Skip to main content

praten met iemand

• December 9, 2025
  • 3 reacties
  • 176 Bekeken

Hi, ik ben al een tijd verslaafd en depressief

Toen ik begon met mijn verslaving was het om mezelf de dag door te laten komen en sociaal mee te kunnen doen maar laatste tijd lukt dat ook niet meer. Ik merk dat ik mezelf afsluit van anderen en het nut van leven niet meer zie. 

Ik denk vaak aan manieren hoe ik dood kan gaan (ookal voor mijn verslaving) maar voor dit nooit uit, omdat ik bang ben om de mensen om me heen pijn te doen en achter te laten. Ook als er iemand overlijd baal ik ervan dat ik het niet was inplaats van hun.

Heb al een paar keer geprobeerd te stoppen maar het is moeilijk om energie te halen uit het leven.

Mensen waar ik goed mee om ga weten dit en sommige geven ideeen om mij te helpen. alleen geven ze net niet die extra push, zelf ga ik er niet achteraan, omdat ik de hulp eng vind. Ik wil niet verder..

Met iemand praten via hier en een andere perspectief te krijgen lijkt mij al heel fijn.

Groet.

3 reacties

Loutje
  • December 10, 2025

Hoi Lyz wat heftig dat je al zo lang met deze donkere gedachtes zit..

Je zegt dat mensen om je heen ideeën geven om je te helpen, maar je niet die extra push geven. Wat bedoel je daar precies mee? 

Ik krijg uit jouw post toch wel het gevoel alsof je wel nog op zoek bent naar manieren om verder te gaan, maar dat het eerder is dat je niet op deze manier verder wilt gaan. Hulp krijgen is inderdaad wel eng, vooral in het begin, maar toch denk ik dat het wel is waar je naar op zoek bent. Klopt dat?

Groetjes Louise <3

• Auteur
  • December 16, 2025

Hoi Lyz wat heftig dat je al zo lang met deze donkere gedachtes zit..

Je zegt dat mensen om je heen ideeën geven om je te helpen, maar je niet die extra push geven. Wat bedoel je daar precies mee? 

Ik krijg uit jouw post toch wel het gevoel alsof je wel nog op zoek bent naar manieren om verder te gaan, maar dat het eerder is dat je niet op deze manier verder wilt gaan. Hulp krijgen is inderdaad wel eng, vooral in het begin, maar toch denk ik dat het wel is waar je naar op zoek bent. Klopt dat?

Groetjes Louise <3

Hi louise,

Jet klopt helemaal wat je zegt, ik wil proberen de leuke dingen in het leven op te zoeken maar op deze manier lukt dat niet en weet dat ook maar ik heb moeite om door te gaan zonder... ik weet bijna niet meer wie ik ben zonder.

Ze geven bijvoorbeeld tips, zodat ik me beter ga voelen. Ook heeft 1 vriend al therapie en heeft mij aangeraden om dit ook te starten, heeft mij allerlei sites doorgestuurd maar aangezien ik dit best eng vind ga ik er niet zelf op verder en nou spreek ik die vriend niet zovaak dat ik vraag of hij met mij wil zitten om de afspraken te maken.

Het het klinkt echt zo stom maar het is dan alsof ik toegeef dat ik zwak ben, terwijl ik altijd lach en empatisch ben.

Isabel-db
  • January 4, 2026

Hee Lyz,
Zou het je kunnen helpen om een afspraak bij de huisarts te maken? Dan zoek je wel hulp, maar je bent niet direct ingeschreven voor therapie. Dan kan de huisarts je misschien helpen om die push aan te geven. Geef ook vooral aan dat je dat nodig hebt.

Als dat lastig is, zou je kunnen afspreken met jezelf dat je bijvoorbeeld binnen 2 weken belt om een afspraak te maken, en dat ook met je vrienden deelt als een soort extra motivatie.

Sterkte❤