Skip to main content
Vraag

Op zoek naar werk, maar steeds afgewezen worden

• May 6, 2026
  • 2 reacties
  • 59 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje opzoek naar werk, maar dat wil niet echt lukken. Ik heb de afgelopen jaren verschillende studies geprobeerd, maar niks paste bij mij. Ook omdat het stroef verliep met school of op stage. Daar baal ik echt ontzettend van, want ik ben nu bijna 26 en heb nog weinig van mijn leven gemaakt op dit gebied.

Ik voel me heel schuldig over de afgelopen jaren. Dat ik zo aan het twijfelen was en niks echt leuk vond. Daarom maak ik me nu ontzettend veel zorgen over mijn toekomst, want ik heb te weinig geld om mezelf te onderhouden. Ik woon nog thuis en dat bevalt prima, maar wil wel op mezelf gaan wonen uiteindelijk. Maar dat zal de komende jaren niet in zitten vanwege te weinig geld. Deze zorgen zijn de laatste maanden alleen maar erger geworden, omdat ik het nu pas echt besef. Ik voel me schuldig dat ik dit niet eerder heb ingezien en dat neem ik mezelf kwalijk. 

Ik ben sinds een paar maanden hard op zoek naar werk. Ik zoek een beetje in de richting van receptie/gastvrouw/administratie. In ieder geval iets waarbij ik fysiek werk kan combineren met computerwerk, want een van die twee de hele dag doen lijkt me niks. Maar er is hier heel weinig aanbod in. Ik kan bijna niks vinden via internet. Soms als ik een ochtendje zoek dan heb ik na een paar uur nog niks passends gevonden en die teleurstelling doet me steeds meer pijn, merk ik.

Als ik dan wel iets heb gevonden en een motivatie heb geschreven, hoop ik maar dat ik door de selectie kom. Maar dat gebeurt bijna nooit. Ik krijg vaak terug dat ze andere kandidaten hebben die beter aansluiten bij het profiel of dat er heel veel kandidaten waren en ik buiten de boot val. Die teleurstelling doet me me net als eerder beschreven steeds meer pijn. 

Ik kan dan echt dagen hiermee zitten en me rot voelen. Ik voel me dan echt dom of nutteloos en verlies het vertrouwen in mezelf en op een leuke baan. Ik heb sinds een paar weken wel een jobcoach via de gemeente gekregen. Dat is heel fijn. Die zoekt voor mij en kan mij ook begeleiden als ik ergens ben begonnen. Maar ik heb gewoon het gevoel dat zodra ze mijn cv zien, ze me aan de kant schuiven vanwege weinig ervaring en niet echt een goede studie. Ik kan hier helaas niks aan veranderen en wil nu gewoon werken om geld te verdienen en zo aan mijn toekomst te werken. 

Een leuke studie is er ook niet voor mij. Ik wil graag dingen leren in de praktijk en niet via een paar maanden stage (daar heb ik een slechte ervaring mee) de praktijk te zien. Dat past niet bij mij, maar zo'n studie is er niet in het vakgebied waar ik kijk. 

Tot slot, heeft iemand hier ook zo veel moeite mee of gehad en misschien tips? Ik baal gewoon ontzettend dat ik nergens een kans krijg en de zorgen in mijn hoofd hierdoor niet weggaan. 

2 reacties

Loutje
  • May 8, 2026

Hey ja de banenmarkt is niet top op dit moment..

Ik heb sinds een paar weken wel een jobcoach via de gemeente gekregen. Dat is heel fijn. Die zoekt voor mij en kan mij ook begeleiden als ik ergens ben begonnen. 

Dit klinkt wel heel positief!

Ik vroeg me af of je je CV op een andere manier kunt verbeteren? Bijvoorbeeld vrijwilligerswerk (bijv. gastvrouw bij een verzorgingstehuis - daar zoeken ze altijd extra mensen), cursussen…?

En I know dat dit niet super aantrekkelijk klinkt maar er is ook de optie om een studie te doen die je niet super leuk vindt, maar die je wel helpt om een baantje te vinden in de richting waar je op wilt met werk. Dat je niet die studie doet omdat het leuk is, maar om de deuren die het daarna voor je zal openen.

Groetjes en veel succes!

Hey 

Misschien doe je dit al, maar je kan ook een motivatie brief toevoegen bij de cv. Je kan daar in uitleggen wat je graag wilt en verwacht, en natuurlijk waarom je er graag wilt werken.

Je kan ook korte opleidingen/cursussen van bijvoorbeeld een dag/week volgen om je cv uit te breiden. Ehbo is bijvoorbeeld enorm handig.