Skip to main content

Heyy allemaal, 

Ten eerste, mijn excuses dat ik de laatste tijd zo inactief ben op het forum. Ik ging afgelopen week voor de eerste keer alleen met vriendinnen op vakantie - aangepast door moderator vanwege communityregel 3- . Moest mij daar een beetje mentaal op voorbereiden. Was heel leuk, op een paar punten na.

Het begon allemaal goed, we hadden het zeer gezellig, tot de donderdag. Mijn vriendinnen en ik hadden namelijk bedacht om naar een discotheek of café te gaan. Voor mij was dat de eerste keer sinds vorig jaar oktober, dus ik wist niet wat ik moest verwachten. Eerst indrinken natuurlijk, had ik niet moeten doen achteraf, met mijn medicatie waar op het doosje heel groot ‘pas op met alcohol’ staat. Vodka gemixt met cola is dan geen goede combinatie. Maar goed, we gingen dus uit. Het begon allemaal redelijk rustig, afgezien van dat een vriendin een beetje raar deed (waarschijnlijk door de alcohol), ze haar grenzen niet goed meer aan kon geven en dat lastig voor ons was aangezien een van haar lichaamsdelen in het gips zat. Ook waren er een paar chagrijnige momentjes in de vriendengroep naar mate de avond vorderde.

Later werd het drukker en iedereen werd meer dronken. Ik was al een beetje emotioneel door de hoeveelheid alcohol plus de medicatie die ik tegelijkertijd had ingenomen (dom dom dom, ik weet het) maar toen werd ik door een paar dronken jongens betast. Niet op een normale manier, zo van  ‘mag ik er langs’, maar echt mijn rug en armen strelen. Ik dacht, wat gebeurt hier? Had dit nog nooit meegemaakt dat mensen zonder toestemming iemand zo aanraakten tijdens het uitgaan. Ik woon namelijk in een boeren omgeving waar dat niet of nauwelijks voorkomt. Ik was helemaal overstuur nadat de eerste jongen mijn rug streelde toen ik gewoon langs liep en blijkbaar trok dat andere jongens aan die mij ook aan wilden raken. Ze deden ook niks bij mijn vriendinnen als ze gewoon langsliepen, ze hadden het alleen op mij gemunt. Ze zaten zonder pardon aan m’n haren en lachten me uit. Ik trok het gewoon niet meer. Nu is mijn vraag, gebeurd dit vaker op ‘stadse’ plekken en is dit jou wel eens overkomen? Hoe voorkom ik dit de volgende keer?
Misschien stel ik mij wel aan.

xx Eenmeisje004

Hoi ​@Eenmeisje004

Ten eerste, mijn excuses dat ik de laatste tijd zo inactief ben op het forum. Ik ging afgelopen week voor de eerste keer alleen met vriendinnen op vakantie

je hoeft daar geen excuses voor aan te bieden. Je hebt ook een leven naast dit forum, dus het is heel begrijpelijk dat je daar ook tijd aan besteedt. Ik ben wel altijd blij als ik jou voorbij zie komen op dit forum.

Jammer genoeg dit keer ook met minder leuk nieuws voor wat een hele leuke vakantie had moeten worden....

Het begon allemaal goed, we hadden het zeer gezellig, tot de donderdag. Mijn vriendinnen en ik hadden namelijk bedacht om naar een discotheek of café te gaan. Voor mij was dat de eerste keer sinds vorig jaar oktober, dus ik wist niet wat ik moest verwachten. Eerst indrinken natuurlijk, had ik niet moeten doen achteraf, met mijn medicatie waar op het doosje heel groot ‘pas op met alcohol’ staat.

welke puber/jongvolwassene neemt altijd alleen maar goed doordachte beslissingen? Iedereen doet weleens iets waarvan ie later zegt dat ie dat beter niet had kunnen doen….. Het leven is ook een leercurve…

Vodka gemixt met cola is dan geen goede combinatie.

op zich is vodka met cola natuurlijk wel een goede combinatie, maar dan weer niet met de medicijnen die je gebruikt. Dat hoef ik jou niet te vertellen…

Maar goed, we gingen dus uit. Het begon allemaal redelijk rustig, afgezien van dat een vriendin een beetje raar deed (waarschijnlijk door de alcohol), ze haar grenzen niet goed meer aan kon geven en dat lastig voor ons was aangezien een van haar lichaamsdelen in het gips zat. Ook waren er een paar chagrijnige momentjes in de vriendengroep naar mate de avond vorderde

zo gaat een stapavond wel vaker, misschien niet leuk, maar ook weer niet ongebruikelijk. Als je het uiteindelijk maar leuk hebt met elkaar… Jammer dat ‘buitenstaanders’ ook dingen kunnen verpesten

.Later werd het drukker en iedereen werd meer dronken. Ik was al een beetje emotioneel door de hoeveelheid alcohol plus de medicatie die ik tegelijkertijd had ingenomen (dom dom dom, ik weet het) maar toen werd ik door een paar dronken jongens betast.

als er drank in het spel is, dan kunnen er onverwachte dingen gebeuren. Dat iedereen die gedronken heeft daar zo zijn eigen reactie op heeft is wel bekend. Dat je wat 'losser’ wordt en emotioneel is daar er één van, maar het geeft niemand het recht om ongevraagd aan iemand anders te gaan zitten

