Skip to main content
Vraag

Alleen wonen

• September 22, 2025
  • 1 reactie
  • 140 Bekeken

Ik ben 19 jaar oud en ik studeer tegenwoordig in (naam stad). Ik zit op kamers, maar ga nu van vrijdag-maandag naar huis. Ik vind het erg lastig om op maandag weer te vertrekken. De mensen zijn niet per se onaardig op m’n studie, maar ik voel een heel groot verdriet en somberheid. Nou ben ik ook gediagnosticeerd met een angststoornis en somberheidsklachten, maar de somberheid neemt toe als ik naar (naam stad) moet. Ik weet dat ik wel moet studeren, een tussenjaar heb ik gehad, maar ik wil eigenlijk niet meer. Het is pas de eerste maand, maar ik weet niet of ik het volhoud. Daarnaast heb ik nu 8 maanden een hele fijne relatie, waarin ik me ontzettend gelukkig voel. Ik wil graag samenwonen, maar hij werkt op 2 h afstand van (naam stad). En het is misschien ook te vroeg en ik ben te jong. Maar ik weet over het algemeen niet zo goed wat ik moet doen, dus ik vroeg me af of er herkenning is hier.

Naam van de stad aangepast door In Je Bol, in verband met anonimiteit, zie communityregel 3.

1 reactie

• September 23, 2025

Hoi!

Herkenning is er zeker. De overgang naar studeren en op jezelf wonen is een hele grote, zeker wanneer die binnen een korte tijd plaatsvinden. Dan is alles op orde houden (inclusief goed voor jezelf zorgen in dat proces) een hele klus. Ikzelf had daar ook problemen mee. Veel twijfel of ik me wel op mijn plek voelde, en wat ik zou aanmoeten als dat niet zo was.

Belangrijk is (denk ik) dat je inzicht krijgt in wat jij de fijnste indeling van je leven vind. Hoe je dat moet laten werken is nog even secundair: iets laten werken wat je in eerste instantie niet gelukkig maakt, werkt vaak averechts en het vreet energie. Ga bij jezelf na: is het de studie zelf die je niet motiveert? Dan is het toch beter om te kijken naar een andere loopbaan, zij het een andere studie, een ander vakgebied, werken, reizen, een cursus, noem maar op.