Skip to main content
Vraag

Omgaan met drugsgebruik vrienden (bijv. Oud en Nieuw)

• December 25, 2025
  • 2 reacties
  • 68 Bekeken

Hoii, 

Oud en nieuw komt er weer bijna aan en ik heb een paar vrienden uitgenodigd bij mijn thuis om vanaf daar de stad in te gaan. Zij wonen allemaal niet in de stad en ik wel vanwege mijn studie. Daarom leek dat mij juist heel leuk en gezellig, maar nu gebruiken zei allemaal best regelmatig drugs waaronder ook mijn beste vriendin. 

Ik heb liever niet dat ze gaan gebruiken in mijn huis of eigenlijk die hele avond niet. Ik durf het alleen niet tegen ze te zeggen want uit ervaring heb ik gezien bij andere mensen dat de hier echt heel boos over kunnen reageren en als ik aangeef dat ze soms wel echt veel gebruikt zegt ze dat ze dat weet en nu niet meer doet. Als ik vraag of iemand die wij samen kennen en zij meer mee omgaat of die persoon ook drugs gebruikt zegt ze dat ze het niet echt weet maar denkt van niet. En die zelfde dag zitten we beide bij die persoon en geeft hij aan dat hij veel meer drugs gebruikt dan normaal. En dat ze soms wel 3/4 gram op een avond gebruiken. Via een andere vriendin heb ik gehoord dat ze dus echt heel veel meer gedaan heeft dan ik weet en ze dat niet met mij mag delen, waardoor ik nu de heletijd op mijn hoede ben wat ze aan het doen is en of ze wat op heeft. We zijn echt al super lang vriendinnen en heb zelfs bij haar ouders een tijdje gewoond toen het niet meer bij mijn eigen ouders kon. Ik wil deze vriendschap echt niet kwijt maar heb het nu al meerdere keren vernomen dat ze loog of drugs of dat ze wou slapen en vervolgens drug ging gebruiken met andere mensen. Zei weet ook dat ik dit niet doe en opzich is ze daar best oke mee. Ze heeft me wel eens een mietje of een schijterd genoemd omdat ik niet wilde, maar hierop heb ik haar ook aangesproken. 

Mijn punt van het verhaal is eigenlijk, ik wil niet dat ze drugs gaan gebruiken in mijn huis of als we samen uit gaan kan ik dit aan hun vragen en van hun verwachten? Aangezien dit wel op een verslaving lijkt. En weet iemand hoe ik dit het beste kan doen?

En mijn volgende punt is eigenlijk hoe kan ik ze op hun drugs gebruik aanspreken zonder dat boos worden. Soms denk ik namelijk wel dat als ze blijven doorgaan met in deze mate gebruiken dat de vriendschap voor mij echt niet te doen is. En of ik hun kan helpen. Die ene vriendin heeft namelijk een paar jaar geleden tegen mij gezegd toen ze nog niet zo veel gebruikte, als het bij mij uit de hand loopt geef ik je bij deze toestemming om het bij mijn ouders aan te geven. Maar wanneer ben je op zo'n punt, ik heb het eigenlijk niet eens echt met haar erover gehad en het voelt ook alsof ik haar verraad.

Iemand tips??

2 reacties

Hooi, ik begrijp je helemaal. Ik zou het eerst met je beste vriendin erover hebben en gewoon eerlijk zijn. Niet boos worden, gewoon rustig op af.

zeg gewoon hey meid, ik maak me zorgen om je en daarom wil ik het er even over hebben. Je hebt me een paar jaar geleden gevraagd of ik je wil helpen als drugsgebruik bij je uit de hand zou lopen, nu weet ik niet zo goed wanneer dat punt is aangebroken, maar ik merk wel dat het tegenwoordig steeds meer wordt en het voelt voor mij alsof je mij dingen niet meer durft te vertellen daardoor. Ik sta altijd achter je, en het is allemaal aan jou. Maar weet dat ik er voor je ben en je graag wil helpen als je hulp nodig hebt. 

misschien iets in die richting, ik zou het wel in real life doen of bellen, dan komt het wat beter over. Ik denk dat ze zich er gewoon voor schaamt en een uitlaatklep nodig heeft voor iets. Probeer haar erover te laten praten en vraag door! Als ze iets niet wil vertellen is dat ook oké. Het belangrijkste is dat ze weet dat je altijd achter haar staat en dat ze je kan vertrouwen.  Als het echt uit de hand loopt kun je met haar ouders gaan praten, maar leg hen dan ook het hele verhaal uit en zorg dat ze dan al een deel van haar kant van het verhaal horen via jou. Ze moeten namelijk echt niet boos worden, straffen of vrijheden afpakken, geloof me dat werkt alleen maar averechts.

wat betreft feestjes met je vrienden, geef gewoon aan van hey jongens, ik wil niet dat jullie drugs in mijn huis doen. Gewoon duidelijk en eerlijk zijn, het is jouw huis, jouw regels. Daarnaast mag je zeker aangeven dat je het niet fijn vindt als ze drugs gebruiken als jij met ze mee bent, eventueel dat je je niet veilig voelt. Als ze goede vrienden van je zijn respecteren ze dat, ik zou nooit drugs doen als een van de vriendinnen waar ik mee ben dat niet zou willen. Dat hoor je gewoon te doen voor elkaar. En als ze het niet kunnen laten dan kun je hen het beste laten, dat is een erg lastige keuze, maar als het niet je echte vrienden zijn dan heb je uiteindelijk toch niks aan ze. 
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, laat me weten hoe het is gegaan! Ik hoop voor jou en je vrienden allemaal goed komt natuurlijk, maar vergeet jezelf niet en zet jezelf altijd op 1, alleen dan kun je anderen écht helpen❤️

Loutje
  • December 26, 2025

Ik denk dat je zeker de grens mag stellen dat ze geen drugs in jouw huis gebruiken, jouw huis = jouw regels. En ook jouw verantwoordelijkheid mocht er iets verkeerd of kapot gaan. 

Idk of je kunt zeggen dat ze het niet doen bij het uitgaan, je kunt het natuurlijk zeker vragen en als ze goede vrienden zijn dan zouden ze dat moeten respecteren vind ik. Maar zij hebben dan ook het recht om nee te zeggen en het toch te doen, dan is het aan jou of je dan nog comfortabel bent om dan toch met ze uit te gaan

Ik snap wel waar je vandaan komt hoor! Ik vind drugsgebruik zelf echt niet oké, en het lijkt mij ook helemaal niet fijn om bij mensen te zijn die onder de invloed van drugs zijn.