Skip to main content
Vraag

Paniek als ik ergens heen ga

• October 11, 2025
  • 4 reacties
  • 241 Bekeken

Zijn er meer mensen die paniek krijgen voordat ze ergens heen gaan ?

En hoe komen jullie er doorheen ?

4 reacties

• October 12, 2025

Hoi ​@Femmie 

Ik heb zelf nooit echt paniek ervaren, tot ik recent de diagnose diabetes type 1 kreeg. Sindsdien merkte ik dat ik vaker moest plassen, en dat bracht me onbewust in paniek zodra ik ergens heen moest. Het idee dat ik misschien niet op tijd een toilet zou vinden of dat anderen iets zouden merken, maakte me gespannen.

In het begin vond ik dat best lastig, want ik herkende mezelf niet in dat gevoel. Maar ik ben erover gaan praten met anderen, en dat hielp mij enorm. Ik vond dat heel spannend om te doen, maar begon bij de persoon die dichtstbij mij stond (moeder). Zij reageerde positief en daardoor voelde ik me minder alleen en begreep ik dat het oké is om angst of spanning te voelen, zeker na zo’n grote verandering in je leven.

Wat mij nu helpt, is even stilstaan bij het moment: rustig ademhalen, tot tien tellen, en zacht tegen mezelf zeggen: “Ik kan dit.” Het klinkt simpel, maar het brengt mij terug naar rust en geeft mij vertrouwen in mijzelf.

Angst of paniek zegt niets over hoe sterk je bent; het is gewoon je lichaam dat even tijd nodig heeft om zich aan te passen. Jij mag mild zijn naar jezelf zijn begin stap voor stap en dan komt het vanzelf goed🫶. Het is al heel dapper dat je dit durft te delen.

Hoi, ​@Femmie 

Ik ervaar dit ook. Regelmatig maak ik me druk welke mensen er zijn. 
De ene keer gaat het beter dan de andere keer.. Vaak ben ik bang wat anderen van me vinden, maar het helpt mij om te bedenken dat het oke is dat je niet met iedereen een klik hoeft te hebben.

• Auteur
  • October 13, 2025

Dankjewel voor jullie reacties ​@Esmee ​@Potentiële Lotgenoot 

• October 15, 2025

Hoi Femmie,

Ook ik heb last van paniek(aanvallen) voordat ik ergens heen moet gaan. Vaak is dat als ik naar een plek ga waar ik nog nooit eerder ben geweest, of wanneer ik weet dat er een bepaalde druk aan zit verbonden. 
Wat mij heel erg helpt is om, mits het mogelijk is, iemand mee te nemen, zodat je je minder alleen voelt. Daarnaast heb ik van mijn therapeut wat handvaten gekregen die mij ook vaak helpen. 

De ene keer gaat het beter dan de andere keer, dat is helaas hoe het werkt. Soms krijg ik op een plek waar ik al 100x ben geweest ook opeens weer de paniek, daar is geen touw aan vast te knopen. 

Praat vooral met bekende en mensen die je vertrouwt over wat je voelt en wat het met jouw doet. Dat zorgt ervoor dat je jezelf niet hoeft te verantwoorden en dat hielp bij mij met het meer op mijn gemak voelen. 
Blijf je er veel last van hebben, is het wel raadzaam om hier een keer met de huisarts over te praten. Soms hoef je niet eens hiervoor naar een psycholoog, maar kan je terecht bij de praktijkondersteuner van de huisarts. Die kunnen soms ook al genoeg voor je doen.

Houd je sterk en weet dat je niet alleen bent😘