Niet op een normale manier, zo van  ‘mag ik er langs’, maar echt mijn rug en armen strelen. Ik dacht, wat gebeurt hier? Had dit nog nooit meegemaakt dat mensen zonder toestemming iemand zo aanraakten tijdens het uitgaan. Ik woon namelijk in een boeren omgeving waar dat niet of nauwelijks voorkomt. Ik was helemaal overstuur nadat de eerste jongen mijn rug streelde toen ik gewoon langs liep en blijkbaar trok dat andere jongens aan die mij ook aan wilden raken.

begrijpelijk dat je daar van schrikt. Zeker de manier van aanraken is ‘over de grens'. Dat je afkomstig bent uit een boerenomgeving en dit nog nooit meegemaakt hebt op die manier is alleen maar 'gelukkig’ zou ik zeggen. Het is gedrag dat die jongens niet horen te doen. Kijk, als je elkaar even langs laat, in een drukke discotheek dan kan het natuurlijk dat je elkaar per ongeluk even aanraakt. Ik bedoel op een niet vervelende manier, maar dit gedrag is ongewenst en ook strafbaar, volgens mij….

Er is zelfs vorig jaar een wet aangenomen over aanpak seksueel overschrijdend gedrag. Ik heb een linkje voor je:

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2024/03/20/nieuwe-wet-aanpak-seksuele-misdrijven-gaat-in-per-1-juli-2024

in het filmpje wordt ook nog wat uitleg gegeven:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/videos/2024/07/01/uitleg-nieuwe-wet-seksuele-misdrijven

Meer informatie vindt je hier:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aanpak-seksueel-grensoverschrijdend-gedrag-en-seksueel-geweld

Ze deden ook niks bij mijn vriendinnen als ze gewoon langsliepen, ze hadden het alleen op mij gemunt. Ze zaten zonder pardon aan m’n haren en lachten me uit. Ik trok het gewoon niet meer.

soms wordt er idd één iemand ‘uitgepikt'. Het is misselijk makend, dat gedrag. Alcohol is dan misschien wel iets dat bijdraagt aan dit soort gedrag, maar nooit een excuus om dit soort gedrag te accepteren…

Vervelend dat het zo'n naar gevoel gaf aan iets wat een leuke avond voor jullie had moeten zijn

Nu is mijn vraag, gebeurd dit vaker op ‘stadse’ plekken en is dit jou wel eens overkomen?

zelf heb ik als gay jongen geen ervaring met meisjes. Alleen maar andere jongens en in het bijzonder met 'gay’ jongens of iig met jongens die zich ook niet kunnen ‘gedragen’. Ik weet niet of het veel voorkomt, maar elk geval er één teveel...

Ik heb even rondgekeken en ik kwam dit voorbeeld, van een paar jaar geleden, tegen:

https://www.tishiergeenhotel.nl/meisjes-uitgaan-ongewenst-aangeraakt/

Hoe voorkom ik dit de volgende keer?

helemaal zal je dit soort gedrag waarschijnlijk,  jammer genoeg, niet in alle gevallen kunnen voorkomen. Wat je wel zou kunnen doen is dat soort mensen er op aan spreken en duidelijk maken dat je er niet van gediend ben. Ik kan me wel voorstellen dat dit in theorie een goede oplossing is, maar in de praktijk best lastig is. Het overvalt je, je bent in shock en denkt 'wat gebeurt me nu?

Weet dat je er ook aangifte van kan doen

Meer kun je er over lezen in:

https://www.nji.nl/seksueel-grensoverschrijdend-gedrag/wat-kan-ik-doen-als-mij-dit-overkomt

Misschien stel ik mij wel aan.

iemand die zoiets overkomt stelt zich niet aan, dus jij ook niet.

Het is niet jouw schuld. Alleen degene die het gedaan heeft is schuldig…

Ik wens je iig sterkte en hopelijk vind je een manier om er mee om te gaan, zodat jij je weer beter voelt.

Het is vaak lastig als dergelijke dingen op vakantie gebeuren en je misschien ook niet weet wie degene is, die het jou heeft aangedaan.

Sterkte en ik hoop dat anderen met meer tips komen.

Groeten,

M&M's

@M en Ms 

Ik ga niet echt uit omdat ik dat niet leuk vind.
Maar mijn oudere zus misbruikte mij seksueel en heeft me best vaak aangerand.
Ze spoorde haar vriendje ook vaak aan om op die manieren misbruik van mij te maken.

Je stelt je niet aan, mensen noemen je altijd hysterisch als je aangeeft dat zoiets je overkomen is en het maakt dan ook niet uit wat je overkomen is. Als je je ergens niet veilig bij voelde en iemand expres door ging is dat niet cool en voel ik met je mee.

Helaas kun je er ook niet echt iets aan doen om het te voorkomen. Het helpt om op te letten wat er met je drank gebeurt na het ingeschonken is zodat niemand er iets raars in doet. En in het algemeen op te letten met drank. Alleen naar plekken of mensen gaan die je niet vertrouwt is ook niet slim. En persoonlijk vermijd ik mensen die grenzen niet respecteren. Maar ondanks al dat kun je gewoon heel weinig geluk hebben als ik met mijn familie. Dus je moet je zelf nooit de schuld geven als zoiets gebeurt.

Reageer