lijken te begeven, soort wankelen. Maargoed nu spookt het in m’n hooft, hoe verder herstellen dan waar ik nu ben? Want het lijkt te stagneren. Hoor graag erkenning, tips en trics

3 reacties

Loutje
  • May 30, 2026

Hoi Tamara wat vervelend dat je in deze situatie zit. Heb je dit al met bijvoorbeeld de huisarts besproken?

Van wat ik weet is een dagstructuur erg belangrijk bij zowel depressie als burn-out. Wat zijn dingen die je nog wel kunt en waar je wel positiviteit uit haalt? En stel je bent overprikkeld, wat zou er gebeuren als je het dan toch wel doet? Het lijkt mij dat als je weinig prikkels om je heen hebt, dat je daarna ook sneller overprikkeld raakt. Dus door nu de prikkels weer op te bouwen zou in mijn ogen de overprikkeldheid ook moeten afnemen (als in je raakt er weer gewend aan). Dat is natuurlijk lastiger voor jou dan het klinkt, dat besef ik me ook heel goed! Maar ben benieuwd hoe jij daarnaar kijkt

• Auteur
  • May 31, 2026

Ben al bij de huisarts geweest voort hartkloppingen die begonnen aan het begin van de burn out en er nog steeds zijn. Verder niet veel met haar besproken. Kan zeker nog eens een afspraak maken.

dank voor de tip betreft prikkels opbouwen. Wel vraag ik me af is dit de manier omdat ik ook naar mijn lichaam moet luisteren, dus wanneer ik overprikkeld ben en ik hoofdpijn krijg en het idee heb weg te zakken lijkt mij dat ik een grens ben overgegaan en ik moet rusten. 

spreek je uit ervaring? 

Loutje
  • May 31, 2026

Wat goed dat je al naar de huisarts bent gegaan! 

Wel vraag ik me af is dit de manier omdat ik ook naar mijn lichaam moet luisteren, dus wanneer ik overprikkeld ben en ik hoofdpijn krijg en het idee heb weg te zakken lijkt mij dat ik een grens ben overgegaan en ik moet rusten. 

Dat snap ik heel goed, ik weet natuurlijk ook niet zeker of wat ik zeg ook echt klopt. Naar je lichaam luisteren is sowieso een goed idee! Alleen weet ik zelf ook uit ervaring dat het lichaam soms ook te veel rust wilt.

Misschien een heel erg ongerelateerd voorbeeld: mijn knieën zijn overbelast geraakt door het hardlopen. Toen ben ik heel veel gaan rusten en gestopt met hardlopen of gewichtsoefeningen die mijn knieën belasten (zoals bijvoorbeeld squats). Daarmee ging het niet weg, dus ging ik naar de fysio. Hij zei: je moet juist je spieren trainen zodat ze weer sterk worden. Door rust worden ze niet sterker, alleen maar zwakker en gaan ze sneller pijn doen.

Ik denk wel dat de balans tussen jezelf genoeg dingen te laten doen zodat je mentaal sterker wordt, en overprikkeling die juist slecht voor je is best gevoelig ligt. Misschien dat je daar hulp bij zou kunnen krijgen van bijvoorbeeld de praktijkondersteuner van de huisarts of een psycholoog. Ook om de onderliggende factoren aan te pakken die jouw burn-out veroorzaakt hebben lijkt mij dat geen slecht idee

Hoe klinkt dat voor jou? Ik bedoel hier niet mee jouw klachten te minimalizeren ofzo! Het lijkt mij sowieso erg moeilijk om eruit te komen