Skip to main content
Vraag

zelfmoordgedachtes

• October 8, 2025
  • 8 reacties
  • 407 Bekeken

Ik ben 19 jaar en al 3x een poging gedaan om mezelf te doden… 

Inmiddels loop ik bij de crisisdienst.. Maar voor mijn gevoel duurt het zo lang voordat je de juiste hulp krijgt.. en in die tussentijd merk ik dat m’n gedachtes steeds negatiever worden en alsof niemand me meer echt begrijpt.. hoe hard iedereen ook z’n best doet..

En hang regelmatig met 113 aan de lijn alleen ja zij kunnen natuurlijk ook niet echt heel veel doen… 

Mijn vraag is dus weet iemand hier hoe mee om te gaan? En is er iemand die in zo’n gelijke situatie zit?

8 reacties

• October 8, 2025

Ik ben 20 jaar. Ik heb er ook over nagedacht, maar het is beter geworden. Zou je met mij hierover willen chatten?

Carpe Noctem

Ik ben zelf helaas geen ervaring met het vragen van professionele hulp. Het enige wat mij hielp toen ik duistere gedachten had was om een goed gesprek aan te gaan met de huisarts die mij aanhoorde en meteen een oplossing probeerde te zoeken.

Verder hielp het mij om in te zien dat zelfmoord niet de juiste oplossing was voor mij. Ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat ik toch ooit een keer zal overlijden, en dat ik liever een negatief leven heb met af een toe een licht puntje (zoals een nieuwe film of een hamburger eten). Als je er zo diep in zit is het natuurlijk heel moeilijk om een licht puntje te zien, maar blijf het proberen! Ik besefte me dat ik niet van de aarde af wilde, maar dat ik een beter leven wilde hebben op de aarde. 

Het enige andere advies is om hulp te blijven zoeken, zie in dat de mensen om je heen het misschien niet begrijpen, maar wel heel veel om je geven! Dat is ook zeker wat waard. Verlies de hoop niet, en ik wens je heel veel sterkte. You got this!

• Auteur
  • October 9, 2025

Ik ben 20 jaar. Ik heb er ook over nagedacht, maar het is beter geworden. Zou je met mij hierover willen chatten?

Hey, ja hoor dat is goed!

Marieke
  • moderator In je bol
  • October 9, 2025

Hoi ​@nxxh  en ​@mh.xx ,

fijn dat jullie elkaar willen steunen! Op dit forum is er geen chatfunctie. Jullie kunnen wel berichten plaatsen op het openbare gedeelte zodat anderen ook mee kunnen praten, en er misschien ook iets aan hebben.

Ook kunnen jullie met In je bol elke dag van 14:00 tot 22.00 uur bellen (0800-0450) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met In je bol wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.  Voor hulp of ondersteuning kan je contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl.  Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat.

In Vlaanderen is er ook een hulplijn, waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Hun website vind je via https://www.vlaanderen.be/organisaties/zelfmoordlijn. Ook zij zijn dag en nacht bereikbaar.

Groetjes, Marieke / In je Bol

• October 9, 2025

Wat naar voor je! En deels helaas herkenbaar. 

Ik heb inmiddels wel weer hulp van een psycholoog maar dat heeft ook een tijd geduurt. Ik heb toendertijd aan de bel getrokken bij de huisarts en kon toen gesprekken krijgen met de POH (praktijkondersteuner) wellicht zou je dat eens kunnen vragen?

En wat je ook kunt doen is even kijken of er in jouw gemeente/rondom je woonplaats een initiatief is opgezet. Zoiets als; koffieinloop, activiteiten, lotgenoten groep, etc.. 

Daarnaast is het de kunst om, als je die gedachtes hebt of voelt opkomen, jezelf af te leiden met iets wat je leuk vind om te doen. (Ik weet dat dat heel moeilijk kan zijn) maar uit ervaring weet ik dat dat vaak wel werkt.

Nog 2 tips; 

- Schrijf van je af! Koop een notitieboek en schrijf daar al je gedachtes en emoties in. 

- Er zijn facebook groepen voor lotgenoten. Zoals Angst/depressie/Stress, en nog veel meer. In die groepen kan je je verhaal doen, advies vragen, soortgelijke struggles lezen enzo. 

Sterkte! 

• October 16, 2025

hey ​@mh.xx 

ik heb ook aantal pogingen gedaan en de laatste was bijna fataal en heb nogsteeds gedachtes ​@nxxh maar hoe heb jij er hulp voor gezocht? want ik wil mn moeder niet meer zo kapot zien gaan door mij

• October 21, 2025

​@nxxh maar hoe heb jij er hulp voor gezocht? want ik wil mn moeder niet meer zo kapot zien gaan door mij

-quote aangepast door In je bol-

Ik heb geen hulp gezocht. Ik heb het er een keer over gehad met mijn ouders toen ik 15 was denk ik. Nu ben ik 20 en ben ik nog steeds somber, maar weet dat zelfdoding nooit de juiste oplossing zou zijn, en het ooit wel beter gaat worden.

• October 21, 2025

Jullie zijn allemaal zo sterk ik be. Trost op jullie zal wat zeggen ik ben nu ook nog met hulp bezige om 3 weken gaat ups down heb hulp speclist ggz omdat complex ben voor bais ggz geef niet op het komt goedd